underjordiske Nordhavn Metrostation
op af en åben rampe, for derefter at forsætte på en højbane frem til Orientkaj
Metrostation.
Det særlige ved Orientkaj Metrostation er, at den ligger over jorden.
Stationen er udformet som en betonbro, og når man står og kigger ned ad
rampen mod Nordhavn Metrostation,
kan man se metroen komme op af jorden. Det er et fascinerende syn, siger
Ib B. Jensen, der er teknisk chef hos
Unicon, som har leveret omkring 4.000
kubikmeter beton til projektet.
Nu glæder vi os til, at metro-
strækningen forlænges fra Orientkaj til
Krydstogtterminalen om nogle år, siger
Ib B. Jensen.
ET LUKKET RUM
Orientkaj Metrostation er den første
højbanestation på den nye metrostrækning. Den er inspireret af de eksisterende overjordiske metrostationer, men
har alligevel sit eget karakteristiske
præg.
Selvom Orientkaj ikke er den eneste overjordiske station i metronettet,
adskiller den sig markant fra de eksisterende højbanestationer. Til forskel fra
eksempelvis Ørestad Metrostation, som
er en åben højbanestation, er Orientkaj en lukket station, hvor passagerer
kan stå i læ for regn og vind, siger Jan
Skytte.
Et andet markant element er stationens runde teknikbygning, som på
grund af sin usædvanlige geometri, har
stillet store krav til design og indretning.
Desuden står stationens søjleelementer og brodæk med en betydelig større
afstand i forhold til den eksisterende
metro. Det giver mere lys under banen
samt mulighed for at etablere grønne
områder, cykelstier og aktivitetspladser.
EMIFILLER BLIVER TIL BIOKULFLYVEASKE
Emifiller er godkendt i Standardiseringsudvalget, S-328,
og hedder nu Biokulflyveaske. Godkendelsen betyder,
at asken nu kan anvendes
til beton i alle eksponeringsklasser.
I Danmark har kulflyveasken siden
midten af 1970erne været anvendt i
beton. Flyveasken anvendes dels for
at forbedre den friske betons egenskaber og dels for at erstatte dele af den
CO2-tunge cement. Men i takt med, at
kulkraftværkerne ombygges til andre
energityper end stenkul, udfases kulflyveasken.
For fortsat at kunne levere et flyveaskeprodukt til det danske betonmarked, har Emineral videreudviklet
på et flyveaskeprodukt med samme
gode egenskaber som kulflyveasken.
De er nu klar med Biokulflyveasken,
der kommer fra samforbrænding af
kulflyveaske, træpiller og andre biobrændsler.
EN FLYVEASKE TIL ALLE
EKSPONERINGSKLASSER
Det er tre år siden, at Emineral startede
med at sælge Emifiller baseret på gammel deponeret flyveaske og træpiller til
betonproduktion. Den kunne anvendes
i passive miljøklasser, men betonbranchen ønskede at få en flyveaske, som
kunne anvendes i samtlige eksponeringsklasser.
Efter betonbranchens ønske er
Emifilleren den nuværende Biokulflyveasken gennemtestet på Teknologisk Institut, og resultaterne er
positive. De viser, at Biokulflyveasken
uden problemer kan anvendes i alle
eksponeringsklasser også den ekstra
aggressive eksponeringsklasse, siger
adm. direktør hos Emineral, Birgitte
Primdal Dam.
Standardiseringsudvalget, S-328,
der varetager det danske og europæiske standardiseringsarbejde inden
for beton og delmaterialer, har på
baggrund af forsøgene på Teknologisk
institut godkendt anvendelse af Biokulflyveaske til produktion af beton i
alle eksponeringsklasser.
GRØNNERE BETON
Med branchens fokus på cirkulært og
bæredygtigt byggeri falder Biokulflyveasken på et tørt sted. Asken er med til
at rykke grænserne for, hvordan ressourcerne udnyttes bedst muligt uden
at gå på kompromis med kvaliteten.
Fordelen ved at tilsætte Biokulflyveaske til betonen er, at dele
af den CO2-tunge cement erstattes
med Biokulflyveaske samtidig med,
at betonproducenterne opnå samme
eller bedre egenskaber i friskbetonen.
Dermed opnår betonproducenterne
en grønnere beton i samme høje kvalitet, siger Birgitte Primdal Dam.
Ib B. Jensen, der er teknisk chef hos
Unicon, fremhæver en anden faktor,
som også gør, at biokulflyveaske bidrager positivt til byggeriets klimaaftryk.
