N
Derfor er jeg
medlem
For direktør og ejer Dan Borg er det
helt naturligt, at Jørgen Jensen Distribution er medlem af ATL. Det har
Ikast-virksomheden været, så længe
han kan huske. Han fremhæver den
rådgivning, som ATL tilbyder i hverdagen, når det gælder overenskomstmæssige spørgsmål, og ikke mindst de
gode muligheder for videreuddannelse
både for medarbejderne og for ham
selv.
ATL har fingeren på pulsen, når
det gælder overenskomsterne. Der er
tale om rutinerede konsulenter, som
man altid kan spørge til råds om stort
og småt. De har høj faglig indsigt og
kan det meste på rygraden, så vi med
det samme får et kvalificeret svar.
Samtidig er det en stor fordel, at ATLs
konsulenter i de fleste tilfælde er folk,
som vi kender og har arbejdet sammen
med længe. Det gensidige fortrolighedsforhold, som er bygget op over
mange år, er meget værd.
Samtidig tilbyder ATL faglige
kurser og uddannelse, som både vores
medarbejdere og jeg selv har haft stort
udbytte af. Vi har næsten hvert år nogle
af vores ansatte afsted for at dygtiggøre sig på de kurser, som ATL udbyder.
Desuden fremhæver Dan Borg de
faglige netværk, som medlemmerne
har adgang til gennem ATL, og som
han også tidligere har siddet i.
I branchen tumler vi jo med mange
af de samme ting, og så er det en fordel
at kunne udveksle ideer med andre i
samme situation og høre, hvordan de
håndterer problemerne.
PORTRÆT AF ET MEDLEM
år man siger familievirksomhed, så handler det som
regel om, hvem der står bag. Det gælder også for Jørgen
Jensen Distribution (JJD) i Ikast, hvor direktør Dan
Borg for snart to år siden overtog ejerskabet fra sin far
Anders, der havde stået i spidsen for transportvirksomheden siden begyndelsen af 90erne, hvor han købte firmaet af den
oprindelige stifter og ejer, Jørgen Jensen.
Men her har ordet også en anden betydning: Dan Borg arbejder
nemlig på at gøre arbejdspladsen klar til fremtiden som et sted,
hvor de omkring 100 ansatte kan finde en bedre balance mellem
arbejdslivet på den ene side og fritiden og familien på den anden.
Det er en svær kunst i en branche med lange og skæve vagter. Ifølge
den 40-årige direktør er det afgørende, hvis branchen skal løse den
største udfordring i disse år: at rekruttere og fastholde nye chauffører. Han oplever, at der er en mentalitetsforskel på de ældre og
rutinerede chauffører, der er opflasket med at klø på, indtil opgaven
er udført, og så de lidt yngre ansatte, der også har andre ting, som
de prioriterer. Og branchen skal indstille sig på forandringer i den
henseende, hvis den fortsat skal kunne lokke unge mennesker ind
bag rattet.
De yngre generationer har en lidt anden tilgang til arbejdslivet, og
derfor arbejder vi målrettet med, hvordan vi kan tiltrække, oplære og
fastholde fremtidens arbejdskraft. Vi har lavet et mentorteam og en
bagvedstående HR-funktion, som tager de nye ansatte under deres
vinger i op til et halvt år for at sluse dem ind og gøre dem så glade for
at være her, at de ikke søger væk. Vi har indset vigtigheden af dette
område, og vi har gjort os mange overvejelser om mulige indsatser,
som vi så småt er ved at rulle ud i virksomheden, siger Dan Borg.
Derfor gør det lidt ondt på ham, når en af hans ansatte alligevel
vælger at sige farvel til JJD. Han mener, at det i bund og grund handler om at sørge for, at der er medarbejdere nok til at løse arbejdsopgaverne. På den måde undgår man, at de ansatte konstant føler, at de er
bagud og nødt til at bruge ekstra timer på at komme i mål.
Vi har ingen overligger for, hvor mange folk vi gerne vil have
ansat. Ny arbejdskraft er også en forudsætning for udvikling. Og lige
nu er vi på det maksimale niveau af, hvad kan vi kan levere med de
mennesker, som vi har, når vi samtidig gerne vil passe på vore mange
gode medarbejdere, siger han og tilføjer:
Det her kommer måske til at ramme mig som en boomerang. Men
man kan sammenligne det med sygeplejerskernes konflikt for JJD
og branchen generelt handler det måske i virkeligheden om at sørge
for flere hænder, så stressniveauet bliver sænket. Vi kan ikke forvente, at bilen bliver kørt 12-14 timer af den samme chauffør, vi er nødt
til at sprede opgaven ud på flere medarbejdere. Ellers trækker vi alt
for hårde veksler på vores ansatte. Men jeg er af den klare overbevisning, at finder vi en passende balance for den enkelte, så er chaufførjobbet også i fremtiden et rigtigt attraktivt job.
