GRØN OMSTILLING
Hos Dania Connect har det været
en stressfaktor for chaufførerne,
om der var gas nok på tanken
på biogaslastbilen
Foto: PR/Dania Connect
Rækkevidden
var for lille
R / DA
NIA C O
køre gods ud
fra Aarhus
Havn. Men
fordi den nærmeste mulighed
for at tanke gas enten
har været i Silkeborg eller Vejle,
har det hele tiden været en stressfaktor for
chaufføren, om der var gas nok på tanken.
Derfor er bilen nu flyttet, og kører i stedet i
et loop mellem Fredericia og Odense.
Så rækkevidde og infrastruktur har været
en udfordring. Selve teknologien har vi været meget begejstret for. Vi har gjort os nogle
gode erfaringer og er imødekommende
overfor at investere i lastbiler med alternativ
drivkraft igen, siger Louise Meier, som selv
er aktiv i forskellige partnerskaber omkring
udvikling af alternative teknologier som
drivmidler.
I første omgang bliver den næste fornyelse
af flåden dog biler, der kører på konventionel diesel.
Det ville ikke være rentabelt for os at
skifte flere lastbiler til biogas lige nu, da
bilen er markant dyrere end en konventionel
dieselbil, og afgifterne på biogas beskattes
20-25 procent højere end diesel. Men vi
har øremærket en million kroner årligt til
grønne investeringer, og vi vil gerne prøve
nogle forskellige ting af, for der kommer
en dag, hvor vi kan køre på brint og el, når
infrastrukturen er på plads.
NN
EC
T
TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE
:P
10
TO
I et år har Dania Connect haft en biogaslastbil i deres flåde af lastbiler. Der har både
været fordele og ulemper, men CFO Louise
Meier er glad for, at man har taget springet
ud i at prøve noget andet end de traditionelle
diesellastbiler.
Vi valgte at investere i den, fordi vi gerne
ville gøre noget drastisk for at være med til at
sænke CO2-udledningen. Vi har lagt en ambitiøs strategi for at halvere vores CO2-udslip inden 2025, fortæller Louise Meier.
Indtil nu er reduktionen primært kommet
ved at investere i de nyeste dieselmotorer
samt ved at skærpe chaufførernes kørselsadfærd, så de kører med den bedst mulige
brændstoføkonomi.
Transportfirmaet, som efter en markant
udvidelse af egen flåde nu har 47 lastbiler,
transporterer containere fra de danske
havne ud til kunderne. Og der gik en del
overvejelser om rækkevidde og trækkraft
forud for anskaffelsen af IVECO-biogaslastbilen sidste efterår.
Man kan ikke få en biogaslastbil med
samme ydekraft og akselopbygning som
vores øvrige flåde. Den taber lidt pusten,
når vi kører op ad en stejl bakke, og den skal
disponeres lidt alternativt, fordi den ikke er
stor nok til at trække al last. Men det har ikke
skabt problemer i disponeringen, og vores
chauffører har været meget glad for den,
fortæller Louise Meier.
Tidligere blev biogaslastbilen brugt til at
F
O
Vi ville gøre
noget drastisk
Hos vognmandsforretningen Peder Olsen &
Søn i Odense måtte man droppe el-varevognene men el-lastbilen er populær.
I to omgange forsøgte Peder Olsen & Søn,
som er en del af Danske Fragtmænd, at køre
med el-varevogne til de daglige opgaver.
Men den fynske virksomhed måtte erkende,
at der stadig er et stykke vej, før el-varevognene ville have en ydeevne, der matcher
behovet.
Problemet var lasteevnen over for
rækkevidden. Vore pakkebiler kører mange
kilometer hver dag, og der er rækkevidden
bare ikke god nok endnu, konstaterer driftsdirektør Michael Mertov om de Volkswagen
el-varevogne, som fragtfirmaet har testet.
Efter to uger gik man bort fra at bruge
dem, da de ikke dækkede virksomhedens
behov.
Til gengæld er man meget tilfredse med
den 7,5 tons FUSO el-lastbil, som man nu har
kørt og leveret varer med i Odense gennem
det sidste års tid. Den har en rækkevidde på
op til 100 kilometer på en opladning, og det
rækker rigeligt til et dagligt kørselsbehov på
55-65 kilometer.
Den fungerer perfekt. Vi kører hver dag
uden problemer, og det har den gjort dagligt
siden maj i år, hvor vi fik den. Og den er
populær i bybilledet, når den kører ned gennem gågaden. Den larmer ikke, den sviner
ikke, og den er hurtig i optrækket, siger
Michael Mertov.
