samtidig lavere vægt af konstruktionerne. Lavere
vægt giver mindre dimensioner af de bærende
dele af broen, så på den måde kommer man ind i
en positiv spiral. Kernen i vores løsning har været
at optimere design og konstruktion for at begrænse mængden af beton mest muligt. Vi har dog
også kigget på at optimere anvendelsen af selve
betonen. Det er ikke nødvendigt at bruge den
mest højtydende beton med hensyn til styrke- og
miljøklasse i alle dele af konstruktionen, så her er
også en del at hente, siger Hans Henrik Christensen, chefrådgiver hos Rambøll.
Til beregning af CO2-aftrykket har teamet
benyttet Vejdirektoratets nye værktøj InfraLCA,
men har dog i et vist omfang måttet lave sine egne
input, da der endnu ikke eksisterer specifikke
EPDer for alle anvendte materialer og produkter i
værktøjet.
GEOMETRI OG KONSTRUKTION
Rambøll har slanket konstruktionerne, hvor det
er muligt. Den massive midtervæg, der bærer
broen, har man erstattet med to, tre eller fire slanke søjler, hvor sidstnævnte gav det bedste resultat
i kombination med et lettere ribbedæk med fire
bjælker. De massive endevægge i beton blev ligeledes omdannet til en tyndere væg med ribber på
bagsiden.
Et andet trick vi benyttede, handler om forbindelsen mellem brodæk og de bærende endevægge. På de eksisterende broer er anvendt lejer,
der kan optage brodækkets bevægelser. Men hvis
vi støber dæk og endeunderstøtning sammen, så
får vi en monolitisk konstruktion, der fungerer
som en ramme, der kan optage kræfterne fra tra-
fiklasten mere optimalt, og det bidrager også,
forklarer konstruktionsingeniør Anamaria Gatej.
Samlet set gav den optimerede løsning for
in-situ broen ved Vindingevej en CO2-reduktion
på 44 procent. På elementbroen ved Vesterled
er man gået lidt anderledes til værks på grund af
dækkets elementopbygning. Her er den samlede
reduktion tilsvarende endt på 30 procent.
Ifølge Anamaria Gate vil man også kunne
opnå yderligere reduktioner, når det gælder de
yderste bjælker og udkragningerne.
OPTIMERING AF MATERIALER
Kigger man på CO2-aftrykket fra den beton, der
blev brugt til broerne i 2010, så er det ikke meget
forskelligt fra den 1990-baseline, som klimalovens 70 procent reduktion tager udgangspunkt
i. Ser man imidlertid på CO2-udslippet for den
anvendte beton, hvis denne beton blev produceret i 2021, er der sket et markant fald. For brodækket på broen ved Vindingevej 550 mod 347
kg CO2/m3. For brodækket på broen ved Vesterled er tallene tilsvarende 700 mod 445 kg CO2/
m3. Faldet skyldes udviklingen inden for cementproduktion, så allerede her opnår man markante
reduktioner.
I LCA-beregningerne er anvendt en type
beton, som betonekspert Christian Munch-Petersen har udvalgt. Med kun 280 kg CO2/m3 har
betonen et meget lavt CO2-aftryk. I fremtiden
vil det formentligt blive muligt at komme endnu længere ned med nye betontyper, herunder
FUTURECEMTM, men denne type er endnu ikke
Rambøll har for Vejdirektoratet
regnet på hvordan man kan
optimere på design, konstruktion og materialer på to broer over
Holbækmotorvejen fra 201011. Broen ved Vindingevej har
brodæk i in-situ støbt beton.