Når Biokulflyveasken anvendes i
betonen, skal kraftværkerne ikke deponere asken, som ellers kan koste dyrt
i CO2-regnskabet. Det er jo en positiv
mellemregning, siger Ib B. Jensen.
HØJ KVALITET
Hos Unicon har de brugt Biokulflyveaske i form af EmiFiller til betoner i passive miljøklasser det sidste
halvandet år. Derfor er de glade for,
at flyveasken nu kan anvendes i alle
eksponeringsklasser.
Vores kunder er meget tilfredse med betonen, hvor der er tilsat
Biokulflyveaske. De har ikke mærket
nogen forskel i forhold til betonen
med kulflyveaske. Biokulflyveasken
gør ligesom kulflyveaske den friske beton mere bearbejdelig og medfører desuden en tættere og stærkere
beton. For os vil Biokulflyveasken
betyde, at vi kan opretholde en høj
kvalitet af betonen og samtidig levere
et grønnere produkt. Uden Biokulflyveasken ville vi være nødt til at tilsætte mere cement til betonen for at
sikre samme kvalitet, og det er jo ikke
ønskeligt, siger Ib B. Jensen.
Fabriksbetonforeningen
A U G U S T 2 0 1 9 35
NUMMER 3 AUGUST 2019 TEMA BETON UNDER JORDEN Planlægning, konstruktioner, løsninger 10 BOREDE ELLER RAMMEDE PÆLE Optimal fundering 27 side 4 KALKFILLER PÅ VEJ TIL AT VÆRE IN Alternativ til flyveaske? 30 ARKITEKT-DOMICIL I BETONENS TEGN Kanonhuset, Nordhavn
Godt på vej med grøn omstilling Hos Aalborg Portland har vi gennem en lang årrække bygget bæredygtighed og cirkulær økonomi helt ind i kernen af vores virksomhed. Med FNs Verdensmål som pejlemærker sætter vi stadig mere ambitiøse mål for den grønne omstilling Danmarks største industrisymbiose Som
LE D E R I N D H O LD 4 DE USYNLIGE BETONKONSTRUKTIONER 10 14 DEN BETON MAN ikke ser. Det er temaet for denne udgave af Maga- sinet BETON. Betonen er et helt nødvendigt materiale til at skabe infrastruktur under jorden for at få livet til at fungere over jorden. Det er mere, end vi går og aner
TEMA: BETON UNDER JORDEN Fotos og illustration: HOFOR. UNDERJORDISK BETONINFRASTRUKTUR OG BYUDVIKLING 4 Der er kamp om pladsen neden under jorden i en moderne storby, hvor installationer og kældre fylder godt op. HOFOR s betoninfrastruktur til spildevand i København skal sommetider langt ned i j
havn og syv andre kommuner. HOFOR er desuden i gang med flere vindmølleprojekter i og udenfor København. Selskabet er ikke mindst en helt central spiller i bestræbelserne på at skybrudssikre hovedstaden i kølvandet på det enorme skybrud, der ramte byen 2. juli 2011. - De store, underjordiske install
PLASTIK DER Dagligt ser vi historier om negative konsekvenser af brugen af plastik. Manglende evne, eller vilje, til at genanvende materialet har store konsekvenser for vores omverden, og det kalder på handling fra både industrien og forbrugerne. Men plastik kan også være til gavn og muliggør i by
GAVNER - Hos ISOBYG leverer vi in-situ byggesystemer til lavenergi-byggerier. ISOBYGs EPS-blokke fungerer som støbeforskalling, der let kan stables og samles. Fordelen ved at benytte plastfiberarmeret beton er først og fremmest den væsentlig kortere byggetid ift. at skulle stålarmere. Vi sparer en m
TEMA: BETON UNDER JORDEN - Ideelt set vil vi gerne ind i planlægningsprocessen så tidligt som muligt, når man tegner den grundlæggende struktur og laver lokalplanen for et nyt område. Vi har gode erfaringer med at planlægge forsyningsinfrastrukturen samtidig med, at man tegner bebyggelsesplaner, ve
fyldt med vand, skal de pumpes tomme, hvilket sker enten til havnen eller til et renseanlæg. Skybrudstunnellerne får tilløb fra et antal lodrette skakte, der så vidt muligt er placeret i områder med tilledning fra et stort opland. - Linjeføringen og skakterne skal helst ligge i lavtliggende områder,
