GRØN OMSTILLING
Rapport fra
Klimarådet:
Grøn omstilling
kræver flere
el-lastbiler
Transportvirksomhederne kan ikke løfte de
store investeringer alene, fastslår DI Transports
branchedirektør.
K
limarådet, der rådgiver regeringen, har nu fremlagt en rapport
om potentialer for alternative
drivmidler i den tunge transport.
Rådet peger på, at der lige nu ikke
findes én teknologi, der kan erstatte dieseldrevne lastbiler, da det afhænger af, hvilken
transportopgave, der skal løses. Inden for
den del af branchen, der leverer regional og
lokal fragtkørsel, peger rådet på batteridrevne el-lastbiler som en oplagt mulighed for at
reducere CO2-udledningen.
I det aktuelle marked koster en el-lastbil
tre gange så meget, som en lastbil der kører
på diesel. Oveni skal transportvirksomhederne investere i ladestandere, som betyder
udgifter i millionklassen, hvis flere lastbiler
skal lades op samtidig.
Transportbranchen skal bidrage til, at vi
når klimamålene, men det kræver, at betingelserne er i orden. Lige nu er det for dyrt at
køre med el-lastbiler. Derfor er det nødvendigt med tilskud til køb af el- eller brintlastbiler og ladestandere, hvis der skal flere elektriske lastbiler ud på vejene, siger Michael
Svane, branchedirektør i DI Transport .
I forhold til den del af vejgodstransporten, som bevæger sig over lange afstande,
giver den nye rapport ikke et entydigt svar
på de dilemmaer, som branchen befinder
sig i her og nu. I stedet peger den på nogle af
problemstillingerne:
Der er lige nu ikke en klar vinderteknologi
for de lange ture, og vi har fra dansk side kun
begrænsede muligheder for udviklingen,
da den primært foregår hos udenlandske
lastbilproducenter.
Langdistance-vejtransporten bevæger sig
8
TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE
typisk over landegrænser, og derfor skal de
danske løsninger matche udlandets.
Og endelig kan der opstå begrænsninger i
forhold til opskalering af grønne drivmidler. Eksempelvis kan der kun fremstilles en
vis mængde biogas, fordi biomasse er en
begrænset ressource.
GAS FÅR DØDSSTØDET
På længere sigt forventer Klimarådet dog
også, at el bliver drivmidlet på de længere
afstande, hvad enten det så bliver i form af
batterilastbiler eller elektrificerede vejstrækninger. Det er ikke overraskende, men
dog opsigtsvækkende, at Klimarådet giver
gas, herunder også biogas, til lastbilerne
dødsstødet. En række transportvirksomheder, som har satset på biogas, bliver dermed
anbragt i en meget svær situation.
På den baggrund er det trods rapporten
stadig svært at være vognmand, hvis man
har planer om at lave nyanskaffelser her og
nu og stadig gerne vil være en del af den
grønne omstilling uden at begå store fejlinvesteringer.
Det fastslår DI Transports branchedirektør Michael Svane.
Vi kan ikke umiddelbart se for os, hvilken
teknologi vi skal vælge eller hvilket drivmiddel vi skal køre på. Når man leaser eller
køber et aktiv til flere millioner kroner, har
man brug for vished. De vognmænd, der skal
købe lastbiler i år, aner ikke, om de skal satse
på el, brint eller gas.
Problemet er ganske alvorligt for en branche, som løbende har behov for at udskifte
det vigtigste udstyr køretøjerne, der skal
fragte godset.
Samtidig er der spørgsmålet om, hvad
vognmændene skal gøre, hvis der bliver
etableret nul-emissionszoner i de store byer,
København og Aarhus, sådan som regeringen lægger op til.
Betyder det, at man kun kan komme
ind i byen, hvis man kører på el eller brint?
Hvordan stiller det de vognmænd, som har
investeret i biogas bliver der adgang forbudt for dem, eller skal de betale en afgift for
at køre ind i byen? Det er den slags praktiske
spørgsmål, som vi skal have afklaret nu,
siger Michael Svane.
Han efterlyser samtidig en infrastruktur,
som vil understøtte den grønne omstilling og
sørge for forsyningssikkerhed til chaufføren,
når han eller hun er langt væk hjemmefra på
en opgave.
