GRØN OMSTILLING
Giv os klare retningslinjer
og infrastruktur
Politikerne er lydhøre over
for godstransportens grønne
udfordringer, men lige nu mangler
branchen klare guidelines.
Der er masser af interesse for at medvirke
til den grønne omstilling i godstransportbranchen. Lige nu er det svært at se, hvordan
man bedst kommer videre, hvis man eksempelvis står foran at skulle købe nye lastbiler
til sin virksomhed.
Det stod klart efter debatten ved ATLs
årsdag på Hindsgavl Slot. Her deltog transport- og trafikordførerne fra Venstre, Konservative og Enhedslisten, samt DI-branchedirektør Michael Svane og seniorkonsulent
Henrik Gudmundsson fra den grønne
tænketank CONCITO.
Gudmundsson indledte med at fastslå, at
godstransportbranchen får en vigtig rolle i
forhold til at nå målene for CO2-reduktion
herhjemme, og at der vil blive stillet krav til
branchen.
Det bliver det næste område, som vi
skal have fat i. Og afgiftsinstrumentet kan
bruges, så det bliver dyrere at købe noget,
der sviner, konstaterede han og lagde op til,
at afgiftssystemet skal omlægges for at gøre
det mere attraktivt at investere i lastbiler,
som kører på mindre klimabelastende
drivmidler.
Gudmundsson anerkendte, at der i
øjeblikket ikke er den fornødne infrastruktur til en gennemgående elektrificering af
godstransportbranchen. Hjemmetankningsanlæg vil være en investering i millionklassen, og el-sektoren er ikke fulgt med
udviklingen.
DI Transports branchedirektør Michael
Svane understregede, at der er en stor vilje
til at være en del af løsningen i branchen.
Det kræver klare rammer og en hjælpende
hånd i form af økonomisk støtte til de investeringer, som den enkelte virksomhed skal
foretage i de kommende år.
I dag findes der under 50 el-lastbiler i
Danmark. En del af årsagen er den samfundsmæssige infrastruktur eksempelvis
mangler der opladere til el-lastbiler. Vi skal
have ladestationer, der afspejler chaufførernes hverdag.
Samtidig er el-lastbiler dyrere at anskaffe og dyrere i drift. Klimapolitik koster, og
vi skal have en tilskudsordning for at sætte
gang i omstillingen.
De Konservatives transportordfører Niels
Flemming Hansen er udover at være folketingsmedlem også skohandler med en kæde
af butikker og en netbutik. Han har bemærket en stigende efterspørgsel på klimavenlig
transport.
Der bliver efterspurgt CO2-neutral
levering blandt vores kunder. Derfor skal
godstransporten også levere på det her
område, ellers kommer tyskerne med deres
biogaslastbiler og overtager markedet,
forudså den konservative ordfører og pegede
på, at der i dag findes Mercedes-producerede
el-lastbiler, som kan køre 470 kilometer på
en opladning.
SUKKER EFTER POLITISKE RAMMER
Han ser dog ikke elektricitet som den eneste
vej frem, og her er han på linje med Venstres
transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.
Lad os nu tage de lavthængende frugter
først som eksempelvis biogas. Jeg tror, at
der går mange år, før en el-lastbil kan køre
fra Gedser til Skagen på en opladning, sagde
Kristian Pihl Lorentzen.
Han konstaterede, at branchen lige nu
sukker efter politiske rammer for den
grønne omstilling, og at Venstre meget gerne
vil skrue på de afgørende knapper og give
tilskud til virksomhederne.
Vi kommer til at bruge mange penge på
omstillingen, og vi er villige til at bruge det
økonomiske råderum.
Enhedslistens trafikordfører Henning
Hyllested udtrykte stor tillid til, at teknologien i de kommende år giver mulighed for at
komme meget langt i forhold til at reducere
CO2-udledningen:
For et par år siden talte alle om brint og
power to X. I dag har det vist sig, at elektrificering af lastbiler er mulig. Teknologien
buldrer frem, og det går hurtigere, end vi
regner med. Om to år kan det se helt anderledes ud.
Der var dog ingen af de fremmødte, der
kunne give et klart svar, da et af ATL-medlemmerne efterspurgte et godt råd til, hvad
han skulle gøre her og nu i forhold til at optimere sin flåde af lastbiler med nye indkøb.
Der er ingen facitliste. Men det er ikke
sikkert, at vi alle sammen kører på batterier
om 15 år. Der er jo også en miljøbelastning
ved at fremstille og afskaffe dem, når de er
udtjente. Også selvom det er som om, at man
ikke må stille spørgsmål ved el-bilerne, fastslog Kristian Pihl Lorentzen.
