MANGEL PÅ ARBEJDSKRAFT Da coronaen ramte os, var økonomien på vej ind i senfasen af en højkonjunktur, og der var ved at være mangel på arbejdskraft og tilhørende lønpres. Nu har vi med Ulrik Bies ord taget økonomien op af den kryptofryser, som vi lagde den ned i ved indgangen til coronakrisen, og derfor står vi igen det samme sted. På Berlingske har vi spurgt topledere på tværs af sektorer, og det lyder samstemmende, at den største udfordring nu er mangel på arbejdskraft. Eksempelvis er der mangel på chauffører. Det er blandt andet et resultat af, at der ikke er kommet nogle erstatninger for de chauffører, som gik på pension under coronanedlukningen, og det er svært at få et nyt kørekort, for der er en stor pukkel af køreprøver, der skal afvikles først, konstaterer Ulrik Bie. I EU er vi trods alt bedre stillet end i Storbritannien, fordi vi er en integreret transportenhed. Det betyder, at arbejdskraften flytter sig derhen, hvor ressourcerne er. Spørgsmålet er selvfølgelig, hvad det betyder for vognmændene og for lønudviklingen, men vi står ikke i den samme mangelsituation som briterne, selvom der er helt konkrete flaskehalse på varer, der kommer fra Asien som eksempelvis blækpatroner, cykler og elektronik, konstaterer Berlingskes økonomiske redaktør. ND T . BIE O: FLEMMING B FOT RA alvorlig udfordring for erhvervslivet. Kan det betale sig at investere i store nyanskaffelser, hvis der kommer nogle nye standarder om et par år? Kan det betale sig at udvide forretningen nu? Det er et stort problem, hvis vi skal blive stående i den venteposition i lang tid, siger Ulrik Bie. Mens der næppe kommer nye krav til flytransporten foreløbig, ser det anderledes ud, når det gælder sø- og landtransport, hvor der formentlig kommer nogle fælles krav indenfor en overskuelig fremtid. Og det har konsekvenser for transportvirksomheder, der har brug for at kende levetiden på en ny lastbil, inden man investerer i den. For den enkelte er det et mindre problem, om man skal købe en ny bil nu eller vente et par år og se, hvad der sker. Men når vi taler professionelt, så skal du gange det problem op mange gange, og så er det alvorligt, fastslår Ulrik Bie. Han opfordrer til, at EU hurtigst muligt får forhandlet sig til nogle fælles beslutninger om de krav og standarder, der skal gælde i Europa. For ellers kommer vi til at opleve de samme problemer med forskellige forskellige regler i de forskellige lande, som vi har haft under coronaen. U LR IK V i står midt i et post coronaopsving, men det bliver ikke så voldsomt, som vi først havde forventet. Der er nemlig opstået flere mangelsituationer, som får betydning for udviklingen. Det fastslår Berlingskes økonomiske redaktør Ulrik Bie, der ved ATLs Årsdag på Hindsgavl Slot ved Middelfart holdt et populært oplæg, hvor han så ind i vores fælles økonomiske fremtid. Han understreger, at han stadig er relativt fortrøstningsfuld, selvom der er kommet en del sorte svaner begivenheder man ikke kunne forudse blafrende ind fra højre og venstre. Der er mangel på alt, og det betyder, at vi får nogle ret markante prisstigninger. Først så vi det med kaffe, så med tømmer og fragtraterne på søtransport. Tingene hænger selvfølgelig sammen, og oveni er energipriserne røget i vejret faktisk er olie det, der er steget mindst. Det betyder også, at den opsparede købekraft de penge, som vi ikke brugte under coronaen vil blive brugt på at betale de højere priser. Derfor kommer omsætningen til at se pæn ud i kroner og øre, men volumenmæssigt bliver den ikke så bragende. Og det gælder både varer og tjenesteydelser. For når vi eksempelvis taler om tjenesteydelser som et restaurantbesøg, så glemmer vi nogle gange den forsyningskæde, der ligger bag. Fødevarer, blomster på bordet og rene duge det skal alt sammen transporteres ind til restauranten, før vi kan sætte os til bords. Der er masser