Vi skal være sikre på, at både bil og chauffør kan komme tilbage igen. Uanset om vi
skal køre på el, gas eller brint, har vi brug for
en infrastruktur, der understøtter de daglige
transportaktiviteter. Vi skal både være sikker
på, at der er ampere nok i ledningen, når vi
skal lade bilen op på depotet eller på virksomhedens domicil, og at der er mulighed
for at lade op undervejs, siger Michael Svane og efterspørger, at der bliver afsat flere
offentlige midler til at opbygge den fornødne
infrastruktur.
Det ligger i tråd med Klimarådets anbefaling i rapporten om, at regeringen sørger
for at understøtte udbredelsen af ladeinfrastruktur til transportbranchen ved også at
tænke den tunge trafik ind, når man sørger
for ladestationer til persontrafikken langs
vejnettet.
Regeringen har meldt ud, at man ser på
den grønne omstilling hos landevejssektoren i 2023, men Michael Svane opfor-
TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE Grøn omstilling giver nye udfordringer NOVEMBER 2021 SIDE 8-11 KV21: Et opgør med hjemtagning af affald SIDE 12-13 Først blev hun valgt fra: Nu stråler Maja som chauffør Succes med at ansætte kvinder SIDE 14-17
TAG ATL MED PÅ FARTEN OVERBLIK OVER KURSER OG ARRANGEMENTER NYHEDER OG RÅDGIVNING D OW N LOA D AT L S A P P H E R Transportens arbejdsgivere vi kender branchen Læs mere her Transportens arbejdsgivere en del af DI ATL-100x150 plakater-XII.indd 6 20/10/2021 15.23
INDHOLD 8-11 Grøn omstilling Tre virksomheder deler deres erfaringer med alternative køretøjer 12-13 KV21 kampen mod kommunernes hjemtagning 14-16 Kvinder bag rattet SPF-Danmark har succes med at rekruttere kvindelige chauffører 18-19 Ny rådgiver Kom tæt på ATLs nye sikkerhedsrådgiver Claus
LEDER Flere lastbiler på vejene er ikke et problem det er et tegn på vækst N år en borgmester i en stor dansk kommune ser flere lastbiler på vejene som et problem snarere end en gevinst, så er det en ærgerlig misforståelse. Ovenpå coronaen møder flere mennesker igen fysisk ind på deres arbejdsplad
TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE 5
ARBEJDSTIDSDIREKTIVET Kontrol af arbejdstid: Nej til dobbeltsanktioner Foto: Thomas Boege/Shutterstock Efter en foreløbig udmelding fra Transportministeriet er et forslag til kontrol af arbejdsdirektivet skudt til hjørne. DI Transport og ATL ser helst, at kontrollen varetages af arbejdsmarkedets
KORT NYT Y W. P E D E R S CK EN Chaufførlærlingen Nicky W. Pedersen fra Stavnskær Fragt A/S i Hillerød vandt årets DM for transportlærlinge, som blev afholdt ved Transportmessen i Herning. Han vandt foran Alexander Ravnsgård Pedersen, Interfjord A/S, samt Matias Vedel Højer Christensen, AVAS-Aalbor
GRØN OMSTILLING Rapport fra Klimarådet: Grøn omstilling kræver flere el-lastbiler Transportvirksomhederne kan ikke løfte de store investeringer alene, fastslår DI Transports branchedirektør. K limarådet, der rådgiver regeringen, har nu fremlagt en rapport om potentialer for alternative drivmidler
GRØN OMSTILLING Overordnet set er vi glade drer til, at man i mellemtiden plukker de lavthængende frugter, så man ikke fortsætter med at udlede lige så meget CO2 som nu og i øvrigt efterlader vognmændene i en umulig situation, når de skal investere i nye køretøjer. Klimarådet anbefaler samtidig,
GRØN OMSTILLING Hos Dania Connect har det været en stressfaktor for chaufførerne, om der var gas nok på tanken på biogaslastbilen Foto: PR/Dania Connect Rækkevidden var for lille R / DA NIA C O køre gods ud fra Aarhus Havn. Men fordi den nærmeste mulighed for at tanke gas enten har været i Silke