N O V E M B E R 2 0 2 1 13
NUMMER 4 N OV E M B E R 2021 TEMA BÆREDYGTIG BETON OG GENBRUG side 4 Status, udfordringer og cases 04 STATUS PÅ BÆREDYGTIGHED Grøn beton gamechanger 24 KLINKMØNSTRET BETONFACADE Visuel smuk facade 33 BETONMAGERE FOLDER SIG UD Workshop i Nordjylland
30% Op til mindre CO2-aftryk Et af de første anlægsprojekter med FUTURECEM er motorvejsbroen ved Rødby på Lolland. Foto: Torben Eskerod / Dansk Beton Leveringsklar med fremtidens cement til bæredygtige betonløsninger Aalborg Portland A/S Rørdalsvej 44 FUTURECEM er en Portland kompositcement i st
LE D E R BÆREDYGTIG BETON I FRONT Bæredygtighed er et nøgleord i den politiske dagsorden for at reducere udledningen af CO2 af hensyn til klimaet. Betonbranchen er faktisk gået forrest og har presset på med mere ambitiøse krav end de der er udstukket fra regeringen, så nogle af kravene indføres tid
Foto: Tom Jersø. T E M A : BÆ R E DYG T I G B E T O N O G G E N B RU G Introduktionen af CO2-reduceret cement er en game changer i arbejdet for at nå klimamålene i byggeriet, men nu er det ifølge Dorthe Mathisen fra Dansk Beton og formand for FRI Christian Listov-Saabye tid til at kigge på, hvor d
veauet i 2019. I initiativets roadmap arbejdes med fem hovedspor, der igen hver indeholder et katalog af muligheder for at reducere CO2-udslippet. De fem spor er: Design, planlægning og samarbejde; krav til beton og betonkonstruktioner; produktion og udførelse; cirkulær økonomi og procesoptimering.
Foto: Tom Jersø. T E M A : BÆ R E DYG T I G B E T O N O G G E N B RU G Efter lanceringen af FUTURECEMTM i november 2020, ser det ud til at byggeindustrien allerede er ved at tage det CO2-reducerede til sig. I det store bæredygtige boligbyggeri UN17 Village bruges beton baseret på FUTURECEMTM alle
BYD VELKOMMEN TIL VERDENS FØRSTE ELEKTRISKE BETONBIL I Unicon er vi altid på jagt efter nye initiativer, der bidrager til et mere bæredygtigt byggeri og til et bedre arbejdsmiljø på byggepladserne. Derfor er vi stolte over at kunne præsentere verdens første serieproducerede elektriske betonbil, som
Visualisering: Lendager Arkitekter T E M A : BÆ R E DYG T I G B E T O N O G G E N B RU G VERDENS F Ø R S T E C I R K U L Æ R E BØRNEHUS I børnehuset Svanen i Gladsaxe genbruges flest muligt af materialerne fra den nu nedrevne Gladsaxe Skole. Det meste af betonen fra de gamle bygninger er nedknust
Foto: Peter Jørgensen. Fundamenter og terrændæk til Svanen støbes med genbrugsbeton, mens hovedparten af selve bygningerne opbygges som lette konstruktioner. Betonen er lavet som sætmålsbeton og ikke som SCC, hvilket giver lidt mere arbejde omkring udlægningen af betonen. Tekst: Jan Pasternak, ark
T E M A : BÆ R E DYG T I G B E T O N O G G E N B RU G Foto: Peter Jørgensen. byggepladsen, hvor den bruges til at støbe brøndfundamenter, bjælkefundamenter og terrændæk. Der er tale om en bygherreleverance, men vi har som producent selvfølgelig skulle sikre os, at materialet lever op til de mange
UNDGÅ FROSTSPRÆNGNINGER MED BOLTEDE SAMLINGER FORDELE VED SUMO VÆGSKO Sikker montage ved lave temperaturer Ingen fare for frostsprængninger Boltet samling uden behov for korrugerede rør Robusthedskrav sikres Enkel visuel kvalitetssikring Design for adskillelse KVALITETSSIKRING En boltet samling k
T E M A : BÆ R E DYG T I G B E T O N O G G E N B RU G Fotos: Erik Brahl. KLIMAGEVINST VED DESIGN- OG MATERIALEOPTIMERING AF BROER Med slankere konstruktioner, bevidst valg af beton med høj styrke og mere grøn cement kan man designtoptimere broer, viser cases med to eksisterende betonbroer på Holbæ
