sådan vinder vi 2022: dansk førerposition sådan vinder vi 2022: dansk førerposition Krumtappen i vores arbejde er at inspirere andre lande med Danmarks vej til en grøn omstilling. foto state of green Finn Mortensen Direktør, State of Green state of green Blev grundlagt i 2008 som et offentligt-privat partnerskab. Formål: At markedsføre Danmark som grøn nation og danske virk somheders klimaløsninger. Offentlige partnere: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet samt de tre ministerier for miljø, udenrigs og erhverv. Private partnere: Landbrug & Fødevarer, Wind Denmark, Dansk Industri, Dansk Energi. Over 600 virksomheder og orga nisationer profilerer sig internati onalt via partnerskabet. Før corona bremsede rejseakti viteterne, besøgte 190 delega tioner og 2.500 gæster State of Green. Siden har partnerskabet udviklet digitale aktiviteter og virtuelle besøgsprogrammer. Finn Mortensen direktør siden 2008. Jeff Gravenhorst bestyrelsesfor mand siden september 2021. 62 di business nr. 04/ 2021 af uffe hansen, ufha@di.dk Da Jyllands-Posten i 2005 valgte at bringe 12 satiriske tegninger af profeten Mohammed, startede det en nedtur for Danmarks omdømme og for danske virksomheders eksportvilkår på store markeder. Men det blev også afsættet for da værende statsminister Anders Fogh Rasmussens imagekampagne, der skulle rette op på nedturen. Målet blev at mar kedsføre Danmark som en førende grøn nation med virksomheder, der kunne levere de nødvendige klimaløsninger. En central brik i den strategi blev det offentligt-private partnerskab State of Green. Samarbejdet mellem ministerier og brancheorganisationer så dagens lys i 2008 med et konkret mål om at bruge klimamødet Cop15 i 2009 i København som platform til at profilere Danmark og dansk erhvervsliv. Derefter skulle det egentlig også have været slut med State of Green men sådan gik det ikke. For potentialet i den grønne markedsføring af Danmark var større end først forventet. Og her 13 år senere har State of Green en stabil ejerkreds bestående af en fast bevilling på finansloven og en opbakning fra brancheorganisationerne Dansk Energi, Landbrug & Fødevarer, Wind Denmark og Dansk Industri. Den seneste sejr høstede State of Green ved årets globale klimatopmøde Cop25 i Glasgow, hvor organisationen faciliterede et fremstød for 24 danske virksomheder og samtidig markeds førte hele den danske model for grøn omstilling, nemlig partnerskabet mellem myndigheder og virksomheder. Krumtappen i vores arbejde er at inspirere andre lande med Danmarks vej til en grøn omstilling. Og her er kernen netop, at det sker i partnerskabet mellem myndigheder og virksomheder ingen af parterne kan alene sikre, at vi holder os under en temperaturstigning på 1,5 gra der. Det kræver et samarbejde, fortæller direktør Finn Mortensen. Bestyrelsesformand Jeff Gravenhorst supplerer: Vi er en enhed med et ben i hver lejr, hvor det ikke er virksomheder eller myndigheder, der hver for sig fortæller om, hvad de kan. Men hvor vi kan binde tingene sammen. Det oplever vi som mere neutralt, og det giver os større gen nemslagskraft. State of Green bliver derfor inviteret med, når andre lande vil omsætte grønne ambitioner til handling. Energiøer og klimapartnerskaber I Glasgow mærkede State of Green inte resse for to konkrete emner: Danmarks planer om energiøer i Nordsøen samt regeringens 14 klimapartnerskaber. Beg ge er eksempler på partnerskaber mellem virksomheder og myndigheder. Mange var interesserede i at høre om finansiering, politisk opbakning, og hvor dan staten gik ind i kombination med virksomhedernes helt konkrete løsninger, fortæller Finn Mortensen. Ved klimapartnerskaberne var interes sen stor for konstruktionen, hvor regerin gen havde sat en privat virksomhedsleder i spidsen for hvert enkelte partnerskab. Den fremgangsmåde beskriver State of Green i en udgivelse på engelsk til inspi ration for andre landes regeringer. For os handler