sådan vinder vi 2022: grøn vej for tung transport
sådan vinder vi 2022: grøn vej for tung transport
JØRN SKOV
56 år
Adm. direktør siden 2016, var
forinden 20 år økonomidirek
tør i Danske Fragtmænd
Vi fjerner fra nytår 90 procent af
vores CO2-udledning ved at skifte til bio
diesel. Det er dyrere brændstof,
men det er en kendt løsning og lige til at
hælde i tanken.
Medlem af DIs forretnings
udvalg og hovedbestyrelse
Medlem af DIs
CEO Commitment.
Jørn Skov
Adm. direktør, Danske Fragtmænd
af uffe hansen, ufha@di.dk
layout nicholas wood
Blå udvendig men grøn indvendig
Sloganet møder københavnere, aarhusianere og
odenseanere, når de ser en af Danske Fragtmænds
el-lastbiler i de tre storbyer. Vognmandsvirksomheden
er, som transportbranchen i øvrigt, i gang med den
grønne omstilling og tester derfor nye teknologier af.
Men omstillingen kører i nødsporet, hvor virksomhe
den gerne vil ud i overhalingsbanen.
Det fortæller Danske Fragtmænds adm. direk
tør Jørn Skov, som efterlyser afklaring af fremtidens
brændstof for den tunge trafik. For hvordan skal
lastbilerne holdes rullende for at indfri klimamål for et
af landets mest CO2-belastende erhverv? Er drivmidlet
el, brint, biodiesel, biogas eller noget helt femte?
Vi har brug for at vide, om vi skal til højre eller til
venstre. Skal vi nå klimamålene i 2030, har branchen
behov for en afklaring. Den afklaring må meget gerne
komme i 2022, for der vil gå flere år for os med at om
stille forretningen, hvis vi skal undgå betydelige tab,
siger han og uddyber:
Vi leaser lastbiler femsyv år ad gangen. Det bety
der, at de biler vi leaser, først bliver udfaset syv år sene
re, hvis ikke vi skal stå med et betydeligt økonomiske
tab. Det er klart, at de teknologier, der fravælges,
nærmest er nul kroner værd dagen efter beslutningen
er truffet, siger Jørn Skov.
Danske Fragtmænd har 1.800 lastbiler på de dan
ske veje til en samlet værdi på over en mia. kr.
Den politiske afklaring handler blandt andet om, at
branchen har brug for at vide, om andre afgifter bliver
mindre, i takt med at CO2-afgifterne skrues i vejret.
52
di business nr. 04/ 2021
Folketinget har allerede besluttet at pålægge branchen
en kilometerafgift fra 2025.
Trods den manglende afklaring er virksomheden
i gang med at teste de forskellige brændstoffer for at
få nogle praktiske erfaringer. Danske Fragtmænd har
taget fire el-drevne lastbiler i brug til transport ind i
byerne, København, Aarhus og Odense.
El er for umodent
Men vi kan ikke gå all in og investere i 100 el-lastbiler
eller brintlastbiler for den sags skyld før vi ved, om
vi skal den vej. Teknologien er stadig meget ny, hvor
bilfabrikkerne tester og udvikler deres lastbiler. Selv
hvis vi valgte elbiler, kunne vi derfor slet ikke få nok
leveret, forklarer Jørn Skov.
Desuden koster el-lastbilerne tre gange mere end
en normal lastbil, mens lasteevnen kun er en fjerdedel.
Samtidig kræver de opladning for hver 200 kilometer.
Transportomkostningerne bliver dermed væsentligt
højere.
Det betyder blandt andet, at det vil kræve om
kring 200 eldrevne lastbiler alene i Odense, Aarhus og
København, hvor vi i dag kan klare det med 50 biler.
Trængslen på vejene bliver derfor større end i dag.
Samtidig er netværket af ladestandere ikke tilstrække
ligt det er ikke klar til den belastning, der bliver med
el-lastbiler, siger Jørn Skov.