Men umiddelbart vil flere el-lastbiler
være en dårlig forretning, skønner Michael
Mertov:
Hvis infrastrukturen var til det, kunne
60-70 procent af vores flåde køre på el. Men
med udgifter til den strøm vi skal bruge og
til opsætning af ladestander, vil det koste os
over fem millioner kroner at få den første
el-lastbil ind.
Han vurderer, at Total Cost of Ownership
for en el-lastbil aktuelt er tre en halv gang så
dyr som en tilsvarende diesellastbil. Derfor
håber han også på, at der er politisk vilje til
at hjælpe branchen med tilskud til indkøb af
el-lastbiler og til etablering af ladestandere.
Hvis vi skiftede fire af vores lastbiler ud
og fik el i stedet, ville vi få røde tal på bundlinjen, og så ville det kun være et spørgsmål
om tid, før vi ikke eksisterede længere.
TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE Grøn omstilling giver nye udfordringer NOVEMBER 2021 SIDE 8-11 KV21: Et opgør med hjemtagning af affald SIDE 12-13 Først blev hun valgt fra: Nu stråler Maja som chauffør Succes med at ansætte kvinder SIDE 14-17
TAG ATL MED PÅ FARTEN OVERBLIK OVER KURSER OG ARRANGEMENTER NYHEDER OG RÅDGIVNING D OW N LOA D AT L S A P P H E R Transportens arbejdsgivere vi kender branchen Læs mere her Transportens arbejdsgivere en del af DI ATL-100x150 plakater-XII.indd 6 20/10/2021 15.23
INDHOLD 8-11 Grøn omstilling Tre virksomheder deler deres erfaringer med alternative køretøjer 12-13 KV21 kampen mod kommunernes hjemtagning 14-16 Kvinder bag rattet SPF-Danmark har succes med at rekruttere kvindelige chauffører 18-19 Ny rådgiver Kom tæt på ATLs nye sikkerhedsrådgiver Claus
LEDER Flere lastbiler på vejene er ikke et problem det er et tegn på vækst N år en borgmester i en stor dansk kommune ser flere lastbiler på vejene som et problem snarere end en gevinst, så er det en ærgerlig misforståelse. Ovenpå coronaen møder flere mennesker igen fysisk ind på deres arbejdsplad
TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE 5
ARBEJDSTIDSDIREKTIVET Kontrol af arbejdstid: Nej til dobbeltsanktioner Foto: Thomas Boege/Shutterstock Efter en foreløbig udmelding fra Transportministeriet er et forslag til kontrol af arbejdsdirektivet skudt til hjørne. DI Transport og ATL ser helst, at kontrollen varetages af arbejdsmarkedets
KORT NYT Y W. P E D E R S CK EN Chaufførlærlingen Nicky W. Pedersen fra Stavnskær Fragt A/S i Hillerød vandt årets DM for transportlærlinge, som blev afholdt ved Transportmessen i Herning. Han vandt foran Alexander Ravnsgård Pedersen, Interfjord A/S, samt Matias Vedel Højer Christensen, AVAS-Aalbor
GRØN OMSTILLING Rapport fra Klimarådet: Grøn omstilling kræver flere el-lastbiler Transportvirksomhederne kan ikke løfte de store investeringer alene, fastslår DI Transports branchedirektør. K limarådet, der rådgiver regeringen, har nu fremlagt en rapport om potentialer for alternative drivmidler
GRØN OMSTILLING Overordnet set er vi glade drer til, at man i mellemtiden plukker de lavthængende frugter, så man ikke fortsætter med at udlede lige så meget CO2 som nu og i øvrigt efterlader vognmændene i en umulig situation, når de skal investere i nye køretøjer. Klimarådet anbefaler samtidig,
GRØN OMSTILLING Hos Dania Connect har det været en stressfaktor for chaufførerne, om der var gas nok på tanken på biogaslastbilen Foto: PR/Dania Connect Rækkevidden var for lille R / DA NIA C O køre gods ud fra Aarhus Havn. Men fordi den nærmeste mulighed for at tanke gas enten har været i Silke
GRØN OMSTILLING Giv os klare retningslinjer og infrastruktur Politikerne er lydhøre over for godstransportens grønne udfordringer, men lige nu mangler branchen klare guidelines. Der er masser af interesse for at medvirke til den grønne omstilling i godstransportbranchen. Lige nu er det svært at se,