FØRTIDSPENSIONISTER OG FLEKSJOBBERE
En af løsningerne på kapacitetsproblemerne har været at ansætte
førtidspensionister og fleksjobbere til at tage nogle af de såkaldte
overskudsture og på den måde aflaste de faste chauffører.
De mennesker, der kommer ind og får sådan et job, har en stor
arbejdsglæde. Vi har en lastbil, som ellers ville stå stille. Nu får vi løst
en opgave, og alle parter får en gevinst ud af det, siger Dan Borg.
Han fastslår, at han hellere vil skabe trivsel og tilfredshed blandt
medarbejderne end udelukkende at fokusere på vækst og højere tal
på bundlinjen. Men han tror til gengæld på, at de to ting går hånd i
hånd.
Dan Borg er uddannet som logistikøkonom tilbage i 2004, og
han har med egne ord prøvet stort set alle funktioner i firmaet med
undtagelse af chaufførrollen, inden han overtog rollen som direktør
og ejer.
Jeg har aldrig kørt lastbil, og jeg har heller ikke det store kørekort i
dag. Men jeg mener, at jeg ved, hvad det betyder at sidde bag rettet, og
derfor er jeg opmærksom på ikke at stille urealistiske krav til chaufførerne, siger han og tilføjer, at rimelige og afstemte forventninger
TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE
31
TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE Grøn omstilling giver nye udfordringer NOVEMBER 2021 SIDE 8-11 KV21: Et opgør med hjemtagning af affald SIDE 12-13 Først blev hun valgt fra: Nu stråler Maja som chauffør Succes med at ansætte kvinder SIDE 14-17
TAG ATL MED PÅ FARTEN OVERBLIK OVER KURSER OG ARRANGEMENTER NYHEDER OG RÅDGIVNING D OW N LOA D AT L S A P P H E R Transportens arbejdsgivere vi kender branchen Læs mere her Transportens arbejdsgivere en del af DI ATL-100x150 plakater-XII.indd 6 20/10/2021 15.23
INDHOLD 8-11 Grøn omstilling Tre virksomheder deler deres erfaringer med alternative køretøjer 12-13 KV21 kampen mod kommunernes hjemtagning 14-16 Kvinder bag rattet SPF-Danmark har succes med at rekruttere kvindelige chauffører 18-19 Ny rådgiver Kom tæt på ATLs nye sikkerhedsrådgiver Claus
LEDER Flere lastbiler på vejene er ikke et problem det er et tegn på vækst N år en borgmester i en stor dansk kommune ser flere lastbiler på vejene som et problem snarere end en gevinst, så er det en ærgerlig misforståelse. Ovenpå coronaen møder flere mennesker igen fysisk ind på deres arbejdsplad
TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE 5
ARBEJDSTIDSDIREKTIVET Kontrol af arbejdstid: Nej til dobbeltsanktioner Foto: Thomas Boege/Shutterstock Efter en foreløbig udmelding fra Transportministeriet er et forslag til kontrol af arbejdsdirektivet skudt til hjørne. DI Transport og ATL ser helst, at kontrollen varetages af arbejdsmarkedets
KORT NYT Y W. P E D E R S CK EN Chaufførlærlingen Nicky W. Pedersen fra Stavnskær Fragt A/S i Hillerød vandt årets DM for transportlærlinge, som blev afholdt ved Transportmessen i Herning. Han vandt foran Alexander Ravnsgård Pedersen, Interfjord A/S, samt Matias Vedel Højer Christensen, AVAS-Aalbor
GRØN OMSTILLING Rapport fra Klimarådet: Grøn omstilling kræver flere el-lastbiler Transportvirksomhederne kan ikke løfte de store investeringer alene, fastslår DI Transports branchedirektør. K limarådet, der rådgiver regeringen, har nu fremlagt en rapport om potentialer for alternative drivmidler
GRØN OMSTILLING Overordnet set er vi glade drer til, at man i mellemtiden plukker de lavthængende frugter, så man ikke fortsætter med at udlede lige så meget CO2 som nu og i øvrigt efterlader vognmændene i en umulig situation, når de skal investere i nye køretøjer. Klimarådet anbefaler samtidig,
GRØN OMSTILLING Hos Dania Connect har det været en stressfaktor for chaufførerne, om der var gas nok på tanken på biogaslastbilen Foto: PR/Dania Connect Rækkevidden var for lille R / DA NIA C O køre gods ud fra Aarhus Havn. Men fordi den nærmeste mulighed for at tanke gas enten har været i Silke