TEMA: BETON UNDER JORDEN Med borede pæle kan man i princippet komme vilkårligt langt ned i undergrunden, hvis man har det rigtige udstyr. Borede pæle er en mere skånsom funderingsmetode i bymæssig sammenhæng end rammede pæle, men også langsommere og mere bekostelig. BOREDE ELLER RAMMEDE PÆLE? Foto
Foto: ZÜBLIN. Selv i et stort byggeri som Axel Towers er det ikke altid nødvendigt at pælefundere. Hoveddelen af bygningerne er direkte funderet på kalkundergrunden. Bundpladen er sikret mod opdrift med lodrette ankre. udfordrende jordbundsforhold , fortæller Team Lead Work Preparation Jakob Hausg
TEMA: BETON UNDER JORDEN borehullet falder sammen, hvorefter armeringskurven nedsænkes. Betonen støbes ud nedefra for at undgå lufthuller og indkapslet jord i betonen, samtidig med at foringsrøret trækkes op. Med det rigtige borehoved kan man komme ned gennem både kalklag og kampesten. Visualiseri
FREMTIDENS SAMLINGSDETALJER med fokus på bæredygtighed og cirkulær økonomi Byggebranchen er ansvarlig for 40% af det samlede energiforbrug og 30% af den samlede mængde affald. Det forpligter - derfor har vi hos Peikko fokus på at udvikle bæredygtige løsninger til byggebranchen. Vi arbejder ud fra d
TEMA: BETON UNDER JORDEN TUNNELELEMENTER I STÅLFIBERARMERET SLAGGEBETON Betonelementerne til tunnelvægge har form som cirkeludsnit for at passe til de cylindriske borehuller. Elementerne her er armeret med stålfibre, som giver større modstandsdygtighed mod det ekstremt saltholdige grundvand i Mell
Betonelementer med slaggecement og stålfiberarmering bruges i København blandt andet til metrobyggeriets udløber til Nordhavn og den nye forbindelse i Sydhavnen. ned på havbunden i forlængelse af hinanden og støbes sammen. En cut-and-cover-tunnel etableres ved at grave ned fra jordoverfladen, konst
TEMA: BETON UNDER JORDEN DAMHUSLEDNINGEN HVIDOVRE I Danmark bliver stålfiberarmeret beton nu også kombineret med slaggecement på flere projekter, blandt andet de kommende metro-etaper i Nordhavn og Sydhavn, og i nogle af de kommende skybrudstunneller. På det igangværende miljø- og klimatilpasningsp
BETON BESTILLING DÅGNET RUNDT BESØG WWW.UNICON.DK På Unicons nye website har du nu mulighed for at lave en ordreforespørgsel, som vi vil besvare inden for bare 1 arbejdsdag. Dermed har du mulighed for at lave din betonbestilling hele dågnet, hele ugen. Mangler du ny inspiration kan du også gå på op
TXEXMXAX: XBXEXTXOXNX X UX NXDXEXRXJXOXRXDXEXNX X Foto: Peter Jørgensen. De nye underføringer er leveret som præfabrikerede betonelementer, der i de fleste tilfælde skubbes på plads. Nye støttemure i forbindelse med underføringerne sikrer, at jorden i de stejlere skråninger ikke skrider og falder
Mere end 300 forskellige projekter og investeringer i milliardstørrelse skal over de næste 20 år sikre hovedstaden mod hændelser som skybruddet i 2011. Løsningerne spænder lige fra massive, underjordiske skybrudstunneller i beton til grønne vejbede, der kan nedsive regnvandet D Sankt Annæ Plads i
TEMA: BETON UNDER JORDEN Foto: Peter Jørgensen. Under en jernbanelinie føres en rende i lukkede betonrør med stor kapacitet; rørføringen bliver efterfølgende dækket til og stien retableret. SANKT ANNÆ PLADS GENTOFTERENDEN Ved Sankt Annæ Plads i København har man kombineret klimatilpasning med e
Betonelementer Betonelementer Betonelementer Betonelementer Betonelementer Betonelementer Betonelementer PL Beton fremstillerPL betonelementer, Beton fremstillerfiligranelementer betonelementer, filigranelementer Terrazzotrapper Terrazzotrapper og CRC PL højstyrkebeton. og CRC Betonelementer h
TEMA: BETON UNDER JORDEN Foto: Peter Jørgensen. NY UDVIKLING INDENFOR BETONRØR OG -BRØNDE 22 Direktør Morten Pedersen og salgschef Helen Pedersen ses her gennem et løb i Gammelrand Betons største brønd. Flexbrønden i Ø 2.000 mm vejer små 11 tons og produceres på ordre efter kundens ønsker. BETO