af varer og transport i alt, hvad vi foretager os, siger Ulrik Bie. DIGITALISERING KOMMER ØVERST PÅ DAGSORDEN I øvrigt peger Ulrik Bie på digitaliseringen som den tendens, der kommer til at dominere udviklingen de kommende år. Herhjemme er Mærsk gået forrest med moderne teknologi i form af blockchain, og Danmark er generelt langt foran på den digitale rejse, mens et land som Tyskland kommer til at investere enorme milliardbeløb. Den nye tyske regering kommer til at have digitalisering øverst på dagsorden, og det gælder det offentlige, det private og skolesystemet og i det hele taget bare sikre adgang til digitale løsninger for alle borgere. De er vågnet op nu, og når tyskerne gør noget, så gør de det 100 procent. Det bliver en gigantisk omstilling, for Tyskland er langt bagefter og kan ikke måle sig med eksempelvis digitaliseringen i Grækenland. Det bliver et altafgørende tema i de kommende år og det kommer selvfølgelig også til at berøre resten af Europa, forudsiger Ulrik Bie. DER ER MANGEL PÅ ALT, OG DET BETYDER, AT VI FÅR NOGLE RET MARKANTE PRISSTIGNINGER. FØRST SÅ VI DET MED KAFFE, SÅ MED TØMMER OG FRAGTRATERNE PÅ SØTRANSPORT. VI AFVENTER DE GRØNNE KRAV OG STANDARDER Udover manglen på materialer og arbejdskraft er den politiske tøven i forhold til fælles standarder for den grønne omstilling også en TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE 21 TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE Grøn omstilling giver nye udfordringer NOVEMBER 2021 SIDE 8-11 KV21: Et opgør med hjemtagning af affald SIDE 12-13 Først blev hun valgt fra: Nu stråler Maja som chauffør Succes med at ansætte kvinder SIDE 14-17 TAG ATL MED PÅ FARTEN OVERBLIK OVER KURSER OG ARRANGEMENTER NYHEDER OG RÅDGIVNING D OW N LOA D AT L S A P P H E R Transportens arbejdsgivere vi kender branchen Læs mere her Transportens arbejdsgivere en del af DI ATL-100x150 plakater-XII.indd 6 20/10/2021 15.23 INDHOLD 8-11 Grøn omstilling Tre virksomheder deler deres erfaringer med alternative køretøjer 12-13 KV21 kampen mod kommunernes hjemtagning 14-16 Kvinder bag rattet SPF-Danmark har succes med at rekruttere kvindelige chauffører 18-19 Ny rådgiver Kom tæt på ATLs nye sikkerhedsrådgiver Claus LEDER Flere lastbiler på vejene er ikke et problem det er et tegn på vækst N år en borgmester i en stor dansk kommune ser flere lastbiler på vejene som et problem snarere end en gevinst, så er det en ærgerlig misforståelse. Ovenpå coronaen møder flere mennesker igen fysisk ind på deres arbejdsplad TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE 5 ARBEJDSTIDSDIREKTIVET Kontrol af arbejdstid: Nej til dobbeltsanktioner Foto: Thomas Boege/Shutterstock Efter en foreløbig udmelding fra Transportministeriet er et forslag til kontrol af arbejdsdirektivet skudt til hjørne. DI Transport og ATL ser helst, at kontrollen varetages af arbejdsmarkedets KORT NYT Y W. P E D E R S CK EN Chaufførlærlingen Nicky W. Pedersen fra Stavnskær Fragt A/S i Hillerød vandt årets DM for transportlærlinge, som blev afholdt ved Transportmessen i Herning. Han vandt foran Alexander Ravnsgård Pedersen, Interfjord A/S, samt Matias Vedel Højer Christensen, AVAS-Aalbor GRØN OMSTILLING Rapport fra Klimarådet: Grøn omstilling kræver flere el-lastbiler Transportvirksomhederne kan ikke løfte de store investeringer alene, fastslår DI Transports branchedirektør. K limarådet, der rådgiver regeringen, har nu fremlagt en rapport om potentialer for alternative drivmidler GRØN OMSTILLING Overordnet set er vi glade drer til, at man i mellemtiden plukker de lavthængende frugter, så man ikke fortsætter med at udlede lige så meget CO2 som nu og i øvrigt efterlader vognmændene i en umulig situation, når de skal investere i nye køretøjer. Klimarådet anbefaler samtidig, GRØN OMSTILLING Hos Dania Connect har det været en stressfaktor for chaufførerne, om der var