GRØN OMSTILLING Giv os klare retningslinjer og infrastruktur Politikerne er lydhøre over for godstransportens grønne udfordringer, men lige nu mangler branchen klare guidelines. Der er masser af interesse for at medvirke til den grønne omstilling i godstransportbranchen. Lige nu er det svært at se,
KV 21 SVÆRT AT TRÆNGE IGENNEM DEN KOMMUNALE LYDMUR Forud for kommunalvalget har DI gjort en stor indsats for at forklare lokalpolitikere om potentialet i at lade private firmaer løse de kommunale opgaver. N år støvet lægger sig, og de nye kommunalbestyrelser konstituerer sig ovenpå valget 16. nov
KV 21 Vi holder fast i presset efter KV21 Efter valget vil DI og ATL fortsætte med at sende facts til byrådene om fordelene ved flere udbud. Selvom valgkampen op til KV21 snart er forbi, fortsætter kampen for at få flest mulige kommunale opgaver lagt i udbud. DI og ATL vil opfordre de nye byrådsmed
KVINDER BAG RATTET DET ER FEDERE AT KØRE MED GRISE END BARE AT VÆRE CHAUFFØR 22-årige Pia Christiansen har fundet sit drømmejob hos SPFDanmark, hvor man har succes med at ansætte kvindelige chauffører. H os SPF-Danmark har man succes med at rekruttere kvinder til jobbet som chauffør. Mens man ind
KVINDER BAG RATTET Fra venstre: Chaufførlærling Pia Christiansen, transport- og logistikchef Henrik Ringskær, HR-chef Ditte Svendgaard og chauffør Henrik Pedersen, alle fra SPF-Danmark. Foto: Flemming Brandt TRE GODE RÅD: FÅ FLERE KVINDER BAG RATTET Hos SPF-Danmark har man succes med at ansætte kv
KVINDER BAG RATTET BLEV VALGT FRA PÅ GRUND AF NEGLELAKKEN Maja Jensen har overvundet fordommene mod kvindelige chauffører. Med gentagne pift, et drivbræt og lyden fra en drivstav, der mest af alt minder om en stor pagaj, som rasler, når den bevæges, genner Maja Jensen effektivt de mere end 200 gris
KVINDER BAG RATTET Gæsterne på Transportmessen i Herning stoppede op ved debatten om kvinder i førerhuset. Foto: Lead Agency Opmærksomhed og omtale får budskabet ud Ved Transportmessen var ATL med til at sætte spot på initiativet for at rekruttere flere kvinder. Hver gang der kommer noget opmærks
EMNEORD En hjælpende hånd med praktisk erfaring 18 TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE
NY RÅDGIVER ATLs nye sikkerhedsrådgiver har både siddet bag rattet og været lager- og terminalchef. D Claus Turn Jensen har arbejdet hos virksomheden Dachser i 35 år, inden han blev rådgiver hos ATL. Fotos: Kristian Brasen er skal være styr på papirerne, og godset skal være læsset, så det umidde
TENDENSER I ØKONOMIEN MANGELSITUATION VIL PRÆGE ØKONOMIEN Berlingskes økonomiske redaktør, Ulrik Bie, ser ind i fremtiden og giver sit bud på udviklingen. 20 TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE
MANGEL PÅ ARBEJDSKRAFT Da coronaen ramte os, var økonomien på vej ind i senfasen af en højkonjunktur, og der var ved at være mangel på arbejdskraft og tilhørende lønpres. Nu har vi med Ulrik Bies ord taget økonomien op af den kryptofryser, som vi lagde den ned i ved indgangen til coronakrisen, og de
ATLS ÅRSDAG POPULÆRE GÆSTER STRÅLEDE PÅ SOLRIG ÅRSDAG Venstres EU-parlamentariker Søren Gade og tvlægen Peter Qvortrup Geisling høstede de største bifald Mick Øgendahl de største grin. P å en varm og solbeskinnet efterårsdag satte ATL Transportens Arbejdsgivere fokus på vejtransportens vilkår
ATLS ÅRSDAG Deltagerne på ATLs årsdag blev underholdt og oplyst af blandt andre komikeren Mick Øgendahl (øverst) og Søren Gade (V). Foto: Maria Tuxen Hedegaard PE AFGIFTER ELLER TILSKUD Debatten handlede blandt andet om, hvorvidt der skal pisk eller gulerod til i form af afgifter eller tilskud so