Skifter til biodiesel
Samlet mener Jørn Skov, at politikerne fokuserer for
entydigt på, at CO2-udslippet skal helt ned på nul.
Faktisk kan man allerede i dag nå næsten i mål ved
at tanke op med biodiesel, der er fremstillet af blandt
andet raps og andre planter. Den klimagevinst vil
foto Anders Bach/ Danske fragtmænd
Danske Fragtmænd høste fra årsskiftet, når al kørsel i
storbyerne bliver med det klimavenligere brændstof i
tanken.
Vi fjerner fra nytår 90 procent af vores CO2-udled
ning ved at skifte til biodiesel. Det er dyrere brænd
stof, men det er en kendt løsning og lige til at hælde i
tanken. Og så giver det rigtig god mening i hvert fald
i en overgangsfase- indtil nye teknologier i løbet af de
kommende år bliver mere modne og klar, siger han.
Hos Dansk Industri ser branchedirektør Michael
Svane det som oplagt, at gøre det endnu mere attrak
tivt at bruge de modne teknologier i hvert fald i en
overgangsfase indtil el-lastbiler er mere udviklet.
Et skift til biobrændstoffer og biogas er umiddel
bart en dyrere løsning for transportbranchen. Men det
kan gøres mere attraktivt ved at ændre afgiften til >
DANSKE FRAGTMÆND
330 vognmænd stiftede i 1990 Danske Fragtmænd
som et andelsselskab, omdannet til A/S i 2007
Har hovedsæde i Aarhus
Ejes i dag af 37 vognmænd med 1.800 biler og 3.000
medarbejdere
Håndterer 10 millioner forsendelser årligt for 40.000
erhvervskunder
Har 27 fragtterminaler og over 200.000 kvadratmeter
lagerhotel
DI BUSINESS nr.
04 / 2021
53
nr. 04/2021 20 bøvl bremser betonfabrik 50 fragtmænd efterlyser grønt valg 64 Corona udfordrer ligestilling VI HAR PLIGT TIL AT GØRE EN GRØN FORSKEL Adm. direktør Britta Korre Stenholt sætter turbo på byggekæden STARKs grønne omstilling. Mange håndværkere vil være med de efterlyser bæredygtige lø
ANNONCE leder foto sarah hartvigsen juncker 2022: Sådan forlænger vi opsvinget Det eneste sikre er, at usikkerheden lige nu er super høj. Sådan siger OECDs cheføkonom Laurence Boone på side 36 i det magasin, som du sidder med i hånden. Boones pointe er, at økonomien lige nu balancerer på en knivsæ
INDHOLD foto thomas arnbo foto thomas arnbo tema: sådan vinder vi 2022 Efter et turbulent år byder 2022 på udfordringer og muligheder på mange fronter. I magasinet kridter medlemmer og Dansk Industri banen op for de vigtigste sejre, som skal sikre innovation, vækst og arbejdspladser. Grønt bygger
foto christer holte STARK VIL GØRE BYGGERIET GRØNT Byggeri står for 11 procent af verdens CO2-udledning. Derfor er der ingen vej udenom at gøre byggeriet mere bæredygtigt, hvis vi skal have bremset klimaforandringerne. Det mener STARK Danmarks adm. direktør Britta Korre Stenholt, der har sat en grø
sådan vinder vi 2022: grønt byggeri sådan vinder vi 2022: grønt byggeri Ifølge en undersøgelse gennemført af STARK køber 35 procent af alle håndvær kervirksomheder ofte eller altid bæredyg tige byggematerialer. STARK forventer, at efterspørgslen bliver endnu større i de kommende år. foto christe
sådan vinder vi 2022: grønt byggeri dibusiness.dk Britta Korre Stenholt om: foto pr/mir Tilmeld dig nyhedsbrevet på di.dk/nyhedsbrev Stigende råvarepriser: Der er ingen tvivl om, at vi ser alt det, som vi har lært på økonomistudiet, i fuldt flor. Det er virkelig udbud og efterspørgsel og tilhø