KV 21 SVÆRT AT TRÆNGE IGENNEM DEN KOMMUNALE LYDMUR Forud for kommunalvalget har DI gjort en stor indsats for at forklare lokalpolitikere om potentialet i at lade private firmaer løse de kommunale opgaver. N år støvet lægger sig, og de nye kommunalbestyrelser konstituerer sig ovenpå valget 16. nov
KV 21 Vi holder fast i presset efter KV21 Efter valget vil DI og ATL fortsætte med at sende facts til byrådene om fordelene ved flere udbud. Selvom valgkampen op til KV21 snart er forbi, fortsætter kampen for at få flest mulige kommunale opgaver lagt i udbud. DI og ATL vil opfordre de nye byrådsmed
KVINDER BAG RATTET DET ER FEDERE AT KØRE MED GRISE END BARE AT VÆRE CHAUFFØR 22-årige Pia Christiansen har fundet sit drømmejob hos SPFDanmark, hvor man har succes med at ansætte kvindelige chauffører. H os SPF-Danmark har man succes med at rekruttere kvinder til jobbet som chauffør. Mens man ind
KVINDER BAG RATTET Fra venstre: Chaufførlærling Pia Christiansen, transport- og logistikchef Henrik Ringskær, HR-chef Ditte Svendgaard og chauffør Henrik Pedersen, alle fra SPF-Danmark. Foto: Flemming Brandt TRE GODE RÅD: FÅ FLERE KVINDER BAG RATTET Hos SPF-Danmark har man succes med at ansætte kv
KVINDER BAG RATTET BLEV VALGT FRA PÅ GRUND AF NEGLELAKKEN Maja Jensen har overvundet fordommene mod kvindelige chauffører. Med gentagne pift, et drivbræt og lyden fra en drivstav, der mest af alt minder om en stor pagaj, som rasler, når den bevæges, genner Maja Jensen effektivt de mere end 200 gris
KVINDER BAG RATTET Gæsterne på Transportmessen i Herning stoppede op ved debatten om kvinder i førerhuset. Foto: Lead Agency Opmærksomhed og omtale får budskabet ud Ved Transportmessen var ATL med til at sætte spot på initiativet for at rekruttere flere kvinder. Hver gang der kommer noget opmærks
EMNEORD En hjælpende hånd med praktisk erfaring 18 TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE
NY RÅDGIVER ATLs nye sikkerhedsrådgiver har både siddet bag rattet og været lager- og terminalchef. D Claus Turn Jensen har arbejdet hos virksomheden Dachser i 35 år, inden han blev rådgiver hos ATL. Fotos: Kristian Brasen er skal være styr på papirerne, og godset skal være læsset, så det umidde
TENDENSER I ØKONOMIEN MANGELSITUATION VIL PRÆGE ØKONOMIEN Berlingskes økonomiske redaktør, Ulrik Bie, ser ind i fremtiden og giver sit bud på udviklingen. 20 TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE
MANGEL PÅ ARBEJDSKRAFT Da coronaen ramte os, var økonomien på vej ind i senfasen af en højkonjunktur, og der var ved at være mangel på arbejdskraft og tilhørende lønpres. Nu har vi med Ulrik Bies ord taget økonomien op af den kryptofryser, som vi lagde den ned i ved indgangen til coronakrisen, og de
ATLS ÅRSDAG POPULÆRE GÆSTER STRÅLEDE PÅ SOLRIG ÅRSDAG Venstres EU-parlamentariker Søren Gade og tvlægen Peter Qvortrup Geisling høstede de største bifald Mick Øgendahl de største grin. P å en varm og solbeskinnet efterårsdag satte ATL Transportens Arbejdsgivere fokus på vejtransportens vilkår
ATLS ÅRSDAG Deltagerne på ATLs årsdag blev underholdt og oplyst af blandt andre komikeren Mick Øgendahl (øverst) og Søren Gade (V). Foto: Maria Tuxen Hedegaard PE AFGIFTER ELLER TILSKUD Debatten handlede blandt andet om, hvorvidt der skal pisk eller gulerod til i form af afgifter eller tilskud so
Foto: Maria Tuxen Hedegaard Mangel på arbejdskraft og digitalisering udfordrer branchen efter corona I sin beretning valgte ATLs formand Peter Bjerregaard Jepsen at sætte fokus på nogle af de udfordringer, som branchen kommer til at slås med de kommende år. Peter Bjerregaard Jepsen er som formand f