Potentialet i elektriske køreledninger blev
også diskuteret. Henrik Gudmundsson fra
CONCITO så muligheden for, at transport
vil blive meget billigere med et udbygget
net af køreledninger på motorvejene, men
Michael Svane så det ikke som en altfavnende løsning.
Det bliver ikke alt gods, som skal køres fra
Göteborg til Gent eller München, som vil blive
transporteret ved hjælp af køreledninger. Der
skal jo også køres pakker ud til Sjælland Odde,
og Niels Flemmings sko skal også bringes ud,
sagde DI-direktøren med et smil.
Han understregede afslutningsvis sin
pointe:
Samfundet forventer, at godstransportbranchen leverer på den grønne omstilling
men samfundet skal også hjælpe branchen
med at gennemføre den.
Fra venstre: Moderator Rolf Ejlertsen, DI-branchedirektør Michael Svane og Henrik
Gudmundsson fra den grønne tænketank CONCITO på ATLS årsdag.
Foto: Maria Tuxen Hedegaard
TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE Grøn omstilling giver nye udfordringer NOVEMBER 2021 SIDE 8-11 KV21: Et opgør med hjemtagning af affald SIDE 12-13 Først blev hun valgt fra: Nu stråler Maja som chauffør Succes med at ansætte kvinder SIDE 14-17
TAG ATL MED PÅ FARTEN OVERBLIK OVER KURSER OG ARRANGEMENTER NYHEDER OG RÅDGIVNING D OW N LOA D AT L S A P P H E R Transportens arbejdsgivere vi kender branchen Læs mere her Transportens arbejdsgivere en del af DI ATL-100x150 plakater-XII.indd 6 20/10/2021 15.23
INDHOLD 8-11 Grøn omstilling Tre virksomheder deler deres erfaringer med alternative køretøjer 12-13 KV21 kampen mod kommunernes hjemtagning 14-16 Kvinder bag rattet SPF-Danmark har succes med at rekruttere kvindelige chauffører 18-19 Ny rådgiver Kom tæt på ATLs nye sikkerhedsrådgiver Claus
LEDER Flere lastbiler på vejene er ikke et problem det er et tegn på vækst N år en borgmester i en stor dansk kommune ser flere lastbiler på vejene som et problem snarere end en gevinst, så er det en ærgerlig misforståelse. Ovenpå coronaen møder flere mennesker igen fysisk ind på deres arbejdsplad
TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE 5
ARBEJDSTIDSDIREKTIVET Kontrol af arbejdstid: Nej til dobbeltsanktioner Foto: Thomas Boege/Shutterstock Efter en foreløbig udmelding fra Transportministeriet er et forslag til kontrol af arbejdsdirektivet skudt til hjørne. DI Transport og ATL ser helst, at kontrollen varetages af arbejdsmarkedets
KORT NYT Y W. P E D E R S CK EN Chaufførlærlingen Nicky W. Pedersen fra Stavnskær Fragt A/S i Hillerød vandt årets DM for transportlærlinge, som blev afholdt ved Transportmessen i Herning. Han vandt foran Alexander Ravnsgård Pedersen, Interfjord A/S, samt Matias Vedel Højer Christensen, AVAS-Aalbor
GRØN OMSTILLING Rapport fra Klimarådet: Grøn omstilling kræver flere el-lastbiler Transportvirksomhederne kan ikke løfte de store investeringer alene, fastslår DI Transports branchedirektør. K limarådet, der rådgiver regeringen, har nu fremlagt en rapport om potentialer for alternative drivmidler
GRØN OMSTILLING Overordnet set er vi glade drer til, at man i mellemtiden plukker de lavthængende frugter, så man ikke fortsætter med at udlede lige så meget CO2 som nu og i øvrigt efterlader vognmændene i en umulig situation, når de skal investere i nye køretøjer. Klimarådet anbefaler samtidig,
GRØN OMSTILLING Hos Dania Connect har det været en stressfaktor for chaufførerne, om der var gas nok på tanken på biogaslastbilen Foto: PR/Dania Connect Rækkevidden var for lille R / DA NIA C O køre gods ud fra Aarhus Havn. Men fordi den nærmeste mulighed for at tanke gas enten har været i Silke