sådan vinder vi 2022: international arbejdskraft sådan vinder vi 2022: international arbejdskraft Velkommen til Danmark endelig Iværksættervirksomheden Vertikal AI måtte vente i fire måneder, før ny medarbejder fra Argentina slap igennem myndighedernes nåleøje. Efter pres fra blandt andet DI skru
sådan vinder vi 2022: international arbejdskraft tember havde Allan Larsen dog endnu intet hørt, og da han kom igennem en timelang telefonkø, fik han besked om, at der sagtens kunne gå til helt ind i slutning af oktober, og måske også november, før SIRI kunne afgøre sagen. Efter 17 ugers ventetid
sådan vinder vi 2022: erhvervsliv i lokalpolitik sådan vinder vi 2022: erhvervsliv i lokalpolitik Politisk vagtskifte landet rundt: Her er opskriften på succes for nyvalgte politikere Omkring 2.500 nyvalgte politikere kan fra januar få afgørende magt over landets virksomheder de næste fire år. He
sådan vinder vi 2022: erhvervsliv i lokalpolitik Virksomheder kæmper for at få medarbejdere nok sådan vinder vi 2022: erhvervsliv i lokalpolitik HELLE POPP BOBACH Adm. direktør, Bobach Stålentreprise: Vi skal blive bedre til at fo kusere på hele familien, når vi arbejder med tiltrækning, så de h
Magtesløs for første gang i 50 år Fem årtiers erfaring som medejer og leder af Gammelrand Beton har hærdet Ole Pedersen. Troede han. Nu har en byggesag rystet hans tiltro til kommunen og efterladt ham med en følelse af magtesløshed. byggesager i hele landet Siden 2017 er den gennemsnitlige bygge s
sådan vinder vi 2022: mindre bøvl sådan vinder vi 2022: mindre bøvl Ole Pedersen har arbejdet på Gammel rand Beton i 50 år og er ved at overdrage virksomheden til næste generation. af felix bekkersgaard stark, febs@di.dk Hej Ole. Hej Ole. Hej Ole. Medarbejderne hos Gammelrand Be ton hilser jovi
ANNONCE sådan vinder vi 2022: mindre bøvl de os at lægge bygningen, fortæller Ole Pedersen. Illusionen brast, da virksomheden i juni 2021 skrev til kommunen og spurgte, hvor langt sagen var. Her fik vi et svar, der fortalte os, at sagsbehandlerne var på vej på sommer ferie, og at vi ikke kunne fo
sådan vinder vi 2022: politisk indsats sådan vinder vi 2022: politisk indsats Sådan vil politikerne sikre arbejdskraft i 2022 af peter g.h. madsen, pema@di.dk Ifølge den seneste opgørelse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering var der i 1. halvår af i år 60.000 opslåede stillinger, som v
sådan vinder vi 2022: økonomi i højt gear sådan vinder vi 2022: økonomi i højt gear 2022 rider på ryggen af rekordår potentiale for øget eksport global vækst holder skansen Et kortvarigt dyk under coronakrisen er afløst af optimisme og tro på eksportrekorder. Der er tryk på kloden rundt. Efter
sådan vinder vi 2022: digitalt værktøj sådan vinder vi 2022: digitalt værktøj Del de dyre og grønne gravemaskiner Delebiler skal ikke kun være for private. Nyt digitalt værktøj baner vejen for, at entreprenører deler gravemaskiner og andet materiel. Det styrker den grønne omstilling, forventer mar
sådan vinder vi 2022: digitalt værktøj sådan vinder vi 2022: digitalt værktøj af uffe hansen, ufha@di.dk Det skal være bedre at leje end at eje. Det er målsætningen for GSV Materieludlejning, der har op mod 25.000 entreprenørmaskiner og andet udstyr i sving på landets byggepladser. Nu får strateg
sådan vinder vi 2022: digitalt værktøj dibusiness.dk foto thomas arnbo foto søren nielsen Tilmeld dig nyhedsbrevet på di.dk/nyhedsbrev Hele branchen skal med, hvis vi skal lave en for andring, som har effekt. Erhvervspuljen er på i alt ca. 3,9 mia. kr. og løber fra 2020 til 2029. Anne Cecilie
sådan vinder vi 2022: internationalt perspektiv OECDs topøkonom advarer: 2022 bliver et ekstremt usikkert år Nye coronavarianter kan få afgørende betydning for 2022 og skabe ravage i alle dele af økonomien. Formår vi at tæmme corona, ser vi dog ind i et nyt år, hvor opsvinget vil fortsætte i mindr
sådan vinder vi 2022: internationalt perspektiv sådan vinder vi 2022: internationalt perspektiv kun er Omikron, der kan give grå hår i hovedet på franske økonomer og virksom hedsledere for den sags skyld i disse dage. Blandt de sorte skyer på himlen er blandt andet de høje energipriser, de ualm
sådan vinder vi 2022: eksport sådan vinder vi 2022: eksport Offensiv e-handel skaber eksportsucces Vi spurgte grundlæggende os selv: Hvordan får vi opmærksomhed, så butikskæderne bliver interesseret i at sælge vores produkter. Morten Bo Madsen Salgsdirektør, Australian Bodycare Det er noget af e
sådan vinder vi 2022: eksport sådan vinder vi 2022: eksport Vores produkter har med hudlidelser at gøre. Det kan være intime problemer. Derfor vil kunder gerne søge information på egen hånd på internettet. Omvendt ønsker mange at købe produkterne i fysi ske butikker eksempelvis for at få ekstra
ANNONCE xxx I dag om et år skal 850 Australian Bodycare har 60 med arbejdere på fabrikken i Vissenbjerg, hvor virksomhedens produktion er skudt i vejret efter gennembrud i Tyskland. Australian Bodycare sælger i dag sine varer i de skandinaviske lande, Tyskland, Østrig og Holland. Allerede nu arb
ANNONCE xxx xxx Vi ses igen til DI TOPMØDET 2022 Sæt kryds i kalenderen den 27. september Se highlights fra årets show på di.dk/topmodet 4 di business nr. 04/ 2021 DI BUSINESS nr. 04 / 2021 5
sådan vinder vi 2022: nye globale vilkår sådan vinder vi 2022: nye globale vilkår Q&A: Ny global skat hvad skal du vide? Danmark har sammen med 136 andre lande indgået en historisk aftale om nye internationale skatteregler. DIs fagleder for international skat, Sune Hein Bertelsen, svarer her på
sådan vinder vi 2022: grøn vej for tung transport sådan vinder vi 2022: grøn vej for tung transport VOGNMÆND EFTERLYSER GRØN AFKLARING: HVILKEN VEJ SKAL VI VÆLGE? Milliarder er på spil for Danske Fragtmænd, når fremtidens klima venligere lastbiler skal vælges. Jørn Skov anbefaler at høste de lav
sådan vinder vi 2022: grøn vej for tung transport sådan vinder vi 2022: grøn vej for tung transport JØRN SKOV 56 år Adm. direktør siden 2016, var forinden 20 år økonomidirek tør i Danske Fragtmænd Vi fjerner fra nytår 90 procent af vores CO2-udledning ved at skifte til bio diesel. Det er dyrere
ANNONCE sådan vinder vi 2022: grøn vej for tung transport På Danske Fragtmænds centraler håndteres over 40.000 forsendelser i døgnet. Nu rulles en digitalisering af fragtbreve ud, der gør pakkearbejdet mere hurtigt og effektivt. Tag en el-lærling det er nemmere, end I tror En el-lærling kan bliv
sådan vinder vi 2022: jagt på klimaløsninger sådan vinder vi 2022: jagt på klimaløsninger Vindmøllens fader vil knække CO2-problem Henrik Stiesdal skabte for 45 år siden den første vindmølle til Vestas og satte gang i en revolution herhjemme. Nu vil han løse klimakrisen ved at suge CO2 ud af atmos
sådan vinder vi 2022: jagt på klimaløsninger sådan vinder vi 2022: jagt på klimaløsninger kan omdanne plantematerialer til kul i fast form, og dermed trækker CO2 ud af atmosfæren. Vores vækstfremskrivninger slår virkelig ud på de to teknologier. Det er her, der for alvor er noget at hente, siger
FULDT TRYK PÅ FREMSTØD FOR GRØNT DANMARK Danmarks klimaindsats gennem partnerskaber mellem myndigheder og virksomheder skaber genlyd kloden rundt. I 2022 er der basis for at sætte ekstra tryk på markedsføringen, lyder det fra det offentligt-private samarbejde, State of Green. State of Greens bestyr
sådan vinder vi 2022: dansk førerposition sådan vinder vi 2022: dansk førerposition Krumtappen i vores arbejde er at inspirere andre lande med Danmarks vej til en grøn omstilling. foto state of green Finn Mortensen Direktør, State of Green state of green Blev grundlagt i 2008 som et offentlig
sådan vinder vi 2022: mangfoldighed sådan vinder vi 2022: mangfoldighed Diversitet er vigtigere end nogensinde Diversitet skal højt på dagsordenen, mener Marianne Dahl, partner i Boston Consulting Group. Men nye arbejdsrutiner i kølvandet på corona skaber udfordringer. af nikolai steensgaard, ufh
sådan vinder vi 2022: mangfoldighed sådan vinder vi 2022: mangfoldighed Kan gå glip af forretningsmuligheder Marianne Dahl er bekymret for, at vi lige nu tilpasser os nye arbejdsforhold, som ender med at modvirke diversiteten. Det vil være uhensigtsmæssigt. Ikke mindst nu, hvor udlandet tager sy
sådan vinder vi 2022: kloden rundt sådan vinder vi 2022: kloden rundt Kloden Rundt DI i Tyskland Dansk fremstød åbner tyske døre i 2022 I november besøgte en delegation bestående af repræsentanter fra Kongehuset, 50 virksomheder og Dansk Industri de to tyske kraftcentre, Berlin og München. Det bl
sådan vinder vi 2022: kloden rundt sådan vinder vi 2022: kloden rundt DANSKE KLIMALØSNINGER I HØJ KURS KLODEN RUNDT DI i Kenya Udviklingsstrategi åbner Østafrika Midt i november samlede DI ledere fra de primære er hvervsorganisationer i Østafrika, for at diskutere hvordan de skal arbejde med en g
ANNONCE sådan vinder vi 2022: kloden rundt xxx Sundhedsscreening og APV er udviklet af og leveres i samarbejde med Vicorda. Frankrig foto tass/ritzau scanpix Stort potentiale i pedal-eufori Vaccinekrigen går begge veje. EU afviser at anerkende vaccinerede med Sputnik, mens Rus land generelt afv
ANNONCE nyt om navne xxx Nye medlemmer i DIs valgte ledelse Dansk Industris over 18.000 medlemmer satte ved generalforsamlingen 28. sep tember holdet, der får indflydelse på dansk erhvervsliv og erhvervspolitik samt på udviklingen af DI. Generalforsamlingen valgte ny næstformand til DIs forretning
ANNONCE xxx Den vigtigste grundsten i dit arbejde Når ProLøn er en del af sjakket, er du garanteret en nem lønkørsel. Mulighed for indberetning af lønsum til DI - Dansk Byggeri Gratis hotline til professionelle lønkonsulenter med stor viden inden for håndværkerbranchen 10% rabat på abonnement i