MEDLEMSTILBUD FRA DANSK INDUSTRI VIRKSOMHEDER FÅR NYE REDSKABER OG UDVEKSLER ERFARINGER I DIS LÆREPLADSFÆLLESSKAB Uddanner I lærlinge, eller vil I gerne i gang, så er Dansk Industris Lærepladsfællesskab et spændende tilbud til jer. Her får I nye redskaber til at blive bedre til at uddanne lærlinge
OFFENTLIG SAGSBEHANDLING Digitalisering bør føre til smidig sagsbehandling Siden begyndelsen af oktober har Færdselsstyrelsen haft ansvaret for at udstede kørekort og takografkort, mens det nu er Vejdirektoratet, der skal give tilladelser til særtransporter. Det skulle gerne føre til, at der sker
EFTERUDDANNELSE UDDANNELSE GIVER NETVÆRK OG NYT PERSPEKTIV Det første kuld ejerledere er snart igennem DIs Ejerlederuddannelse nu starter et nyt hold. I begyndelsen af det nye år kan det første hold ejerledere se tilbage på en veloverstået uddannelse. Til den tid har de nemlig afsluttet deres for
EFTERUDDANNELSE SUCCESEN FORTSÆTTER: BLIV EN BEDRE LEDER MED ATL Til foråret begynder det femte hold af Transportens Lederuddannelse. Med klart definerede redskaber, der kan tages med hjem og bruges direkte i hverdagen på arbejdspladsen, ruller Transportens Lederuddannelse nu ud på sjette omgang.
VI UDDANNER BRANCHENS DYGTIGSTE LEDERE! EJERLEDERUDDANNELSEN skræddersyet til den selvstændige vognmand TRANSPORTENS LEDERUDDANNELSE den basale værktøjskasse til dig, der er leder To stærke modulopbyggede uddannelser med fokus på din dagligdag som leder og udfordringerne i din virksomhed Trans
PORTRÆT AF ET MEDLEM Det gælder om at finde balancen Direktør og ejer Dan Borg prioriterer, at Jørgen Jensen Distribution skal være en virksomhed, hvor medarbejderne har mulighed for et privatliv ligesom han selv har det. Foto: Brian Rasmussen 30 TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE
N Derfor er jeg medlem For direktør og ejer Dan Borg er det helt naturligt, at Jørgen Jensen Distribution er medlem af ATL. Det har Ikast-virksomheden været, så længe han kan huske. Han fremhæver den rådgivning, som ATL tilbyder i hverdagen, når det gælder overenskomstmæssige spørgsmål, og ikke mind
PORTRÆT AF ET MEDLEM Dan Borg forsøger at give sine medarbejdere muligheden for balance mellem arbejde og fritid. Foto: Brian Rasmussen mellem kørselsdisponenterne og chauffører er et løbende tema og daglige drift, og derfor er det muligt for ham at uddelegere opgaver dermed baggrund for et godt s
KORT NYT ATL Academy kurser 2022 Igen i år byder ATL Academy på en bred palette af gode kursustilbud. Lige fra vores populære overenskomstkurser til køre- og hviletid, arbejdsmiljø og ansættelsesret. Vores ønske er, at ATL Academy både socialt og fagligt giver et stort udbytte. Først og fremmest vi
MØD ET BESTYRELSESMEDLEM Det gælder om at gøre branchen mere interessant for de unge Q&A med Henrik Meldgaard, ejer og direktør i Meldgaard Holding A/S, og medlem af ATLs bestyrelse siden oktober 2019. H vorfor valgte du at gå ind i bestyrelsesarbejdet i ATL? Der manglede en repræsentant for vogn
MØD ET BESTYRELSESMEDLEM BLÅ BOG Henrik Meldgaard er 55 år gammel. Han er i lighed med sin søster og bror både ejer og direktør i familievirksomheden Meldgaard Gruppen A/S, som hans forældre grundlagde som en traditionel vognmandsforretning tilbage i 1970. Der er taget en beslutning om, at virksomh
EMNEORD SKAL DIN TRANSPORTLÆRLING VÆRE PRISVINDER I 2022? Vinder af Transportens Elevpris 2021: Nicolai Lyse Krathus, Silvasti Transport A/S Vinder af Transportens Lærlingepris 2021: Christian Lund Jensen, Urbaser A/S Nu kan din virksomhed indstille kandidater til ATL-priserne, Transportens Lærli