gas nok på tanken på biogaslastbilen Foto: PR/Dania Connect Rækkevidden var for lille R / DA NIA C O køre gods ud fra Aarhus Havn. Men fordi den nærmeste mulighed for at tanke gas enten har været i Silke GRØN OMSTILLING Giv os klare retningslinjer og infrastruktur Politikerne er lydhøre over for godstransportens grønne udfordringer, men lige nu mangler branchen klare guidelines. Der er masser af interesse for at medvirke til den grønne omstilling i godstransportbranchen. Lige nu er det svært at se, KV 21 SVÆRT AT TRÆNGE IGENNEM DEN KOMMUNALE LYDMUR Forud for kommunalvalget har DI gjort en stor indsats for at forklare lokalpolitikere om potentialet i at lade private firmaer løse de kommunale opgaver. N år støvet lægger sig, og de nye kommunalbestyrelser konstituerer sig ovenpå valget 16. nov KV 21 Vi holder fast i presset efter KV21 Efter valget vil DI og ATL fortsætte med at sende facts til byrådene om fordelene ved flere udbud. Selvom valgkampen op til KV21 snart er forbi, fortsætter kampen for at få flest mulige kommunale opgaver lagt i udbud. DI og ATL vil opfordre de nye byrådsmed KVINDER BAG RATTET DET ER FEDERE AT KØRE MED GRISE END BARE AT VÆRE CHAUFFØR 22-årige Pia Christiansen har fundet sit drømmejob hos SPFDanmark, hvor man har succes med at ansætte kvindelige chauffører. H os SPF-Danmark har man succes med at rekruttere kvinder til jobbet som chauffør. Mens man ind KVINDER BAG RATTET Fra venstre: Chaufførlærling Pia Christiansen, transport- og logistikchef Henrik Ringskær, HR-chef Ditte Svendgaard og chauffør Henrik Pedersen, alle fra SPF-Danmark. Foto: Flemming Brandt TRE GODE RÅD: FÅ FLERE KVINDER BAG RATTET Hos SPF-Danmark har man succes med at ansætte kv KVINDER BAG RATTET BLEV VALGT FRA PÅ GRUND AF NEGLELAKKEN Maja Jensen har overvundet fordommene mod kvindelige chauffører. Med gentagne pift, et drivbræt og lyden fra en drivstav, der mest af alt minder om en stor pagaj, som rasler, når den bevæges, genner Maja Jensen effektivt de mere end 200 gris KVINDER BAG RATTET Gæsterne på Transportmessen i Herning stoppede op ved debatten om kvinder i førerhuset. Foto: Lead Agency Opmærksomhed og omtale får budskabet ud Ved Transportmessen var ATL med til at sætte spot på initiativet for at rekruttere flere kvinder. Hver gang der kommer noget opmærks EMNEORD En hjælpende hånd med praktisk erfaring 18 TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE NY RÅDGIVER ATLs nye sikkerhedsrådgiver har både siddet bag rattet og været lager- og terminalchef. D Claus Turn Jensen har arbejdet hos virksomheden Dachser i 35 år, inden han blev rådgiver hos ATL. Fotos: Kristian Brasen er skal være styr på papirerne, og godset skal være læsset, så det umidde TENDENSER I ØKONOMIEN MANGELSITUATION VIL PRÆGE ØKONOMIEN Berlingskes økonomiske redaktør, Ulrik Bie, ser ind i fremtiden og giver sit bud på udviklingen. 20 TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE MANGEL PÅ ARBEJDSKRAFT Da coronaen ramte os, var økonomien på vej ind i senfasen af en højkonjunktur, og der var ved at være mangel på arbejdskraft og tilhørende lønpres. Nu har vi med Ulrik Bies ord taget økonomien op af den kryptofryser, som vi lagde den ned i ved indgangen til coronakrisen, og de ATLS ÅRSDAG POPULÆRE GÆSTER STRÅLEDE PÅ SOLRIG ÅRSDAG Venstres EU-parlamentariker Søren Gade og tvlægen Peter Qvortrup Geisling høstede de største bifald Mick Øgendahl de største grin. P å en varm og solbeskinnet efterårsdag satte ATL Transportens Arbejdsgivere fokus på vejtransportens vilkår ATLS ÅRSDAG Deltagerne på ATLs årsdag blev underholdt og oplyst af blandt andre komikeren Mick Øgendahl (øverst) og Søren Gade (V). Foto: Maria Tuxen Hedegaard PE AFGIFTER ELLER TILSKUD Debatten handlede blandt andet om, hvorvidt der skal pisk eller gulerod til i form af afgifter eller tilskud so Foto: Maria Tuxen Hedegaard Mangel på