GRØN OMSTILLING Overordnet set er vi glade drer til, at man i mellemtiden plukker de lavthængende frugter, så man ikke fortsætter med at udlede lige så meget CO2 som nu og i øvrigt efterlader vognmændene i en umulig situation, når de skal investere i nye køretøjer. Klimarådet anbefaler samtidig, at dieselafgifterne bliver omlagt til en CO2-afgift. De skriver i rapporten, at det allerede nu er muligt at hæve afgifterne på diesel med 50 øre/l og peger endvidere på at en kilometerafgift for lastbiler, som politikerne har vedtaget, ikke er egnet til at regulere CO2. Det skal være mere attraktivt at tanke med vedvarende energi frem for diesel. Derfor er det værd at se på, om dieselafgifterne kan laves om til en CO2-afgift, som bæredygtige brændstoffer ikke skal betale, siger Michael Svane og opfordrer til, at man dropper kilometerafgiften for lastbiler, fordi det er en dyr og upræcis metode til at beskatte CO2. Regeringen og dens støttepartier har bestilt to analyser hos Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet om højere totalvægt og længere lastbiler, så det bliver muligt at transportere mere gods på samme lastbil. Det er en af de lavthængende frugter, som vi bør høste hurtigst muligt. Hvis der bliver øget adgang til at køre med større lastbiler, som kan transportere mere gods med samme energiforbrug, vil vi få en hurtig klimagevinst, siger Michael Svane, og peger samtidig på HVO-diesel som en anden lavthængende frugt, der vil være en genvej til et mindre klimaaftryk. Her er udfordringen, at det nuværende afgiftssystem gør HVO-diesel markant dyrere at tanke. Renovationsselskabet Urbaser er overordnet set glade for at køre med el-skraldebiler. Foto: PR/Urbaser BEKYMRING OG BEGEJSTRING: SÅDAN ER HVERDAGEN MED GRØN ENERGI I TANKEN Der bliver i øjeblikket talt meget om nødvendigheden af at gå fra traditionel drivkraft i form af dieselmotorer og over til grønne og mindre klimabelastende alternativer i form af blandt andet elektricitet, brint og biogas. Foreløbig er udbredelsen af lastbiler med alternative motorer dog begrænset på dansk asfalt. Både anskaffelsesprisen, de manglende opladningsmuligheder og den begrænsede rækkevidde og trækkraft spiller ind, når de grønne køretøjer i de fleste tilfælde bliver valgt fra, mens vi alle sammen venter på udviklingen. Her deler tre ATL-medlemmer ud af de erfaringer, som de har gjort sig, når de har sat lastbiler, skraldebiler og varevognen, med anden drivkraft end traditionel diesel, ind i deres flåder. Hos den danske afdeling af det verdensomspændende spanske selskab Urbaser er man overordnet godt tilfreds med, at man for et år siden valgte at sætte ni el-skraldebiler i drift. Urbaser var den første private renovatør, der gik over til el-skraldebiler, og der har været både fordele og ulemper med de ni elektrificerede Mercedes eConic-køretøjer. Overordnet set er vi glade. Bilerne kører let og smidigt, og de larmer ikke. Det er godt for arbejdsmiljøet. Men de kan ikke køre særligt langt, så de egner sig mest til bynære indsamlinger. Og om vinteren giver varmeaspektet i førerkabinen lidt problemer, fortæller Urbaser-direktør Stefan Olin. Overgangen til el-skraldebiler har ført til nye handlingsgange for renovationsselskabet, som har indsat de ni biler i de tre kommuner Sønderborg, Herlev og Lyngby-Taarbæk. Man er nødt til at tænke i nødberedskabsplaner, så vi ved, hvad vi skal gøre, den dag el-kablet er gravet over. Det kræver også samarbejdsvilje fra kommunens side, for vi kan ikke bare nå to dages indsamling dagen efter, hvis der opstår forsinkelser, fortæller Stefan Olin. Han tilføjer, at Urbaser også har skraldebiler, som kører på andre drivmidler såsom gas, diesel og HVO. Økonomien