O R I E N T K A J S TAT I O N Fotos: Züblin. HØJBANE PÅ BETONBRO Den Hvide By i Nordhavn har fået sin egen spektakulære Metro-station i en unik beton-konstruktion O rientkaj Station er en unik højbanekonstruktion, der er sidste station på Nordhavnslinjen, M4 i København. Den er noget af et særsyn, som den står og tager sig ud som en futuristisk, infrastrukturel betonskulptur i det område, der bliver kaldt Den Hvide By. For at blive integreret i dette miljø, er stationen udført med hvide mosaikker på trapper og elevator, mens selve stationsrummet fremstår hvidt indvendigt og med en udvendig beklædning i lys aluminium, der spejler himlen. Den nye højbanestation er allerede et markant element i bydelen, og fra perronen er der spekta- 26 BETON kulær udsigt over havnen og den nye bydel, der er under opførelse. CUT-AND-COVERTUNNEL Fra den underjordiske Nordhavn Station er der udført en cut-and-covertunnel, der munder ud i en rampe med indfatning af spuns frem til Orientkaj Station, der fremstår som en betonbro. I modsætning til de tidligere udførte højbanestationer, er der her tale om en lukket station med beskyttelse mod enhver form for uvenligt vejrlig. Betonkonstruktionen er støbt på stedet og har været omfattende med brodæk, Y-søjler og tværbjælker alt forspændt såvel på tværs som på langs. Armeringsarbejdet har været udfordrende, da arkitekturen har krævet slanke konstruktioner, for at opnå det ønskede arkitektonisk lette udtryk NUMMER 4 N OV E M B E R 2020 TEMA DIGITALISERING OG AUTOMATISERING side 4 Tendens, teknologi, cases 04 ROBOTTER PÅ BYGGEPLADSEN? Ny teknologi på vej I24 BETON-FRISE PÅ HOSPITAL Kunstnerisk facade 30 WORKSHOP FOR BETONMAGERE Uddannelse på AMU Godt på vej med grøn omstilling Hos Aalborg Portland har vi gennem en lang årrække bygget bæredygtighed og cirkulær økonomi helt ind i kernen af vores virksomhed. Med FNs Verdensmål som pejlemærker sætter vi stadig mere ambitiøse mål for den grønne omstilling Danmarks største industrisymbiose Vi LE D E R I N D H O LD 4 DEN DIGITALE VIRKELIGHED DIGITALISERINGEN ER FOR alvor ved at slå igennem, også i den danske byggeindustri. Den er ikke til at komme udenom, for ved at benytte sig af digitale processer kan man optimere økonomien, effektivisere produktionen, udvikle ny teknologi og i det h T E M A : D I G I TA LI S E R I N G O G AU T O M AT I S E R I N G Foto: Anders Sune Berg. Råhuset til Fjordenhus er opbygget i in-situ støbt beton baseret på EPS forme leveret af firmaet Odico. I alt 4.500 m3 forme blev kørt fra firmaets fabrik i Odense til byggepladsen. BETONSTØBEFORME UDEN BEGR Odense-firmaet Odico håber på at videreudvikle teknologi til en bredt anvendelig byggepladsrobot N år det gælder produktion af betonelementer, drømmer arkitekterne ofte om mere komplicerede facadeelementer med krumme eller dobbeltkrumme former, men den type idéer strander i praksis oftest på omkos T E M A : D I G I TA LI S E R I N G O G AU T O M AT I S E R I N G Foto: Anders Sune Berg. vores forme både havde en højere præcision, og at de bedre modstod støbetrykket fra betonen. I alt endte vi med at levere 100 lastvognstog med 4.500 m3 EPS forme til byggeriet. Fjordenhus er opbygget med et i EN NEM OG PÅLIDELIG MÅDE AT DESIGNE PÅ PEIKKO DESIGNER, PEIKKOS EGEN DESIGN SOFTWARE, hjælper dig med at vælge det bedst egnede produkt til dit projekt og er gratis for registrerede brugere. Peikko Designer har 5 moduler: Søjlsesko, Gennemlokningsarmering, Svejseplader, EBEA SELECT og DELTABEAM SE T E M A : D I G I TA LI S E R I N G O G AU T O M AT I S E R I N G Fotos: Laura Stamer. FÆRRE FEJL MED DIGITALISERET BYGGEPROCES Selvom man i årtier har talt om at digitalisere byggeriet, er der stadig langt mellem byggerier som DTU Bygning 310, hvor samarbejdet mellem bygherre, rådgivere og udføre DTU Bygning 310 er nyt hjemsted for DTU Energi og rummer desuden et