Kundetilpassede produkter med kort leveringstid er tidens løsen indenfor afløbsprodukter. Der er stigende efterspørgsel efter brønde og rør i endog meget store diametre, som kan håndtere vandmasserne ved skybrud D Foto: Peter Jørgensen. e voldsomme skybrud, der på grund af klimaforandringerne oft
Foto: IBF. Foto: IBF. TEMA: BETON UNDER JORDEN Box culvert-bassin- og kloakledninger fra IBF laves med indvendige mål i op til 3.000 x 4.000 mm og kan også bruges til andre formål end spildevand, såsom til gangtunneller. beton fjernes af et transportbånd under arbejdsstationen og kan senere brug
Foto: ZÜBLIN. TEMA: BETON UNDER JORDEN Den cirka 16 meter dybe byggegrube til p-kælderen er indrammet med borede sekantvægge, der går nogle meter længere ned end underkanten på kældergulvet. AUTOMATISK PARKERING I BLOX Den meget dybe kælder under BLOX var en stor udfordring at bygge for hovedentr
TEMA: BETON UNDER JORDEN anlægget, så i den almindelige vedligeholdelse starter man med at gøre elevatorerne og dækkene rene oppefra ved at spule dem. Vandet havner på gulvet i det store kælderrum, som kun har fald i én retning ned mod en grøft i den ene ende. Det er vigtigt, at gulvet er helt lige
K A LK F I LLE R DET BLIVER SVÆRT AT KOMME UDEN OM KALK -Det er meget aktuelt lige nu på grund af den nye betonstandard, der åbner op for øget anvendelse af calciumcarbonat. Men det handler også en del om den aktuelle klimadebat og snak om grøn beton, hvor kalken har et meget mindre CO2-aftryk end
K A LK F I LLE R egenskaber, som der hidtil ikke har været så stor opmærksomhed omkring. Betonens flydeegenskaber kan optimeres, og samtidig kan partikelkurven også optimeres. Dermed kan betonen gøres mere kompakt herved får man blandt andet en styrkeeffekt, og man mindsker behovet for efterbehand
klimapåvirkning og CO2-reduktioner, hvor kalkfiller har en god effekt. Vi tror derfor selv på, at materialet kommer til at spille en langt større rolle i dansk betonproduktion, hvad enten det er samformalet med cement hos cementproducenten, eller det er iblandet beton på et betonværk, siger Poul Lic
F R E M R AG E N D E B E T O N A R K I T E K T U R ARKITEKTENS BESTANDIGE HUS 30 BETON
Arkitektfirmaet Entasis har gjort en dyd ud af kærligheden til beton. Dets domicil er udført i betonens tegn. A FA K TA KANONHUSET BYG H E R R E Entasis, Christian Cold ENTREPRENØR Engholm Totalentreprise AREAL 1.205 m2 (heraf 640 m2 kontorer) BYG G E P E R I O D E august 2015 maj 2017 BYG G
KU X XNXSXTX X I X BX ET XO XX NX X X X X X X X X X X X LEGEPLADS MED DINOSAUR-ÆG I HVID BETON Til Geocenter Møns Klint har HJERN& BETON samt Murermester Michael Martlev og Sydhavnens Smede & Maskinværksted skabt en legeplads på 400 m2 i fuldstøbte betonelementer. Fotos: HJERN&BETON. H 32 ele 4
Opbygning af skelet: tenderstål og krydsfiner - 3 fulde arbejdsdage at binde stål til armeringskonstruktionen. Ægget blev pudset i én proces på grund af hærdningen, med start fra morgen og afslutning ved midnat. endnu en afstøbning i gips, som er blevet lagt ned i en stor sandbunke, hvorefter den
FORENINGEN Tekst: Ann-Katrine Lloyd Westphall BYGGERIET VED ORIENTKAJ UDNYTTER ALLE BIM-FORDELE Hos entreprenørvirksomheden ZÜBLIN er BIM 5D en integreret del af hverdagen. De digitale værktøjer hjælper til at strømline processerne i et kompliceret metrobyggeri. Samtidig er det et uundværligt værkt
underjordiske Nordhavn Metrostation op af en åben rampe, for derefter at forsætte på en højbane frem til Orientkaj Metrostation. Det særlige ved Orientkaj Metrostation er, at den ligger over jorden. Stationen er udformet som en betonbro, og når man står og kigger ned ad rampen mod Nordhavn Metrosta