Foto: Maria Tuxen Hedegaard Mangel på arbejdskraft og digitalisering udfordrer branchen efter corona I sin beretning valgte ATLs formand Peter Bjerregaard Jepsen at sætte fokus på nogle af de udfordringer, som branchen kommer til at slås med de kommende år. Peter Bjerregaard Jepsen er som formand f
MEDLEMSTILBUD FRA DANSK INDUSTRI VIRKSOMHEDER FÅR NYE REDSKABER OG UDVEKSLER ERFARINGER I DIS LÆREPLADSFÆLLESSKAB Uddanner I lærlinge, eller vil I gerne i gang, så er Dansk Industris Lærepladsfællesskab et spændende tilbud til jer. Her får I nye redskaber til at blive bedre til at uddanne lærlinge
OFFENTLIG SAGSBEHANDLING Digitalisering bør føre til smidig sagsbehandling Siden begyndelsen af oktober har Færdselsstyrelsen haft ansvaret for at udstede kørekort og takografkort, mens det nu er Vejdirektoratet, der skal give tilladelser til særtransporter. Det skulle gerne føre til, at der sker
EFTERUDDANNELSE UDDANNELSE GIVER NETVÆRK OG NYT PERSPEKTIV Det første kuld ejerledere er snart igennem DIs Ejerlederuddannelse nu starter et nyt hold. I begyndelsen af det nye år kan det første hold ejerledere se tilbage på en veloverstået uddannelse. Til den tid har de nemlig afsluttet deres for
EFTERUDDANNELSE SUCCESEN FORTSÆTTER: BLIV EN BEDRE LEDER MED ATL Til foråret begynder det femte hold af Transportens Lederuddannelse. Med klart definerede redskaber, der kan tages med hjem og bruges direkte i hverdagen på arbejdspladsen, ruller Transportens Lederuddannelse nu ud på sjette omgang.
VI UDDANNER BRANCHENS DYGTIGSTE LEDERE! EJERLEDERUDDANNELSEN skræddersyet til den selvstændige vognmand TRANSPORTENS LEDERUDDANNELSE den basale værktøjskasse til dig, der er leder To stærke modulopbyggede uddannelser med fokus på din dagligdag som leder og udfordringerne i din virksomhed Trans
PORTRÆT AF ET MEDLEM Det gælder om at finde balancen Direktør og ejer Dan Borg prioriterer, at Jørgen Jensen Distribution skal være en virksomhed, hvor medarbejderne har mulighed for et privatliv ligesom han selv har det. Foto: Brian Rasmussen 30 TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE
N Derfor er jeg medlem For direktør og ejer Dan Borg er det helt naturligt, at Jørgen Jensen Distribution er medlem af ATL. Det har Ikast-virksomheden været, så længe han kan huske. Han fremhæver den rådgivning, som ATL tilbyder i hverdagen, når det gælder overenskomstmæssige spørgsmål, og ikke mind
PORTRÆT AF ET MEDLEM Dan Borg forsøger at give sine medarbejdere muligheden for balance mellem arbejde og fritid. Foto: Brian Rasmussen mellem kørselsdisponenterne og chauffører er et løbende tema og daglige drift, og derfor er det muligt for ham at uddelegere opgaver dermed baggrund for et godt s
KORT NYT ATL Academy kurser 2022 Igen i år byder ATL Academy på en bred palette af gode kursustilbud. Lige fra vores populære overenskomstkurser til køre- og hviletid, arbejdsmiljø og ansættelsesret. Vores ønske er, at ATL Academy både socialt og fagligt giver et stort udbytte. Først og fremmest vi
MØD ET BESTYRELSESMEDLEM Det gælder om at gøre branchen mere interessant for de unge Q&A med Henrik Meldgaard, ejer og direktør i Meldgaard Holding A/S, og medlem af ATLs bestyrelse siden oktober 2019. H vorfor valgte du at gå ind i bestyrelsesarbejdet i ATL? Der manglede en repræsentant for vogn
MØD ET BESTYRELSESMEDLEM BLÅ BOG Henrik Meldgaard er 55 år gammel. Han er i lighed med sin søster og bror både ejer og direktør i familievirksomheden Meldgaard Gruppen A/S, som hans forældre grundlagde som en traditionel vognmandsforretning tilbage i 1970. Der er taget en beslutning om, at virksomh
EMNEORD SKAL DIN TRANSPORTLÆRLING VÆRE PRISVINDER I 2022? Vinder af Transportens Elevpris 2021: Nicolai Lyse Krathus, Silvasti Transport A/S Vinder af Transportens Lærlingepris 2021: Christian Lund Jensen, Urbaser A/S Nu kan din virksomhed indstille kandidater til ATL-priserne, Transportens Lærli