GRØN OMSTILLING Giv os klare retningslinjer og infrastruktur Politikerne er lydhøre over for godstransportens grønne udfordringer, men lige nu mangler branchen klare guidelines. Der er masser af interesse for at medvirke til den grønne omstilling i godstransportbranchen. Lige nu er det svært at se,
KV 21 SVÆRT AT TRÆNGE IGENNEM DEN KOMMUNALE LYDMUR Forud for kommunalvalget har DI gjort en stor indsats for at forklare lokalpolitikere om potentialet i at lade private firmaer løse de kommunale opgaver. N år støvet lægger sig, og de nye kommunalbestyrelser konstituerer sig ovenpå valget 16. nov
KV 21 Vi holder fast i presset efter KV21 Efter valget vil DI og ATL fortsætte med at sende facts til byrådene om fordelene ved flere udbud. Selvom valgkampen op til KV21 snart er forbi, fortsætter kampen for at få flest mulige kommunale opgaver lagt i udbud. DI og ATL vil opfordre de nye byrådsmed
KVINDER BAG RATTET DET ER FEDERE AT KØRE MED GRISE END BARE AT VÆRE CHAUFFØR 22-årige Pia Christiansen har fundet sit drømmejob hos SPFDanmark, hvor man har succes med at ansætte kvindelige chauffører. H os SPF-Danmark har man succes med at rekruttere kvinder til jobbet som chauffør. Mens man ind
KVINDER BAG RATTET Fra venstre: Chaufførlærling Pia Christiansen, transport- og logistikchef Henrik Ringskær, HR-chef Ditte Svendgaard og chauffør Henrik Pedersen, alle fra SPF-Danmark. Foto: Flemming Brandt TRE GODE RÅD: FÅ FLERE KVINDER BAG RATTET Hos SPF-Danmark har man succes med at ansætte kv
KVINDER BAG RATTET BLEV VALGT FRA PÅ GRUND AF NEGLELAKKEN Maja Jensen har overvundet fordommene mod kvindelige chauffører. Med gentagne pift, et drivbræt og lyden fra en drivstav, der mest af alt minder om en stor pagaj, som rasler, når den bevæges, genner Maja Jensen effektivt de mere end 200 gris
KVINDER BAG RATTET Gæsterne på Transportmessen i Herning stoppede op ved debatten om kvinder i førerhuset. Foto: Lead Agency Opmærksomhed og omtale får budskabet ud Ved Transportmessen var ATL med til at sætte spot på initiativet for at rekruttere flere kvinder. Hver gang der kommer noget opmærks
EMNEORD En hjælpende hånd med praktisk erfaring 18 TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE
NY RÅDGIVER ATLs nye sikkerhedsrådgiver har både siddet bag rattet og været lager- og terminalchef. D Claus Turn Jensen har arbejdet hos virksomheden Dachser i 35 år, inden han blev rådgiver hos ATL. Fotos: Kristian Brasen er skal være styr på papirerne, og godset skal være læsset, så det umidde
TENDENSER I ØKONOMIEN MANGELSITUATION VIL PRÆGE ØKONOMIEN Berlingskes økonomiske redaktør, Ulrik Bie, ser ind i fremtiden og giver sit bud på udviklingen. 20 TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE
MANGEL PÅ ARBEJDSKRAFT Da coronaen ramte os, var økonomien på vej ind i senfasen af en højkonjunktur, og der var ved at være mangel på arbejdskraft og tilhørende lønpres. Nu har vi med Ulrik Bies ord taget økonomien op af den kryptofryser, som vi lagde den ned i ved indgangen til coronakrisen, og de
ATLS ÅRSDAG POPULÆRE GÆSTER STRÅLEDE PÅ SOLRIG ÅRSDAG Venstres EU-parlamentariker Søren Gade og tvlægen Peter Qvortrup Geisling høstede de største bifald Mick Øgendahl de største grin. P å en varm og solbeskinnet efterårsdag satte ATL Transportens Arbejdsgivere fokus på vejtransportens vilkår
ATLS ÅRSDAG Deltagerne på ATLs årsdag blev underholdt og oplyst af blandt andre komikeren Mick Øgendahl (øverst) og Søren Gade (V). Foto: Maria Tuxen Hedegaard PE AFGIFTER ELLER TILSKUD Debatten handlede blandt andet om, hvorvidt der skal pisk eller gulerod til i form af afgifter eller tilskud so
Foto: Maria Tuxen Hedegaard Mangel på arbejdskraft og digitalisering udfordrer branchen efter corona I sin beretning valgte ATLs formand Peter Bjerregaard Jepsen at sætte fokus på nogle af de udfordringer, som branchen kommer til at slås med de kommende år. Peter Bjerregaard Jepsen er som formand f