samtidig lavere vægt af konstruktionerne. Lavere vægt giver mindre dimensioner af de bærende dele af broen, så på den måde kommer man ind i en positiv spiral. Kernen i vores løsning har været at optimere design og konstruktion for at begrænse mængden af beton mest muligt. Vi har dog også kigget på a
T E M A : BÆ R E DYG T I G B E T O N O G G E N B RU G I beregningerne har man bl.a. erstattet den massive midtervæg (her Vindingevej), der bærer broen med to, tre eller fire slanke søjler. Sidstnævnte gav det bedste resultat i kombination med et lettere ribbedæk med fire bjælker. godkendt til brug
Contiga betonelementer Præfabrikerede betonelementer garant for hurtig byggeproces og æstetisk arkitektur. Contiga har leveret søjler, altangange og sandwichfacadeelementer til Bella 23 i hjertet af Ørestad. Kontakt din sælger hos Contiga og få et tilbud på dit næste projekt. Contiga A/S Mads Clau
T E M A : BÆ R E DYG T I G B E T O N O G G E N B RU G Visualisering: Sweco. FNS 17 VERDENSMÅL OMSAT TIL BOLIGBYGGERI Det ambitiøse boligprojekt UN17 Village forsøger at omsætte FNs verdensmål for bæredygtighed til håndgribelig virkelighed i et stort anlagt byggeri i Ørestad Syd 16 BETON
Foto: Tom Jersø. Bebyggelsen kommer til at bestå af fem åbne karréer. I hver karré vil man afprøve forskellige tekniske løsninger og bæredygtighedstiltag, bl.a. bliver en af bygningerne delvist opført i træ. Tekst: Jan Pasternak, arkitekt P å den sidste ledige byggegrund i Ørestad Syd er arbejde
T E M A : BÆ R E DYG T I G B E T O N O G G E N B RU G Fotos: Tom Jersø. Byggeriet er startet på to karréer træbyggeriet og et af betonbyggerierne. Hele UN17 Village forventes færdig i 2024. Alle de steder, hvor det overhovedet er muligt bruges beton baseret på den CO2-reducerede cement FUTURECEM
D EL M AT ER I A L ER : B L A N D E VA N D brugen af beton i byggeriet, ikke mindst i de fire blokke, der bygges som betonkonstruktioner. Alle de steder, hvor vi kan, bruger vi beton baseret på FUTURECEMTM. Da der stadig mangler nogle test på området, er der stadig steder, hvor vi bruger almindeli
T E M A : BÆ R E DYG T I G B E T O N O G G E N B RU G Fotos: Tom Jersø. GENBRUG KAN GIVE DGNBPOINTS I den reviderede udgave af DGNB-manualen er bæredygtighedstiltag i forbindelse med cirkulær økonomi og genbrug af blandt andet beton nu b levet indarbejdet i pointsystemet Tekst: Jan Pasternak, ar
PÅ EN LANG RÆKKE OMRÅDER SOM BRANDDESIGN, LYDFORHOLD OG TÆTHED HAR BETON POSITIVE EGENSKABER I FORHOLD TIL KRITERIERNE C ertificeringssystemet DGNB der for blot få år siden mest var interessant for bygherrer, der var særligt ambitiøse omkring bæredygtighed, er nu i kraftig vækst i Danmark. Mange v
T E M A : BÆ R E DYG T I G B E T O N O G G E N B RU G Foto: Peter Jørgensen. mi. Ikke bare anvendelsen af f.eks. nedknust beton fra et tidligere byggeri men også mulighederne for at genbruge hele byggeriet eller dele heraf til andre formål i fremtiden. Man får mange point for at beskrive potentia
12.000 TONS TUNGT BETONELEMENT TIL STORSTRØMSBROEN Foto: Vejdirektoratet I N F R A S T RU K T U R Fundamentet er støbt på stedet (havnekajen) af entreprenøren. Kim Sejr, journalist I oktober blev et cirka 12.000 ton tunge pylonfundament skubbet ud på en 140 meter lang og 36 meter bred pram som
Foto: Tom Jersø F R E M R AG E N D E B E T O N A R K I T E K T U R Betonfacaden har fået et udtryk som om den er opbygget i klinker, men i virkeligheden er der tale om beton elementer med klinkmønster. 24 BETON
KLINKMØNSTRET BETONFACADE 40 423 300 974 300 150 550 550 150 300 423 40 Tværsnit på to elementer, hvor man kan se det varierende klinkudtryk. 674 KLINK A 300 300 7 et er betonfacaden der imponerer. Den ser ud som om den er bygget af klinker i en form for leg, men det er naturligvis en i
F R E M R AG E N D E B E T O N A R K I T E K T U R Kanalvejsboligerne i Lyngby består af tre bygninger med i alt 145 ejerlejligheder til beboelse samt indretning af stueetagerne til erhverv. Kanalvejsboligerne består af tre bygninger med i alt 145 ejerlejligheder til beboelse samt indretning af st
DA N S K B E T O N DAG Foto: Martin Schubert Professor Mette Rica Geiker modtog Betonprisen på årets Betondag i Rebild Bakker. DANSK BETONPRIS 2021 Betonprisen, der uddeles hvert andet år af Dansk Betonforening, gik i år til professor på Teknisk Universitet i Norge (NTNU), Mette Rica Geiker Tekst
BÆ R E DYG T I G H E D Foto: Martin Schubert FØRSTE KIG PÅ EL-BETONBIL En uge inden den officielle præsentation fik deltagerne på Dansk Betondag mulighed for at se nærmere på verdens første serieproducerede el-betonbil Tekst: Thomas Møller, journalist E l-betonbilen er blevet til i et tæt samarb
DER ER ALLEREDE ETABLERET MILJØZONER I KØBENHAVN, FREDERIKSBERG, A ALBORG, ODENSE OG AARHUS, HVOR DET ER MULIGT FRA POLITISK SIDE AT SKÆRPE KRAVENE TIL BLANDT ANDET KØRSEL MED LASTBILER lynopladning, men her er udfordringen, at ladestationerne ved det danske vejnet stadig kun er indrettet til pers
B E T O N R E N OV E R I N G Foto: HOFOR OLD SCHOOL B ETON TIL NYE VANDTANKE Tinghøj Vandreservoir, der forsyner København med drikkevand, er i gang med en større renoveringsproces. Her ses den gamle beholder nummer 12 inden modernisering pga. problemer med drikkevands kvaliteten. HOFORs opdater
FA K TA VA N D E T S H Å R D H E D Vandets hårdhed måles i dH (Deutsche Härte). Middelhårdt vand defineres som 8-12 dH, temmelig hårdt som 12-18 dH. hårdt som 18-24 dH og meget hårdt som 24-30 dH. Kilde: HOFOR. tilvejebringes ca. 100 liter rent drikkevand pr. person pr. dag. Forsyningsstrukturen t
Foto: HOFOR B E T O N R E N OV E R I N G kan vise sig at blive udpeget som problematiske en gang i fremtiden. Kravene til sammensætningen af den nye beton er udviklet i samarbejde med betonekspert Christian Munch-Petersen fra Emcon og afprøvet af Betoncentret på Teknologisk Institut. Vi endte med
B E T O N WO R KS H O P Betonworkshoppen ønsker at bygge bro mellem aktørerne i fremtidens betonbyggeri. BETON OG B IODIVERSITET Morgendagens håndværkere, ingeniører og arkitekter mødtes på årets beton workshop i Aalborg, hvor de brugte hinandens kompetencer til sammen at skabe unikke betonelement
B E T O N WO R KS H O P KROKODILLEN Vinderen i kategorien Biodiversitet og børn blev den simplificerede krokodille, der ligger på lur i det høje græs. Den er skabt af en gruppe bestående af tre studerende fra Arkitektur & Design, to fra Byggeri & Anlæg samt en betonmager. Gruppen har ønsket at ska
DET KNÆKKEDE TRÆ Elementet er hult i de nederste 80 cm., hvor det er armeret i sekskanter. HONNINGBIEN Elementet er fremstillet i én støbning. Der er anvendt 8 mm. a rmering med låsebøjler, der ligger hele vejen ned gennem figurens øverste kant og tilsvarende fra top til bund i figurens høje sid
FORENINGEN TRE POTENTIELT LIVSTRUENDE UDFORDRINGER FOR FREMTIDENS FABRIKSBETONBRANCHE Debat: Fabriksbetonbranchen har forrygende travlt, men bør sætte det lange lys på, s kriver Jan Søndergaard Hansen, formand i Fabriksbeton foreningen og Managing Director i Unicon Denmark. Jeg elsker energien i
RELEVANS I FREMTIDENS BYGGEBRANCHE DET VIL VÆRE DEN SAMLEDE INDSATS FRA VORES BRANCHE, DER KOMMER TIL AT GØRE EN POLITISK FORSKEL, OG HER SPILLER FABRIKSBETON EN AFGØRENDE ROLLE. kruttering af chauffører og produktions personale bliver stadigt vanskeligere. Traditionelt har vi som branche hyret og
Foto: CRH Concrete. NYE GRØNNE TILTAG I PRODUKTION AF B ETONELEMENTER Betonlementbranchen arbejder målrettet med at udvikle mere bæredygtige elementer. I år har blandt andre Ambercon, Contiga og CRH Concrete lanceret nye produkter og produktionsmetoder, som nedsætter CO2-udledningen ved at anvende
CRH Concrete nedknuser beton til genbrug i produktionen. Det betyder, at afformningsstyrken først behøver at blive opnået på et senere tidspunkt, og dermed kan der anvendes mindre cement. Et andet tiltag er bredt at anvende kalkfiller i betonen for at spare på andelen af cement. Og et tredje tiltag
NYT INTERESSEMEDLEM I B ETONELEMENT-FORENINGEN Fynske Scan-Visan er nyeste interessemedlem. Virksomheden udvikler, producerer og renoverer alle former for diamantværktøj til brug i bygge- og anlægsbranchen. Af Birgitte T. Henriksen Scan-Visan producerer diamant segmenter i høj kvalitet i et moderne
MEDLEMSFORTEGNELSE www.bef.dk pny@di.dk tlf: 72 16 00 00 Ambercon A/S A/S Boligbeton A/S Midtjydsk Beton-vare og Elementfabrik BETONELEMENT, Hobro foto: Scan-Visan. foto: Scan-Visan. BETONELEMENT, Esbjerg Indehaver Claus Friis. Kvalitetskontrol ved slibemaskine. Medarbejder Jes Mathiasen sølvlo
Grøn beton til bæredygtig 3D-betonprint Storskala projekter med brug af 3D-betonprint (3DCP) i kraftig vækst I løbet af de sidste år har antallet af storskala projekter med brug af 3D-betonprint (3DCP) været kraftig i vækst. De mest bemærkelsesværdige eksempler er på nuværende tidspunkt lejlighedsog
Figur 2: Nærbillede af 3DCP-prøver fremstillet med mørtel og beton. Fig. 2 viser tværsnittet af to 3DCP-prøveemner, som indikerer at vi lykkes med at printe både med mørtel og beton. I vores undersøgelse sammenlignes 3DCP betonblandinger med styrkeklasser på C25 og C45 produceret med FutureCEM og R
PORTLAND JACOB DREJER Teknisk Konsulent, M.Sc. Aalborg Portland A/S, Industri E-mail: jacob.drejer@ aalborgportland.com JACOB THRYSØE Teknisk Konsulent, M.Sc. Aalborg Portland A/S, Industri E-mail: jacob.thrysoe@aalborgportland.com 44 BETON D er var gensynsglæde, da Portland Open 2021 slog dø
OPEN 2021 ols). I AP Maturity beregnes modenhed og styrkeudvikling i en hærdnende beton ud fra en simpel temperaturmåling og en kendt styrkeudvikling. Herved kan man dokumentere, at krav i normer og standarder opfyldes samt optimere tildækningstiden. FUTURECEM ERFARINGER FRA PRAKSIS, V/JACOB DREJE
ning på byggepladser og i støbehaller, se figur 1. Generelt har markedet taget rigtigt godt imod FutureCEM, der har vist sig endog meget nem at arbejde med under udstøbning af alle typer betonkonstruktioner. KALKUDFÆLDNINGER, V/JENS MOURITSEN MØLLER Figur 2 Vandpytforsøg med Basis og en dansk komm
Figur 3 Udvikling af trykstyrke for betoner med Rapid cement relativt til styrken ved 28 døgn. Undersøgelsens konklusioner: Luftfugtighed (efter afformning): Ingen forskel på 90% og 50% RF (i denne undersøgelse). Formolietype: Typen af formolie har stor indflydelse på betonoverfladens udseende.
DANSK BETONFORENING Hold øje med opdateringer og program for kommende møder på www.ida.dk/arrangementer og www.danskbetonforening.dk. GÅ-HJEM MØDER / WEBINARER HELDAGSARRANGEMENTER 10 november 2021// 17:15 18:15 BETONREPARATION OG -RENOVERING 2022 COMPUTATIONAL DESIGN BEDRE BYGNINGER, MERE E