arbejdskraft og digitalisering udfordrer branchen efter corona I sin beretning valgte ATLs formand Peter Bjerregaard Jepsen at sætte fokus på nogle af de udfordringer, som branchen kommer til at slås med de kommende år. Peter Bjerregaard Jepsen er som formand f MEDLEMSTILBUD FRA DANSK INDUSTRI VIRKSOMHEDER FÅR NYE REDSKABER OG UDVEKSLER ERFARINGER I DIS LÆREPLADSFÆLLESSKAB Uddanner I lærlinge, eller vil I gerne i gang, så er Dansk Industris Lærepladsfællesskab et spændende tilbud til jer. Her får I nye redskaber til at blive bedre til at uddanne lærlinge OFFENTLIG SAGSBEHANDLING Digitalisering bør føre til smidig sagsbehandling Siden begyndelsen af oktober har Færdselsstyrelsen haft ansvaret for at udstede kørekort og takografkort, mens det nu er Vejdirektoratet, der skal give tilladelser til særtransporter. Det skulle gerne føre til, at der sker EFTERUDDANNELSE UDDANNELSE GIVER NETVÆRK OG NYT PERSPEKTIV Det første kuld ejerledere er snart igennem DIs Ejerlederuddannelse nu starter et nyt hold. I begyndelsen af det nye år kan det første hold ejerledere se tilbage på en veloverstået uddannelse. Til den tid har de nemlig afsluttet deres for EFTERUDDANNELSE SUCCESEN FORTSÆTTER: BLIV EN BEDRE LEDER MED ATL Til foråret begynder det femte hold af Transportens Lederuddannelse. Med klart definerede redskaber, der kan tages med hjem og bruges direkte i hverdagen på arbejdspladsen, ruller Transportens Lederuddannelse nu ud på sjette omgang. VI UDDANNER BRANCHENS DYGTIGSTE LEDERE! EJERLEDERUDDANNELSEN skræddersyet til den selvstændige vognmand TRANSPORTENS LEDERUDDANNELSE den basale værktøjskasse til dig, der er leder To stærke modulopbyggede uddannelser med fokus på din dagligdag som leder og udfordringerne i din virksomhed Trans PORTRÆT AF ET MEDLEM Det gælder om at finde balancen Direktør og ejer Dan Borg prioriterer, at Jørgen Jensen Distribution skal være en virksomhed, hvor medarbejderne har mulighed for et privatliv ligesom han selv har det. Foto: Brian Rasmussen 30 TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE N Derfor er jeg medlem For direktør og ejer Dan Borg er det helt naturligt, at Jørgen Jensen Distribution er medlem af ATL. Det har Ikast-virksomheden været, så længe han kan huske. Han fremhæver den rådgivning, som ATL tilbyder i hverdagen, når det gælder overenskomstmæssige spørgsmål, og ikke mind PORTRÆT AF ET MEDLEM Dan Borg forsøger at give sine medarbejdere muligheden for balance mellem arbejde og fritid. Foto: Brian Rasmussen mellem kørselsdisponenterne og chauffører er et løbende tema og daglige drift, og derfor er det muligt for ham at uddelegere opgaver dermed baggrund for et godt s KORT NYT ATL Academy kurser 2022 Igen i år byder ATL Academy på en bred palette af gode kursustilbud. Lige fra vores populære overenskomstkurser til køre- og hviletid, arbejdsmiljø og ansættelsesret. Vores ønske er, at ATL Academy både socialt og fagligt giver et stort udbytte. Først og fremmest vi MØD ET BESTYRELSESMEDLEM Det gælder om at gøre branchen mere interessant for de unge Q&A med Henrik Meldgaard, ejer og direktør i Meldgaard Holding A/S, og medlem af ATLs bestyrelse siden oktober 2019. H vorfor valgte du at gå ind i bestyrelsesarbejdet i ATL? Der manglede en repræsentant for vogn MØD ET BESTYRELSESMEDLEM BLÅ BOG Henrik Meldgaard er 55 år gammel. Han er i lighed med sin søster og bror både ejer og direktør i familievirksomheden Meldgaard Gruppen A/S, som hans forældre grundlagde som en traditionel vognmandsforretning tilbage i 1970. Der er taget en beslutning om, at virksomh EMNEORD SKAL DIN TRANSPORTLÆRLING VÆRE PRISVINDER I 2022? Vinder af Transportens Elevpris 2021: Nicolai Lyse Krathus, Silvasti Transport A/S Vinder af Transportens Lærlingepris 2021: Christian Lund Jensen, Urbaser A/S Nu kan din virksomhed indstille kandidater til ATL-priserne, Transportens Lærli