MEDLEMSTILBUD FRA DANSK INDUSTRI VIRKSOMHEDER FÅR NYE REDSKABER OG UDVEKSLER ERFARINGER I DIS LÆREPLADSFÆLLESSKAB Uddanner I lærlinge, eller vil I gerne i gang, så er Dansk Industris Lærepladsfællesskab et spændende tilbud til jer. Her får I nye redskaber til at blive bedre til at uddanne lærlinge
OFFENTLIG SAGSBEHANDLING Digitalisering bør føre til smidig sagsbehandling Siden begyndelsen af oktober har Færdselsstyrelsen haft ansvaret for at udstede kørekort og takografkort, mens det nu er Vejdirektoratet, der skal give tilladelser til særtransporter. Det skulle gerne føre til, at der sker
EFTERUDDANNELSE UDDANNELSE GIVER NETVÆRK OG NYT PERSPEKTIV Det første kuld ejerledere er snart igennem DIs Ejerlederuddannelse nu starter et nyt hold. I begyndelsen af det nye år kan det første hold ejerledere se tilbage på en veloverstået uddannelse. Til den tid har de nemlig afsluttet deres for
EFTERUDDANNELSE SUCCESEN FORTSÆTTER: BLIV EN BEDRE LEDER MED ATL Til foråret begynder det femte hold af Transportens Lederuddannelse. Med klart definerede redskaber, der kan tages med hjem og bruges direkte i hverdagen på arbejdspladsen, ruller Transportens Lederuddannelse nu ud på sjette omgang.
VI UDDANNER BRANCHENS DYGTIGSTE LEDERE! EJERLEDERUDDANNELSEN skræddersyet til den selvstændige vognmand TRANSPORTENS LEDERUDDANNELSE den basale værktøjskasse til dig, der er leder To stærke modulopbyggede uddannelser med fokus på din dagligdag som leder og udfordringerne i din virksomhed Trans
PORTRÆT AF ET MEDLEM Det gælder om at finde balancen Direktør og ejer Dan Borg prioriterer, at Jørgen Jensen Distribution skal være en virksomhed, hvor medarbejderne har mulighed for et privatliv ligesom han selv har det. Foto: Brian Rasmussen 30 TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE
N Derfor er jeg medlem For direktør og ejer Dan Borg er det helt naturligt, at Jørgen Jensen Distribution er medlem af ATL. Det har Ikast-virksomheden været, så længe han kan huske. Han fremhæver den rådgivning, som ATL tilbyder i hverdagen, når det gælder overenskomstmæssige spørgsmål, og ikke mind
PORTRÆT AF ET MEDLEM Dan Borg forsøger at give sine medarbejdere muligheden for balance mellem arbejde og fritid. Foto: Brian Rasmussen mellem kørselsdisponenterne og chauffører er et løbende tema og daglige drift, og derfor er det muligt for ham at uddelegere opgaver dermed baggrund for et godt s
KORT NYT ATL Academy kurser 2022 Igen i år byder ATL Academy på en bred palette af gode kursustilbud. Lige fra vores populære overenskomstkurser til køre- og hviletid, arbejdsmiljø og ansættelsesret. Vores ønske er, at ATL Academy både socialt og fagligt giver et stort udbytte. Først og fremmest vi
MØD ET BESTYRELSESMEDLEM Det gælder om at gøre branchen mere interessant for de unge Q&A med Henrik Meldgaard, ejer og direktør i Meldgaard Holding A/S, og medlem af ATLs bestyrelse siden oktober 2019. H vorfor valgte du at gå ind i bestyrelsesarbejdet i ATL? Der manglede en repræsentant for vogn
MØD ET BESTYRELSESMEDLEM BLÅ BOG Henrik Meldgaard er 55 år gammel. Han er i lighed med sin søster og bror både ejer og direktør i familievirksomheden Meldgaard Gruppen A/S, som hans forældre grundlagde som en traditionel vognmandsforretning tilbage i 1970. Der er taget en beslutning om, at virksomh
EMNEORD SKAL DIN TRANSPORTLÆRLING VÆRE PRISVINDER I 2022? Vinder af Transportens Elevpris 2021: Nicolai Lyse Krathus, Silvasti Transport A/S Vinder af Transportens Lærlingepris 2021: Christian Lund Jensen, Urbaser A/S Nu kan din virksomhed indstille kandidater til ATL-priserne, Transportens Lærli