nyt 3D Imaging Center til DTU Fysik, DTU Energi og DTU Compute. Fotos: Laura Stamer. projektet, hvis man laver ændringer, fortæller VDC konsulent i MT Højgaard, Annbrit Halskov. Da man fra starten har brugt de rigtige objekter med Foto: MT Højgaard. T E M A : D I G I TA LI S E R I N G O G AU T O M AT I S E R I N G - Der lå allerede i udbuddet et krav fra DTU om, at vi skulle bruge digitale værktøjer for at undgå overraskelser med hensyn til tidsplan, økonomi og kvalitet gennem både design- og udførelsesfasen, siger projektd FORDI DU KUN STØBER ÉN GANG Det kræver sit at bygge fremtiden. Store tanker, visionære idéer og et fundament, der er både stærkt og bæredygtigt. Vi er eksperterne, når det kommer til færdigblandet beton. På alle niveauer; fra udvikling og projektering til salg og produktion. Det handler om at gøre s T E M A : D I G I TA LI S E R I N G O G AU T O M AT I S E R I N G Fotos: KVM International A/S. FULDAUTOMATISK PRODUKTION AF BLOKSTEN Den centrale proces i produktionen af bloksten er selve støbningen, hvor den fugtige beton presses ned i formen og vibreres. 12 BETON Efter støbning transporteres betonstenene automatisk til et tørrekammer, hvor de hærder i op til et døgn. KVM i Kjellerup fremstiller anlæg til produktion af tørstøbte belægningssten og byggeblokke - drevet af kundernes ønsker om en automatiseret produktion af nye typer produkter KVM International T E M A : D I G I TA LI S E R I N G O G AU T O M AT I S E R I N G Palleteringen af de færdige produkter foretages efter tørring automatisk af KVMs eget palleteringsmaskiner eller som her af en robot. maskiner, der er delkomponenter i deres anlæg og med den styrende software, som de selv udvikler. handler meget om erfaring, siger Kjeld Sejrup, der leder KVMs formafdeling. En maskine kører typisk 2.000 takter på en dagsproduktion. En form fra KVM holder typisk 50-150.000 takter. Det afhænger af, hvor meget betonblandingen slider på formen, da betonstenene virker som sandpapir på formens inders Foto: Brahl Fotografi. T E M A : D I G I TA LI S E R I N G O G AU T O M AT I S E R I N G 3D-PRINTET BETON PÅ SPRING Byggeri baseret på 3D-betonprint står lige nu tydeligvis overfor et gennembrud, men om teknikken vil revolutionere det traditionelle byggeri på lidt længere sigt, eller blot bliver e Thomas Juul Andersen og Wilson Ricardo Leal da Silva fra Teknologisk Instituts Betoncenter er halvvejs igennem N3XTCON projektet, der skal udvikle 3D-betonprint til at være en robust teknologi, der kan bruges på byggepladserne i praksis. Foto: Brahl Fotografi. - Vi er nu cirka halvvejs med N3XTCON. T E M A : D I G I TA LI S E R I N G O G AU T O M AT I S E R I N G Ved at udstyre printhovedet med såkaldte flaps, glattes overfladen på printet i nogen grad ud. Allerede i COBODs prøvehus fra 2017 anvendtes en lokalt produceret beton med et indhold på 23 procent genanvendt byggeaffald i form af bla reelt er 3D-printet i beton. Den anden konklusion var, at vi var skuffede over niveauet på den teknologi der lå bag. Men den sidste konklusion var, at hvis man anvender den rigtige teknologi, så var der et enormt potentiale, som vi kunne udnytte, og derfor gik vi selv i gang, siger Henrik Lund-Niels Fotos: Unicon A/S T E M A : D I G I TA LI S E R I N G O G AU T O M AT I S E R I N G OPTIMERING AF FABRIKSBETON 20 BETON De store fabrikker, som her Odense, skal have kapacitet til at levere beton til flere store støbninger på samme dag. så hvis vi bare skal holde priserne nogenlunde på niveau, bliver vi hele tiden nødt til at gøre tingene smartere. Performance, leveringssikkerhed og arbejdsmiljø er nok de primære in T E M A : D I G I TA LI S E R I N G O G AU T O M AT I S E R I N G De digitale systemer får besked, når betonbilen nærmer sig fabrikken, således at betonen netop er færdigblandet og klar til at læsse, når bilen kører ind på pladsen. nen dage eller uger i forvejen. Når der skal leveres beton til sto KONFERENCE: MADE IN SUSTAINABLE CONCRETE KOM MED TIL BÆREDYGTIG BETON BRAG Bæredygtig Beton initiativet stiller nu skarpt på byggebranchens arbejde med at gøre betonbyggeri og -anlæg mere bæredygtigt. Mød en perlerække af foredragsholdere, der giver deres bud på, hvor langt vi er med den grønne oms Foto: Tom Jersø. KU N S T I B E T O N RILLET B ETONF RISE PÅ H OSPITAL Den rillede kunstfrise på Hvidovre Hospital er støbt i fiberton her ses detaljerne tydeligt. 24 BETON Foto: Region Hovedstaden. Kunstneren Ruth Campau kaster maling ud på gulvet, bruger en kost som pensel, og det færdige værk sendes til BB fiberbeton, der støber det. Kunstfrisen løber over i alt 1.347 meter og omfatter også vertikale vægelementer. D en kunstneriske facade på Hvidovre Hospital fo O R I E N T K A J S TAT I O N Fotos: Züblin. HØJBANE PÅ BETONBRO Den Hvide By i Nordhavn har fået sin egen spektakulære Metro-station i en unik beton-konstruktion O rientkaj Station er en unik højbanekonstruktion, der er sidste station på Nordhavnslinjen, M4 i København. Den er noget af et særs Foto: Lars Thornblad. Markant i udtrykket er to udkragede betonrammer, der har den helt basale funktion, at stationen hænger i dem. Foto: Hannah Paludan Kristensen. Opgangen til metrostationen består af to svungne in situ-støbte trapper, der har stillet store krav til støberækkefølge. Orientkaj O R I E N T K A J S TAT I O N Betonkonstruktionen aflæses tydeligt inde i selve metrostationen. på de bærende togspor. Züblin har til opgaven valgt at optegne armering i 3D for at kvalitetssikre projektmaterialet, optimere bestilling af armering samt lette udførelsen på pladsen. Opgangen til stati B E T O N WO R KS H O P Betonworkshoppen havde i alt 40 deltagere fordelt på ni grupper. BETONWORKSHOP TRODS CORONA Trods coronapandemiens udfordringer lykkedes det AMU Nordjylland at afvikle den årlige betonworkshop. Dog i en reduceret udgave I godt 15 år har AMU Nordjylland afholdt en betonwor B E T O N WO R KS H O P VINDEREN I HAL A Under coronapandemien er meget undervisning rykket udendørs, og det vindende element i Hal A imødekommer den nye virkelighed. - Vi har lavet en bænk med geometriske figurer, som skolens elever kan gå udenfor og måle og lave beregninger på i stedet for at sid CIRKEL MED HUS Firkant, trekant og næsten en cirkel. Elementet tilbyder forskellige muligheder for at måle rumfang. VEJVISEREN Fem 10er stænger i foden fortsætter hele vejen op gennem elementet. I foden er der et net på begge sider af stængerne, og vejviserens to spidser er forstærket med trekant Fotos: Aalborg Portland. BÆ R E DYG T I G H E D AALBORG PORTLANDS SKRIDT MOD BÆREDYGTIGHED Med en målrettet indsats er Aalborg Portland i færd med at sikre 30 procent CO2-reduktioner. En yderligere nedbringelse af udledningen forudsætter politiske rammevilkår og beslutninger, der kan gøre den nødv planer. Regeringen er ikke eksperter i bæredygtig cementproduktion, men det er vi til gengæld, siger Thomas Uhd. STÅR PÅ TO BEN Han understreger, at det var helt afgørende, at aftalen mellem regeringen og Aalborg Portland ikke blot blev et slag i luften. Den skulle være funderet i konkrete mulighed BÆ R E DYG T I G H E D VISIONEN OM EN CO2-NEUTRAL PRODUKTION I 2050 ER REALISERBAR, OG HER KAN EN MULIGHED VÆRE AT ETABLERE OFFENTLIGEPRIVATE PARTNERSKABER. IG R BÆREDYGT ROADMAP FODUKTION I DANMARK RO TP EN M CE N I 2030 % REDUKTIO 0 VEJEN TIL +30 AL PRODUKTION I 205 OG CO2-NEUTR Med Roadmap fo LE GAT E R Dansk Betonforening har overrakt tre beton-legater af hver 5.000 kr. til de studerende, Lena Fallesen, Mathilde Bjerregaard og Jakob Vestbjerg E gentlig skulle overrækkelsen af legater til studerende medlemmer af Dansk Beton have fundet sted på Dansk Betondag i september, som desværre FORENINGEN DIGITALISERING GØR HVERDAGEN OG DEN GRØNNE OMSTILLING NEMMERE Laboratorieprogrammer skal kende normerne og herigennem fortælle, hvornår og hvor tit, der skal tages prøver for at overholde de opstillede krav. Derudover skal de også kunne læse prøver og fortælle, om prøverne overholder kr når vi bygger med beton, men at vi kan gå tættere på, siger Niels Søndergaard. I fremtiden vil data også gøre det nemmere at differentiere betoner mere, end det er tilfældet i dag. Det kan åbne op for en mere intelligent brug af forskellige og endda også nye betoner. Carsten Jensen, som er direktør NYE VEJE TIL V ELLYKKET POTENTIALU DLIGNING Betonelementbranchen er optaget af, hvordan man skal håndtere den relativt nye standard om el-sikkerhed ved armering i betonkonstruktioner. Rambøll stiler efter løsninger, der tager udgangspunkt i producenternes allerede kendte materialer og arbejdsprocess Rambøll laver test hos Dan-Element. Fra venstre er det kvalitetschef Ole Bjarnow Henriksen og direktør Mads Sørensen, begge Dan-Element; el-fagchef Dennis Huusfelt og B.Sc. Electrical Engineer Troels Vantore, begge Rambøll. lig potentialforskel, skal det eftervises ved en risikovurdering og/eller m DIGITALISERING ER FORRETNINGSUDVIKLING IKKE ET QUICKFIX Præfabrikation kan blive en del af vejen til en bæredygtig fremtid med højere produktivitet, mindre spild og færre fejl på byggepladserne. Men hvis vi skal nå dertil, skal digitaliseringen være en del af flere virksomheders forretnings udvikli MEDLEMSFORTEGNELSE Betonelement-Foreningen Nørre Voldgade 106 1359 København K Ambercon A/S A/S Boligbeton A/S Midtjydsk Beton-vare og Elementfabrik Betonelement, Hobro Betonelement, Esbjerg Betonelement, Ringsted Betonelement, Viby Sj. Byggebjerg Beton Industri A/S Confac A/S Contiga A/S NYT OM EP KAN BETONELEMENTER FRA ÉT BYGGERI GENBRUGES I ET ANDET? Teknologisk Institut har testet bæreevnen af et 24 meter langt betonelement nedtaget fra IKEA i Gentofte i 2019. Resultaterne fra forsøget giver nogle af de første danske erfaringer med bæreevnen og potentialet for genbrug af betonelementer fra Figur 2: Forsøgsopstillingen. Elementets totale længde var 24 m. Billedanalysen blev foretaget op til en last på 220 kN. De første synlige revner blev registeret omkring 187 198 kN. Ud fra arbejdskurven vurderes det dog, at revnedannelserne er begyndt ved ca. 125 kN, hvilket er 62 % højere end den FUTURECEM NY MILJØVENLIG CEMENT FRA AALBORG PORTLAND INDLEDNING Aalborg Portland lancerer i november 2020 en ny cement ved navn FUTURECEM. FUTURECEM er en helt ny cementtype, som er udviklet med det formål at reducere udledningen af CO2. Det er første gang i dansk betons historie, at der sendes en %&,&.!$!.&,/$!*.'*+#$!&*!+#,'&2%&#-&!%!&**!& *& ,'&4 ,!&.!$,.*+.*,,+#$&%$$%,'&+,(,% %&,' 8'*+#$$&.!$.* &!,,'&+%%&+,&!&&94 ,*/# tens CO2 aftryk på 30 %.'$A niveau som RAPID cement og BASIS cement. I figur 2 ses ,*/##,%*#&,2%&,! CO2 Når betonens øvrige delmaterialer &'.*'*&!%%&,&*,*-* aftrykket fo BASIS cement er et eksempel på en kalkfillercement, hvor det er lykkedes at opnå samme styrke som RAPID cement selvom ca. 15 % af klinkerne er erstattet af kalkfiller. Med kalkfiller er det dog ikke muligt at have højere fillerindhold uden en betydelig styrkereduktion. Det samme gør sig gældende for Figur 2 Figur 3 En støttevæg eksponeret for sulfat på Aalborg Portlands fabrik (2014) Dele af to broer for vejdirektoratet i Grøn Beton II projektet (2016-2018) Indendørs beton på DTU i grøn Beton II projektet (2019) Emner til eksponering i havvand ved Hirtshals (2018) En plads på Aalborg Port DANSK BETONFORENING GÅ-HJEM MØDER HELDAGSARRANGEMENTER Følgende webinarer forventes gennemført. Datoer er dog endnu ikke fastlagt. Torsdag d. 26. november 2020 MADE IN SUSTAINABLE CONCRETE Sted: Webinar / Ingeniørhuset, Kalvebod Brygge, København FORSKALLINGSTEORI Navitas Århus Gennemføres so