er ikke lige så god i en el-skraldebil som i en diesel. Den koster omkring det dobbelte, og el-lader og infrastruktur kan også være en bekostelig affære. Derfor understreger Stefan Olin, at det er det miljømæssige incitament fremfor det økonomiske, der har gjort dét til en god ide at investere i de el-skraldebiler, som han forventer har en levetid på omkring otte år. Og Urbaser har flere på vej. Virksomheden har investeret i 11 nye el-skraldebiler, som de sætter ind i Brøndby og Glostrup, ligesom der er 15 nye el-skraldebiler på vej til Roskilde, hvor Urbaser har genvundet renovationen. Det er Mercedes nye model, hvor batteripakken er større, fortæller Stefan Olin. Og det er en fordel, at bilen i modsætning til de første, som vi fik, kommer fra producenten, så vi med deres knowhow får mere tryghed i forhold til service, vedligehold og reparationer. LÆS MERE PÅ NÆSTE SIDE Stefan Olin TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE 9 TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE Grøn omstilling giver nye udfordringer NOVEMBER 2021 SIDE 8-11 KV21: Et opgør med hjemtagning af affald SIDE 12-13 Først blev hun valgt fra: Nu stråler Maja som chauffør Succes med at ansætte kvinder SIDE 14-17 TAG ATL MED PÅ FARTEN OVERBLIK OVER KURSER OG ARRANGEMENTER NYHEDER OG RÅDGIVNING D OW N LOA D AT L S A P P H E R Transportens arbejdsgivere vi kender branchen Læs mere her Transportens arbejdsgivere en del af DI ATL-100x150 plakater-XII.indd 6 20/10/2021 15.23 INDHOLD 8-11 Grøn omstilling Tre virksomheder deler deres erfaringer med alternative køretøjer 12-13 KV21 kampen mod kommunernes hjemtagning 14-16 Kvinder bag rattet SPF-Danmark har succes med at rekruttere kvindelige chauffører 18-19 Ny rådgiver Kom tæt på ATLs nye sikkerhedsrådgiver Claus LEDER Flere lastbiler på vejene er ikke et problem det er et tegn på vækst N år en borgmester i en stor dansk kommune ser flere lastbiler på vejene som et problem snarere end en gevinst, så er det en ærgerlig misforståelse. Ovenpå coronaen møder flere mennesker igen fysisk ind på deres arbejdsplad TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE 5 ARBEJDSTIDSDIREKTIVET Kontrol af arbejdstid: Nej til dobbeltsanktioner Foto: Thomas Boege/Shutterstock Efter en foreløbig udmelding fra Transportministeriet er et forslag til kontrol af arbejdsdirektivet skudt til hjørne. DI Transport og ATL ser helst, at kontrollen varetages af arbejdsmarkedets KORT NYT Y W. P E D E R S CK EN Chaufførlærlingen Nicky W. Pedersen fra Stavnskær Fragt A/S i Hillerød vandt årets DM for transportlærlinge, som blev afholdt ved Transportmessen i Herning. Han vandt foran Alexander Ravnsgård Pedersen, Interfjord A/S, samt Matias Vedel Højer Christensen, AVAS-Aalbor GRØN OMSTILLING Rapport fra Klimarådet: Grøn omstilling kræver flere el-lastbiler Transportvirksomhederne kan ikke løfte de store investeringer alene, fastslår DI Transports branchedirektør. K limarådet, der rådgiver regeringen, har nu fremlagt en rapport om potentialer for alternative drivmidler GRØN OMSTILLING Overordnet set er vi glade drer til, at man i mellemtiden plukker de lavthængende frugter, så man ikke fortsætter med at udlede lige så meget CO2 som nu og i øvrigt efterlader vognmændene i en umulig situation, når de skal investere i nye køretøjer. Klimarådet anbefaler samtidig, GRØN OMSTILLING Hos Dania Connect har det været en stressfaktor for chaufførerne, om der var gas nok på tanken på biogaslastbilen Foto: PR/Dania Connect Rækkevidden var for lille R / DA NIA C O køre gods ud fra Aarhus Havn. Men fordi den nærmeste mulighed for at tanke gas enten har været i Silke GRØN OMSTILLING Giv os klare retningslinjer og infrastruktur Politikerne er lydhøre over for godstransportens grønne udfordringer, men lige nu mangler branchen klare guidelines. Der er masser af interesse for at medvirke til den grønne omstilling i godstransportbranchen. Lige nu er det svært at se, KV 21 SVÆRT AT TRÆNGE IGENNEM DEN KOMMUNALE LYDMUR Forud for kommunalvalget har DI gjort en stor indsats for at forklare lokalpolitikere om potentialet i at lade private firmaer løse de kommunale opgaver. N år støvet lægger sig, og de nye kommunalbestyrelser konstituerer sig ovenpå valget 16. nov KV 21 Vi holder fast i presset efter KV21 Efter valget vil DI og ATL fortsætte med at sende facts til byrådene om fordelene ved flere udbud. Selvom valgkampen op til KV21 snart er forbi, fortsætter kampen for at få flest mulige kommunale opgaver lagt i udbud. DI og ATL vil opfordre de nye byrådsmed KVINDER BAG RATTET DET ER FEDERE AT KØRE MED GRISE END BARE AT VÆRE CHAUFFØR 22-årige Pia Christiansen har fundet sit drømmejob hos SPFDanmark, hvor man har succes med at ansætte kvindelige chauffører. H os SPF-Danmark har man succes med at rekruttere kvinder til jobbet som chauffør. Mens man ind KVINDER BAG RATTET Fra venstre: Chaufførlærling Pia Christiansen, transport- og logistikchef Henrik Ringskær, HR-chef Ditte Svendgaard og chauffør Henrik Pedersen, alle fra SPF-Danmark. Foto: Flemming Brandt TRE GODE RÅD: FÅ FLERE KVINDER BAG RATTET Hos SPF-Danmark har man succes med at ansætte kv KVINDER BAG RATTET BLEV VALGT FRA PÅ GRUND AF NEGLELAKKEN Maja Jensen har overvundet fordommene mod kvindelige chauffører. Med gentagne pift, et drivbræt og lyden fra en drivstav, der mest af alt minder om en stor pagaj, som rasler, når den bevæges, genner Maja Jensen effektivt de mere end 200 gris KVINDER BAG RATTET Gæsterne på Transportmessen i Herning stoppede op ved debatten om kvinder i førerhuset. Foto: Lead Agency Opmærksomhed og omtale får budskabet ud Ved Transportmessen var ATL med til at sætte spot på initiativet for at rekruttere flere kvinder. Hver gang der kommer noget opmærks EMNEORD En hjælpende hånd med praktisk erfaring 18 TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE NY RÅDGIVER ATLs nye sikkerhedsrådgiver har både siddet bag rattet og været lager- og terminalchef. D Claus Turn Jensen har arbejdet hos virksomheden Dachser i 35 år, inden han blev rådgiver hos ATL. Fotos: Kristian Brasen er skal være styr på papirerne, og godset skal være læsset, så det umidde TENDENSER I ØKONOMIEN MANGELSITUATION VIL PRÆGE ØKONOMIEN Berlingskes økonomiske redaktør, Ulrik Bie, ser ind i fremtiden og giver sit bud på udviklingen. 20 TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE MANGEL PÅ ARBEJDSKRAFT Da coronaen ramte os, var økonomien på vej ind i senfasen af en højkonjunktur, og der var ved at være mangel på arbejdskraft og tilhørende lønpres. Nu har vi med Ulrik Bies ord taget økonomien op af den kryptofryser, som vi lagde den ned i ved indgangen til coronakrisen, og de ATLS ÅRSDAG POPULÆRE GÆSTER STRÅLEDE PÅ SOLRIG ÅRSDAG Venstres EU-parlamentariker Søren Gade og tvlægen Peter Qvortrup Geisling høstede de største bifald Mick Øgendahl de største grin. P å en varm og solbeskinnet efterårsdag satte ATL Transportens Arbejdsgivere fokus på vejtransportens vilkår ATLS ÅRSDAG Deltagerne på ATLs årsdag blev underholdt og oplyst af blandt andre komikeren Mick Øgendahl (øverst) og Søren Gade (V). Foto: Maria Tuxen Hedegaard PE AFGIFTER ELLER TILSKUD Debatten handlede blandt andet om, hvorvidt der skal pisk eller gulerod til i form af afgifter eller tilskud so Foto: Maria Tuxen Hedegaard Mangel på arbejdskraft og digitalisering udfordrer branchen efter corona I sin beretning valgte ATLs formand Peter Bjerregaard Jepsen at sætte fokus på nogle af de udfordringer, som branchen kommer til at slås med de kommende år. Peter Bjerregaard Jepsen er som formand f MEDLEMSTILBUD FRA DANSK INDUSTRI VIRKSOMHEDER FÅR NYE REDSKABER OG UDVEKSLER ERFARINGER I DIS LÆREPLADSFÆLLESSKAB Uddanner I lærlinge, eller vil I gerne i gang, så er Dansk Industris Lærepladsfællesskab et spændende tilbud til jer. Her får I nye redskaber til at blive bedre til at uddanne lærlinge OFFENTLIG SAGSBEHANDLING Digitalisering bør føre til smidig sagsbehandling Siden begyndelsen af oktober har Færdselsstyrelsen haft ansvaret for at udstede kørekort og takografkort, mens det nu er Vejdirektoratet, der skal give tilladelser til særtransporter. Det skulle gerne føre til, at der sker EFTERUDDANNELSE UDDANNELSE GIVER NETVÆRK OG NYT PERSPEKTIV Det første kuld ejerledere er snart igennem DIs Ejerlederuddannelse nu starter et nyt hold. I begyndelsen af det nye år kan det første hold ejerledere se tilbage på en veloverstået uddannelse. Til den tid har de nemlig afsluttet deres for EFTERUDDANNELSE SUCCESEN FORTSÆTTER: BLIV EN BEDRE LEDER MED ATL Til foråret begynder det femte hold af Transportens Lederuddannelse. Med klart definerede redskaber, der kan tages med hjem og bruges direkte i hverdagen på arbejdspladsen, ruller Transportens Lederuddannelse nu ud på sjette omgang. VI UDDANNER BRANCHENS DYGTIGSTE LEDERE! EJERLEDERUDDANNELSEN skræddersyet til den selvstændige vognmand TRANSPORTENS LEDERUDDANNELSE den basale værktøjskasse til dig, der er leder To stærke modulopbyggede uddannelser med fokus på din dagligdag som leder og udfordringerne i din virksomhed Trans PORTRÆT AF ET MEDLEM Det gælder om at finde balancen Direktør og ejer Dan Borg prioriterer, at Jørgen Jensen Distribution skal være en virksomhed, hvor medarbejderne har mulighed for et privatliv ligesom han selv har det. Foto: Brian Rasmussen 30 TRANSPORTENS ARBEJDSGIVERE N Derfor er jeg medlem For direktør og ejer Dan Borg er det helt naturligt, at Jørgen Jensen Distribution er medlem af ATL. Det har Ikast-virksomheden været, så længe han kan huske. Han fremhæver den rådgivning, som ATL tilbyder i hverdagen, når det gælder overenskomstmæssige spørgsmål, og ikke mind PORTRÆT AF ET MEDLEM Dan Borg forsøger at give sine medarbejdere muligheden for balance mellem arbejde og fritid. Foto: Brian Rasmussen mellem kørselsdisponenterne og chauffører er et løbende tema og daglige drift, og derfor er det muligt for ham at uddelegere opgaver dermed baggrund for et godt s KORT NYT ATL Academy kurser 2022 Igen i år byder ATL Academy på en bred palette af gode kursustilbud. Lige fra vores populære overenskomstkurser til køre- og hviletid, arbejdsmiljø og ansættelsesret. Vores ønske er, at ATL Academy både socialt og fagligt giver et stort udbytte. Først og fremmest vi MØD ET BESTYRELSESMEDLEM Det gælder om at gøre branchen mere interessant for de unge Q&A med Henrik Meldgaard, ejer og direktør i Meldgaard Holding A/S, og medlem af ATLs bestyrelse siden oktober 2019. H vorfor valgte du at gå ind i bestyrelsesarbejdet i ATL? Der manglede en repræsentant for vogn MØD ET BESTYRELSESMEDLEM BLÅ BOG Henrik Meldgaard er 55 år gammel. Han er i lighed med sin søster og bror både ejer og direktør i familievirksomheden Meldgaard Gruppen A/S, som hans forældre grundlagde som en traditionel vognmandsforretning tilbage i 1970. Der er taget en beslutning om, at virksomh EMNEORD SKAL DIN TRANSPORTLÆRLING VÆRE PRISVINDER I 2022? Vinder af Transportens Elevpris 2021: Nicolai Lyse Krathus, Silvasti Transport A/S Vinder af Transportens Lærlingepris 2021: Christian Lund Jensen, Urbaser A/S Nu kan din virksomhed indstille kandidater til ATL-priserne, Transportens Lærli