Tekst: Ann-Katrine Lloyd Westphall DIGITALE BEREGNINGER SIKRER BÆREDYGTIGHED Rendering: Arkitema og Lendager Group. Ingeniørvirksomheden Niras har brugt BetonelementForeningens skiveberegningsprogram til at dimensionere et nyt elementbyggeri i Ørestad Nord. Beregningerne gør det muligt at skabe e
udnytte væggenes maksimale bæreevne, så vi får færre vægge i bygningen, siger ekspertisechef hos Niras, Lars Zenke Hansen. Bygningens faste elementer består udelukkende af facader, etageadskillelser, søjler, bjælker og trappekerner. Dermed kan bygningen uproblematisk og uden de store ændringer laves
NU GÅR MINDRE BETON TIL SPILDE Med Nulspildsprojektet har den danske betonbranche fundet løsningen på, hvordan de kan genanvende spildet fra egen produktion til fremstilling af nye betonprodukter. På grund af produktionsmetoden er der et forholdsvist stort spild ved huldæk, hvilket skaber et større
- I Nulspildsprojektet er det på bedste vis lykkedes at udnytte erfaringer og viden på tværs af branchen. Alle producenter står med de samme tekniske udfordringer, når de skal i gang med genanvendelse af spildprodukter. Derfor har det været en stor fordel, at vi har arbejdet sammen om at finde løsni
NYT OG GAMMELT OM BETONUDDANNELSER Beton er det mest anvendte byggemateriale, fordi beton har en stor styrke og kan samtidig formes efter arkitektens ønske. Alle kan fremstille beton, blot man har cement, sten, sand og vand. Blander man disse materialer sammen i et fornuftigt blandingsforhold og pas
udkom Basisbetonbeskrivelsen. Heri var der ikke specifikke krav til uddannelse, da dette jo var indeholdt i FBKs tekniske bestemmelser. Dette var en naturlig følge af, at tekniske standarder på dette tidspunkt var smalle med bløde eller ingen funktionskrav. Det var derfor naturligt og nødvendigt, at
PORTLAND Med cirka 120 deltagere var Portland Open 2019 velbesøgt og på baggrund af rigtig mange positive tilbagemeldinger igen i år en succes. Portland Open fandt sted d. 6. juni i de velkendte rammer på Aalborg Portlands sækkelager. Arrangementet med faglige indlæg blev i år krydret med mulighed
OPEN 2019 Lyse og mørke områder i overfladen kan opstå ved: Brug af formmaterialer med forskellig sugeevne Mindre egnet type af formolie Variationer i påført mængde af formolie Variationer i tid fra støbning til afformning f.eks. afformning efter ét døgn kontra afformning efter tre døgn (svaren
onsværdier. Metoden er måske således bedre egnet til måling på knust beton? SVIND I BETONGULVE, V/JACOB THRYSØE Problemer med revner i betongulve er noget vi til stadighed oplever, og der er tilsyneladende ingen nedadgående udvikling i antallet af denne type skader. Revner som følge af svind i beto
Kontrol af styrker, afbinding og sulfat skal således foretages 2 gange pr. uge, mens hydratiseringsvarme og sammensætning kun skal kontrolleres 1 gang pr. måned. Der skal altså udtages en prøve 104 gange pr. år, og med Aalborg Portlands årlige produktionsmængde af Rapid cement betyder det, at én udt
DANSK BETONDAG 2019 Torsdag den 26. september og fredag den 27. september på Best Western Plus Hotel Svendborg, Centrumpladsen 1, 5700 Svendborg TORSDAG DEN 26. SEPTEMBER 2019 08:30 - 09:00 11:20 - 11:50 09:00 - 09:15 v/ Barbara MacAulay, Vejdirektoratet og Severino Farina, SB JV Opførelsen af de
DANSK BETONFORENING EKSKURSION Følgende virksomheder er udstillere på Dansk Betondag 2019: F R E D A G D E N 2 7. S E P T E M B E R 2 0 1 9 BASF A/S Christiansen & Essenbæk A/S COWI A/S Dansk Beton DK Beton A/S Emineral A/S Kronecranes A/S Marlon Tørmørtel A/S Omya A/S / Dankalk k/s Peikko Danma
DANSK BETONFORENING GÅ-HJEM MØDER HELDAGSARRANGEMENTER 21.08.2019 // 16.00 - 19.00 Mandag den 16. september 2019 HISTORISK BETON - HVORFOR OG HVORDAN BEVARER VI DEN? SÅDAN STYRKER VI CIRKULÆR ØKONOMI I BYGGERIET Beton fra 1960erne: Betonelementer/Høje Gladsaxe Høje Gladsaxe 49, Søborg Sted: