BÆ R E DYG T I G H E D
Foto: Aalborg Portland.
CALLISTE PROJEKTET
MERE GRØN CEMENT
I et nyt stort udviklingsprojekt skal
Aalborg Portlands CO2-reducerede
cement nu videreudvikles for at kunne
spare mere CO2 og for at kunne
anvendes bredere
D
a Aalborg Portlands nye FUTURECEM kom på
markedet 1. januar 2021, var det et stort skridt
i retning af et mere bæredygtigt byggeri og kulminationen på mange års forsknings- og udviklingsarbejde. Aalborg Portland har forsket i bæredygtig
beton i årtier, og i de brede forskningskonsortier,
Grøn Beton og Grøn Beton II, har hele betonbranchen på tværs af værdikæden været med til at videreudvikle CO2-reducerede cementtyper og afprøve
dem i betonkonstruktioner i praksis.
FUTURECEM er dog ikke det endelige svar på
ønsket om en mere bæredygtig cement, og i et nyt
udviklingsprojekt skal grænserne for anvendelighed og CO2-reduktion nu flyttes yderligere.
CALLISTE står for Calcined Clay-Limestone
Technology Extension og er et fireårigt projekt
under Grand Solutions programmet, der skal føre
til udviklingen af nye grønne cementtyper med
udgangspunkt i FUTURECEM teknologien. Der er
tale om et meget bredt projekt, hvor Teknologisk
Institut står som projektleder for projektet, der har
deltagelse af en lang række danske og udenlandske aktører, blandt andet Aalborg Portland, DTU,
Dansk Beton, Vejdirektoratet og Femern A/S.
TO HOVEDSIGTER
CALLISTE projektet har to hovedmål. Det ene er
at udvikle en cement med høj tidlig styrke, og det
andet er at udvikle en cement med ekstrem høj
klinkererstatning.
- Den nuværende FUTURECEM er optimeret
til brug i in-situ støbninger. Den har en udmærket
28 dages styrke, men kun moderat tidlig styrke. Vi
vil gerne udvikle en grøn cement med høj tidlig
styrke, som er målrettet til produktion af betonelementer og betonvarer, hvor det handler om at
kunne få produkterne hurtigt ud af støbeformen,
forklarer Jesper Sand Damtoft, der er direktør
for forskning og udvikling i Aalborg Portland og
Cementir-koncernen.
FUTURECEM går med sine 35 procent klinkererstatning til grænsen for CEM II cementtyper
FA K TA
CA L L I S T E CA LC I N E D C L AY
- L I M E S T O N E T E C H N O LO GY
EXTENSION
PROJEKTPERIODE:
1. okt. 2020 31. okt. 2024
SAMLET BUDGET:
33,1 millioner kroner
I N N OVAT I O N S F O N D E N S
INVESTERING:
21,6 millioner kroner
32
BETON
PA R T N E R E I P R O J E K T E T :
Aalborg Portland
Teknologisk Institut
Technische Universität München
Aarhus Universitet
Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
Unicon
CRH Concrete
IBF
Femern
FB Gruppen
Vejdirektoratet
Branchesammenslutningen
Dansk Beton i DI Dansk Byggeri
NUMMER 2 MAJ 2021 TEMA BYDELSUDVIKLING POSTBYEN side 4 Vision, proces, konstruktion 10 MEGA-BUNDPLADE I NY BYDEL Beton i Postbyen 20 PLAYLINE I BILLUND Uderum med beton 32 MERE GRØN CEMENT Calliste-projektet
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX 30% Op til mindre CO2-aftryk Et af de første anlægsprojekter med FUTURECEM er motorvejsbroen ved Rødby på Lolland. Foto: Torben Eskerod / Dansk Beton Leveringsklar med fremtidens cement til bæredygtige betonløsninger Aalborg Portland A/S Rørdalsvej 44 FUTURECEM er en Por
LE D E R I N D H O LD 4 DET ER SÅMÆND BLOT SJUSK 8 12 16 EPS-BETON BESTÅR AF små ekspanderede polystyrenkug- ler, der er blandet med vand og cement eller en cementbaseret lim. Betonen har en række fordele: den er lyddæmpende, isolerende og den kan hurtigt lægges ud som undergulv. Derfor er den
Visualisering: Arkitema. T E M A : P O S T BY E N LØFTET BYKVARTER I disse år etableres et helt nyt bykvarter i det centrale København på grunden, hvor Postterminalen tidligere lå. Hele kvarteret løftes op på en støbt plint med grønne byrum 4 P ostbyen Copenhagen Central er navnet på et helt n
FA K TA I Postbyen skal der bygges i alt 150.000 kvm. plus 90.000 kvm. plint/kælder. Det nye bykvarter bliver bilfrit. Der indrettes cirka 1.050 parkeringspladser under plintens dæk. Det anslås, at mindst 6.000 mennesker kommer til at arbejde i Postbyen. siger arkitekt Michael Kvist, der er partner
T E M A : P O S T BY E N ger og hotellejligheder, et mindre sundhedshus og grønne byrum på den støbte plint. Etapen forventes afsluttet i 2024. Senest har Danica og DSB Ejendomsudvikling meddelt, at de går sammen om at fuldende Postbyen. Den tredje etape kommer til at rumme almene boliger, studiebo
UN17 Village, det første byggeprojekt i verden, der omsætter FNs 17 verdensmål til konkret handling - Ørestad 2021 UNI-Green er beton med 25% lavere CO2 aftryk Lad fremtiden bygge på bæredygtig fornuft UNICON, SAMARBEJDSPARTNER TIL SYDHAVN GENBRUGSCENTER VINDER AF BÆREDYGTIG BETON PRISEN 2019 MA
Visualisering: Lundgaard & Tranberg Arkitekter. T E M A : P O S T BY E N Atriummet i den store domicilbygning bliver så højt, at man kan stille Rundetårn ind midt i rummet. BANK HVILER PÅ MEGA BUNDPLADE Bundpladen under Danske Banks nye domicil er støbt af 15 omgange og har et samlet fodaftryk på
FA K TA P O S T BY E N E TA P E 1 Danske Banks nye domicil. En støbt plint på en stor del af byggefeltet. En parkeringskælder i to etager. To brede landskabstrapper. I alt 113.000 kvm. BYG H E R R E : Danica Ejendomsselskab T O TA L E N T R E P R E N Ø R : Per Aarsleff ARKITEKT: Lundgaard &
T E M A : P O S T BY E N Fotos: Tom Jersø. De svungne, organiske former på balkonerne i den store domicilbygning er støbt in-situ, mens der er benyttet huldæk ude ved bygningens facader. De to bygningskroppe er formet efter omgivelserne, så de indpasser sig i byen. Derfor er der ikke mange retvin
UNDGÅ PLADSKRÆVENDE BETONKONSOLLER MED SKJULTE PCs KONSOLLER Glumsø station LUNDGAARD & TRANBERG ARKITEKTER Ølsemagle, Køge Danske Bank HQ, Postbyen På Danske Banks nye hovedkontor i København er der anvendt skjulte PCs Konsoller i betonsøjlerne. Konsollerne er leveret med op til 4 konsoller i h
Visualisering: Lundgaard & Tranberg Arkitekter. T E M A : P O S T BY E N TEGLHUS MED B ETONFINESSER Danske Banks nye domicil vil opleves som et muret hus, men beton er også en del af det arkitektoniske udtryk både i og udenfor domicilet P å Danske Banks domicil vil det meste af betonen blive pak
for håndværket og den omkringliggende arkitektur bearbejder det på en ny og mere nutidig måde, forklarer han. Michael Kvist vurderer, at fremtidige forbipasserende vil opleve Danske Banks domicil som et muret og solidt forankret hus, selv om der i virkeligheden vil være mere glas og alu-inddækninger
Fotos: Tom Jersø. T E M A : P O S T BY E N Den mindste af domicilbygningerne er i færd med at blive muret, mens den største stadig står som råhus. Der arbejdes på betongulvet i bankens velkomstområder. ligheden har vi bare trukket en tynd streg i form af en glasfacade, der deler ude og inde. I p
Tegl-sandwichelementer fra Contiga Nu har Contiga igen udvidet sit sortiment og leverer sandwichelementer med skalmur i tegl. Elementerne leveres med færdigt monterede vinduer, døre, altanbeslag m.m. til danske byggerier. Kontakt din sælger hos Contiga og få et tilbud på dit næste projekt. Contiga
Visualisering: Arkitema. T E M A : P O S T BY E N De fire tårne i Postbyens etape 2 omfatter to sammenbyggede hoteltårne med blandt andet reception, lounge og restaurant samt to boligtårne. 16 BETON
TÅRNHØJ IN-SITU STØBNING De fire tårne i Postbyens etape 2 støbes in-situ fra bund til top. Ved fundering af tårnene arbejdes der med en særlig funderingsmetode D en 1. november 2020 gik totalentreprenøren KPC i jorden på Postbyens anden etape. Den omfatter et kontorhus, bolig- og hoteltårne, sund
T E M A : P O S T BY E N Fotos: Tom Jersø. Her skal der stå et tårn. Renselaget er lagt ud, og der er gjort plads til en tykkere bundplade på 1500 mm. under selve tårnet. Den resterende del af bundpladen ligger ude i kælderen, og den får en tykkelse på 800 mm. Danmarks største betonpumpe er rullet
Brugt/nedrevet beton anbefales leveret til RGS Nordic Brugt/nedrevet Vi elsker brugt beton beton! anbefales leveret til RGS Nordic Brugt/nedrevet beton Vi elsker brugt beton! anbefales leveret til RGS Nordic GAMMEL GAMMEL GAMMEL GAMMEL BETON BETON BETON BLIVER TIL BETON GAMMEL GAMMEL BLIVER TIL BL
Fotos: Martin Schubert. KU N S T I B E T O N BETON TIL LEGENDE LINIEFØRING 20 BETON
Playline er en forbindelse gennem Billunds byrum med plads til alle former for leg og læring og med betonen som medspiller E n ny byrums-arkitektur slanger sig gennem midten af Billund og lægger op til smil og leg af samme grund har projektet fået navnet Playline. Der er tale om et kreativt greb
EPS-BETON Fotos: Tommy B. Jacobsen, Teknologisk Institut. Gennemlokning i gulv med linoleum hvor EPS-betonen har været for svag som følge af løse EPS kugler. Et af de seneste års mest omdiskuterede byggematerialer er EPS-beton, der har været skyld i en del skader på gulve. Ifølge Tommy B. Jacobse
D EL M AT ER I A L ER : B L A N D E VA N D Installationer med krydsede rør og ledninger kan give problemer med at opnå et tilstrækkelig dæklag over disse. udførende på banen. Nogle udførende har taget for let på tingene, og derfor har vi set mange fejl, især koncentreret i perioden 2016-18. Jeg tro
EPS-BETON EPS-beton kan udlægges med plane overflader inden for 10 mm på en 2 meter retholt. i blandingen, kan forhindre EPS-betonen i at opnå den forventede styrke. EPS-betonen kan også blive ødelagt, hvis regn eller utætte etageadskillelser gør overfladen våd, før den er hærdet, fordi der sker e
BÆ R E DYG T I G H E D Kommende udbud på infrastruktur området vil skulle opfylde en række klimakrav, som skal dokumenteres ved hjælp af et nyt værktøj udviklet af Vejdirektoratet V ejdirektoratets nye værktøj til at analysere og opgøre CO2-udledninger ved blandt andet planlægnings-, anlægs- og d
Fotos: Züblin A/S. Ø S T E R P O RT Det har taget fire år at bygge den ekstremt komplicerede metrotrappe og transfertunnel på Østerport Station. DE 46 TRIN MM. Et ekstremt kompliceret funderingsarbejde ligger bag de 46 trin, der nu forbinder metro, tog og gadeplan på Østerport Station I ntet mi
Til funderingen er der udover spuns og in situ- beton anvendt slurrypæle, GEWI-pæle, TAMgrouting og jordankre. Byggegruben blev etableret kun 1,2 meter fra det eksisterende Spor 6 på Østerport Station, klos op ad den fredede stationsbygning og ovenpå centrale spildevands- og ferskvandsledninger til
Fotos: Tom Jersø. X VA XX NXDXTÅ XX RX NX X X X X X X X X X X X X X X VANDTÅRN I RÅ BETON Vandtårnets placering mellem enfamiliehuse fremhæver bygningens imponerende størrelse og styrke. Tårnet er udført i jernbeton med afstivende stræbepiller. Det oprindelige tag er afkortet. 28 BETON
Jernbetonsøjler forbundet af ringbjælker og radiale bjælker. Skyggevirkninger mellem søjlerne giver rummet en nærmest katedralagtig stemning. Det cirkulære Brønshøj Vandtårn er opført i hvidmalet jernbeton i en konstruktion med hele 55 søjler A t befinde sig i det indre af Brønshøj Vandtårn er so
VA N D TÅ R N De arkitektoniske værdier i vandtårnet knytter sig til samspillet mellem betonens forskallingsstukturer og elementer der er udført af sortmalet stål, her den centralt placeret spindeltrappe som fører helt op, kun afbrudt af reposer af jernbeton. jernbetonbygning, dels er det stilisti
Undersøgelserne har påvist klorider, som formodes at være fra en tidlig afsyring, da der ikke indvendigt findes samme problem. I undersøgelserne har der været fokus på de kolde støbeskel, da der generelt er en revne over vulsten mellem støbningerne. Undersøgelserne har dog vist, at revnerne ikke har
BÆ R E DYG T I G H E D Foto: Aalborg Portland. CALLISTE PROJEKTET MERE GRØN CEMENT I et nyt stort udviklingsprojekt skal Aalborg Portlands CO2-reducerede cement nu videreudvikles for at kunne spare mere CO2 og for at kunne anvendes bredere D a Aalborg Portlands nye FUTURECEM kom på markedet 1.
i den nuværende europæiske standard, men de regler er formentlig på vej til at blive lempet. - Det ser ud til at man er ved at lave den europæiske standard om, så man vil kunne tillade op til 50 procent klinkererstatning, hvis der benyttes kalcineret ler og kalktilsætning. Det vil vi naturligvis ger
BÆ R E DYG T I G H E D Foto: Brahl fotografi. - Vi kommer blandt andet til at kigge på, hvordan vi får gjort lerkomponenten mere reaktiv. Det handler om at finde de optimale forhold under kalcineringen, så leret bliver mere reaktivt, fortæller projektleder Søren Lundsted Poulsen fra Teknologisk In
BETONOPHUGNING ROBOT TIL BETON-OPHUG Betonfagene i Langelandsbroen skal forstærkes, og derfor er Vejdirektoratet i gang med en renovering, der hovedsageligt foregår inde i brodrageren. Den gamle beton skal hugges væk, hvor der skal laves forankringsblokke af ny beton. Det sker normalt ved at bruge
FORENINGEN DE FØRSTE E RFARINGER MED FUTURECEM I FABRIKSBETON Primo 2021 påbegyndte Aalborg Portland leverancer af den nyudviklede cement, som har op til 30 procent lavere CO2-aftryk end traditionel cement. Unicon har allerede flere års erfaring med produktet. Unicon ved støbning af renselag til
Foto: Jakob Lerche. MEDLEMSF ORTEGNELSE Tlf.: 33 77 33 77 jek@di.dk www.fabriksbetonforeningen.dk A/S Ikast Betonvarefabrik Betonværket Brønderslev A/S DK Beton A/S FC Beton A/S Gammelrand Beton A/S K.G. Hansen & Sønner A/S NCC Industry A/S Bornholms Betonværk Unicon ved støbning af renselag til
GRØNNERE BETON ELEMENTER MED NY CEMENTTEKNOLOGI Ambercon og Spæncom, som implementerede FUTURECEM i produktion af betonelementer i starten af 2021, fortæller om de foreløbige erfaringer med den nye og mere bæredygtige cement fra Aalborg Portland. Af Birgitte T Henriksen Et lovende initiativ inden f
Pressefoto. Apichat Bonde CEO i Ambercon vi arbejder på at ændre. Den længere hærdetid gør, at FUTURECEM er mest velegnet til vægge, fordi kravet til afformningsstyrken kun er 15 MPa, lyder det fra Magnus Ström. BRUN BETON SYMBOL PÅ KVALITET lukkende på vores egne tests, da produktet fortsat er
SAMLET PRIS ER ENS Kostprisen på implementering af selve produktet er indtil videre højere sammenlignet med den konventionelle cement, men hos Ambercon er planen at tilbyde flere ydelser såsom imprægnering, så produktet er mere færdigt, når det kommer fra fabrikken. - På den måde bliver den samlede
OTTE BETONELEMENTVIRKSOMHEDER ER I GANG MED NYT EDP-VÆRKTØJ Dansk Betons værktøj til udarbejdelse af 3. parts verificerede produkt- og projektspecifikke EDPer er på vej til at blive udbredt i betonelementbranchen. Producenterne har taget godt imod værktøjet, og en stor del af Betonelement-Foreningen
DRONEINSPEKTION AF BETONALTANER Det er sjældent at svigt af konstruktioner medfører tab af menneskeliv i Danmark og dog har to altankollaps inden for de seneste 5 år været meget tæt på at koste flere unge mennesker livet. Altanerne er af ældre dato og årsagen til at de kollapser er altid manglende v
SIKKERHED OG LOVGIVNING For at kunne flyve med droner i bymæssig bebyggelse, skal droneføreren have et dronebevis. Derudover må man undersøge om der er andre lovmæssige begrænsninger for flyvning i det ønskede område. Det skal også sikres at regler for sikkerhed, fx sikkerhedszoner, kan overholdes,
NY BOG SAMLER VIDEN OG ERFARING OM JORDFUGTIG BETON INDLEDNING Med bogen Jordfugtig beton fra Aalborg Portland samles teoretisk og praktisk viden vedrørende jordfugtig beton for første gang i ét værk. Det giver muligheden for en skabe en fælles brancheforståelse af, hvordan betonens delmaterialer ka
Figur 2 - Kursusforløb, Maskinoperatør, AMU Nordjylland [2]. er det dog mindst lige så vigtigt at medarbejderen har et indgående kendskab til betonteknologien og de delmaterialer, som maskinen skal forarbejde. Kvaliteten af det endelige produkt afhænger nemlig i høj grad af de betonteknologiske ege
JORDFUGTIG BETONLITTERATUR Der er i Danmark en lang tradition for anvendelse og produktion af jordfugtig beton til betonbelægninger og byggeblokke af høj kvalitet. Derfor er langt størstedelen af de danske betonvareproducenter også registrerede medlemmer af Betonvarekontrollen, ofte benævnt som BVK,
Figur 2 chen manglede noget samlet litteratur, som fokuserede på, hvordan delmaterialerne kunne udnyttes for at skabe den bedste kvalitet i betonvarer af jordfugtig beton. Hidtil har den eksisterende litteratur primært fokuseret på parametre for blødstøbt konstruktions beton såsom SCC- og sætmålsbe
DANSK BETONFORENING GÅ-HJEM MØDER / WEBINARER 19.05.2021 // 16.00 - 18.00 13.10.2021 // 15.00 - 17.00 BELLA SKY HOTEL - BETONELEMENTER UDNYTTES TIL GRÆNSEN BETON OG HØJHUSE: FORDELE OG UDFORDRINGER VED BETON I HØJHUSE Aarhus Universitet, Institut for Byggeri og Bygningsdesign Navitas Aarhus U