GRØN OMSTILLING Giv os klare retningslinjer og infrastruktur Politikerne er lydhøre over for godstransportens grønne udfordringer, men lige nu mangler branchen klare guidelines. Der er masser af interesse for at medvirke til den grønne omstilling i godstransportbranchen. Lige nu er det svært at se,
KV 21 SVÆRT AT TRÆNGE IGENNEM DEN KOMMUNALE LYDMUR Forud for kommunalvalget har DI gjort en stor indsats for at forklare lokalpolitikere om potentialet i at lade private firmaer løse de kommunale opgaver. N år støvet lægger sig, og de nye kommunalbestyrelser konstituerer sig ovenpå valget 16. nov
KV 21 Vi holder fast i presset efter KV21 Efter valget vil DI og ATL fortsætte med at sende facts til byrådene om fordelene ved flere udbud. Selvom valgkampen op til KV21 snart er forbi, fortsætter kampen for at få flest mulige kommunale opgaver lagt i udbud. DI og ATL vil opfordre de nye byrådsmed
KVINDER BAG RATTET DET ER FEDERE AT KØRE MED GRISE END BARE AT VÆRE CHAUFFØR 22-årige Pia Christiansen har fundet sit drømmejob hos SPFDanmark, hvor man har succes med at ansætte kvindelige chauffører. H os SPF-Danmark har man succes med at rekruttere kvinder til jobbet som chauffør. Mens man ind
KVINDER BAG RATTET Fra venstre: Chaufførlærling Pia Christiansen, transport- og logistikchef Henrik Ringskær, HR-chef Ditte Svendgaard og chauffør Henrik Pedersen, alle fra SPF-Danmark. Foto: Flemming Brandt TRE GODE RÅD: FÅ FLERE KVINDER BAG RATTET Hos SPF-Danmark har man succes med at ansætte kv
KVINDER BAG RATTET BLEV VALGT FRA PÅ GRUND AF NEGLELAKKEN Maja Jensen har overvundet fordommene mod kvindelige chauffører. Med gentagne pift, et drivbræt og lyden fra en drivstav, der mest af alt minder om en stor pagaj, som rasler, når den bevæges, genner Maja Jensen effektivt de mere end 200 gris
KVINDER BAG RATTET Gæsterne på Transportmessen i Herning stoppede op ved debatten om kvinder i førerhuset. Foto: Lead Agency Opmærksomhed og omtale får budskabet ud Ved Transportmessen var ATL med til at sætte spot på initiativet for at rekruttere flere kvinder. Hver gang der kommer noget opmærks
EMNEORD En hjælpende hånd med praktisk erfaring 18 TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE
NY RÅDGIVER ATLs nye sikkerhedsrådgiver har både siddet bag rattet og været lager- og terminalchef. D Claus Turn Jensen har arbejdet hos virksomheden Dachser i 35 år, inden han blev rådgiver hos ATL. Fotos: Kristian Brasen er skal være styr på papirerne, og godset skal være læsset, så det umidde
TENDENSER I ØKONOMIEN MANGELSITUATION VIL PRÆGE ØKONOMIEN Berlingskes økonomiske redaktør, Ulrik Bie, ser ind i fremtiden og giver sit bud på udviklingen. 20 TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE
MANGEL PÅ ARBEJDSKRAFT Da coronaen ramte os, var økonomien på vej ind i senfasen af en højkonjunktur, og der var ved at være mangel på arbejdskraft og tilhørende lønpres. Nu har vi med Ulrik Bies ord taget økonomien op af den kryptofryser, som vi lagde den ned i ved indgangen til coronakrisen, og de
ATLS ÅRSDAG POPULÆRE GÆSTER STRÅLEDE PÅ SOLRIG ÅRSDAG Venstres EU-parlamentariker Søren Gade og tvlægen Peter Qvortrup Geisling høstede de største bifald Mick Øgendahl de største grin. P å en varm og solbeskinnet efterårsdag satte ATL Transportens Arbejdsgivere fokus på vejtransportens vilkår
ATLS ÅRSDAG Deltagerne på ATLs årsdag blev underholdt og oplyst af blandt andre komikeren Mick Øgendahl (øverst) og Søren Gade (V). Foto: Maria Tuxen Hedegaard PE AFGIFTER ELLER TILSKUD Debatten handlede blandt andet om, hvorvidt der skal pisk eller gulerod til i form af afgifter eller tilskud so
Foto: Maria Tuxen Hedegaard Mangel på arbejdskraft og digitalisering udfordrer branchen efter corona I sin beretning valgte ATLs formand Peter Bjerregaard Jepsen at sætte fokus på nogle af de udfordringer, som branchen kommer til at slås med de kommende år. Peter Bjerregaard Jepsen er som formand f
MEDLEMSTILBUD FRA DANSK INDUSTRI VIRKSOMHEDER FÅR NYE REDSKABER OG UDVEKSLER ERFARINGER I DIS LÆREPLADSFÆLLESSKAB Uddanner I lærlinge, eller vil I gerne i gang, så er Dansk Industris Lærepladsfællesskab et spændende tilbud til jer. Her får I nye redskaber til at blive bedre til at uddanne lærlinge
OFFENTLIG SAGSBEHANDLING Digitalisering bør føre til smidig sagsbehandling Siden begyndelsen af oktober har Færdselsstyrelsen haft ansvaret for at udstede kørekort og takografkort, mens det nu er Vejdirektoratet, der skal give tilladelser til særtransporter. Det skulle gerne føre til, at der sker
EFTERUDDANNELSE UDDANNELSE GIVER NETVÆRK OG NYT PERSPEKTIV Det første kuld ejerledere er snart igennem DIs Ejerlederuddannelse nu starter et nyt hold. I begyndelsen af det nye år kan det første hold ejerledere se tilbage på en veloverstået uddannelse. Til den tid har de nemlig afsluttet deres for
EFTERUDDANNELSE SUCCESEN FORTSÆTTER: BLIV EN BEDRE LEDER MED ATL Til foråret begynder det femte hold af Transportens Lederuddannelse. Med klart definerede redskaber, der kan tages med hjem og bruges direkte i hverdagen på arbejdspladsen, ruller Transportens Lederuddannelse nu ud på sjette omgang.
VI UDDANNER BRANCHENS DYGTIGSTE LEDERE! EJERLEDERUDDANNELSEN skræddersyet til den selvstændige vognmand TRANSPORTENS LEDERUDDANNELSE den basale værktøjskasse til dig, der er leder To stærke modulopbyggede uddannelser med fokus på din dagligdag som leder og udfordringerne i din virksomhed Trans
PORTRÆT AF ET MEDLEM Det gælder om at finde balancen Direktør og ejer Dan Borg prioriterer, at Jørgen Jensen Distribution skal være en virksomhed, hvor medarbejderne har mulighed for et privatliv ligesom han selv har det. Foto: Brian Rasmussen 30 TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE
N Derfor er jeg medlem For direktør og ejer Dan Borg er det helt naturligt, at Jørgen Jensen Distribution er medlem af ATL. Det har Ikast-virksomheden været, så længe han kan huske. Han fremhæver den rådgivning, som ATL tilbyder i hverdagen, når det gælder overenskomstmæssige spørgsmål, og ikke mind
PORTRÆT AF ET MEDLEM Dan Borg forsøger at give sine medarbejdere muligheden for balance mellem arbejde og fritid. Foto: Brian Rasmussen mellem kørselsdisponenterne og chauffører er et løbende tema og daglige drift, og derfor er det muligt for ham at uddelegere opgaver dermed baggrund for et godt s
KORT NYT ATL Academy kurser 2022 Igen i år byder ATL Academy på en bred palette af gode kursustilbud. Lige fra vores populære overenskomstkurser til køre- og hviletid, arbejdsmiljø og ansættelsesret. Vores ønske er, at ATL Academy både socialt og fagligt giver et stort udbytte. Først og fremmest vi
MØD ET BESTYRELSESMEDLEM Det gælder om at gøre branchen mere interessant for de unge Q&A med Henrik Meldgaard, ejer og direktør i Meldgaard Holding A/S, og medlem af ATLs bestyrelse siden oktober 2019. H vorfor valgte du at gå ind i bestyrelsesarbejdet i ATL? Der manglede en repræsentant for vogn
MØD ET BESTYRELSESMEDLEM BLÅ BOG Henrik Meldgaard er 55 år gammel. Han er i lighed med sin søster og bror både ejer og direktør i familievirksomheden Meldgaard Gruppen A/S, som hans forældre grundlagde som en traditionel vognmandsforretning tilbage i 1970. Der er taget en beslutning om, at virksomh
EMNEORD SKAL DIN TRANSPORTLÆRLING VÆRE PRISVINDER I 2022? Vinder af Transportens Elevpris 2021: Nicolai Lyse Krathus, Silvasti Transport A/S Vinder af Transportens Lærlingepris 2021: Christian Lund Jensen, Urbaser A/S Nu kan din virksomhed indstille kandidater til ATL-priserne, Transportens Lærli