det om at være præcise på at promovere det, vi kan. Vi har nogle virksomheder, som er helt fremme, og vi har selve samarbejdet mellem offentlig og privat, som de fleste lande har kæmpe problemer med at få sat i gang. Her har vi noget at byde ind med, som kan inspirere andre, siger Jeff Gravenhorst. Knudepunkt for delegationer Markedsføringen af Danmark og danske virksomheder står på flere ben. Dels har over 600 virksomheder valgt at markeds føre sig internationalt via State of Green. Dels er der tryk på aktiviteterne i besøgs centret i København, som nu er omdrej ningspunktet, når delegationer kommer til Danmark for at hente inspiration til den grønne omstilling. Antallet af udenlandske delegationer er vokset støt til før coronakrisen, hvor State of Green rundede 190 delegationer i 2019 med i alt 2.500 gæster. Delegationerne be søger både myndigheder og virksomheder for at se de danske løsninger. Vind, vand og Power-to-X 2022 vil byde på stor interesse for en række danske energiløsninger, hvor både energieffektivisering og vindenergi stadig er populært for mange delegationer. Men nu trækker Power-to-X, der omdanner grøn energi til eksempelvis brint, fortæller Finn Mortensen. Danmark er teknologisk ikke længst fremme inden for Power-to-X, men vi har nogle elementer som eksempelvis sektorkobling, som ingen andre lande har. Også her vækker partnerskaber mellem myndigheder og store danske virksomhe der interesse, siger han. På vandområdet er virksomheder som Grundfos, Kamstrup, AVK og Aquaporin populære blandt de mange besøgende. Jeff Gravenhorst er netop tiltrådt som ny bestyrelsesformand for State of Green. Og han bruger sin første tid på at mødes med interessenterne bag organisationen men har også de første visioner for den videre udvikling. Dels så han gerne, at State of Green bliver tænkt mere ind i flere erhvervsfrem stød. Dels ser han mulighed for, at organi sationen når endnu bredere ud end i dag. State of Green har været relevant i 13 år, og den relevans vil stige, fordi vi er den enhed, der viser, hvad vi kan i Danmark. Vi har et stærkt narrativ, og vi vil gerne hjælpe flere mindre danske virksomheder med at blive en del af det, så de kan vokse globalt og samtidig bevare fodfæstet i Dan mark, siger bestyrelsesformanden. MENER State of Green øger grøn eksport State of Green bidrager til at fremme kendskabet til det danske erhvervslivs grønne forcer inden for energieffektivitet, vedvarende energi, fjernvarme, vand, bioenergi og andre bæredygtige løsninger. Siden etableringen i 2008 og efter finanskrisen er eksporten af grønne løsninger næsten fordoblet. En del af for klaringen er State of Greens arbejde med at øge det globale kendskab. State of Green inspirerer også statslede re og ministre fra andre dele af verden i forhold til grøn omstilling. DI var medstifter af State of Green i 2008. DIs viceadm. direktør Thomas Bustrup og branchedirektør i DI Energi, Troels Ranis, er med i bestyrelsen. brug di Kontakt viceadm. direktør Thomas Bustrup på 3377 3725, thb@di.dk, hvis du vil vide mere om State of Greens betydning for DIs medlemmer. DI BUSINESS nr. 04 / 2021 63 nr. 04/2021 20 bøvl bremser betonfabrik 50 fragtmænd efterlyser grønt valg 64 Corona udfordrer ligestilling VI HAR PLIGT TIL AT GØRE EN GRØN FORSKEL Adm. direktør Britta Korre Stenholt sætter turbo på byggekæden STARKs grønne omstilling. Mange håndværkere vil være med de efterlyser bæredygtige lø ANNONCE leder foto sarah hartvigsen juncker 2022: Sådan forlænger vi opsvinget Det eneste sikre er, at usikkerheden lige nu er super høj. Sådan siger OECDs cheføkonom Laurence Boone på side 36 i det magasin, som du sidder med i hånden. Boones pointe er, at økonomien lige nu balancerer på en knivsæ INDHOLD foto thomas arnbo foto thomas arnbo tema: sådan vinder vi 2022 Efter et turbulent år byder 2022 på udfordringer og muligheder på mange fronter. I magasinet kridter medlemmer og Dansk Industri banen op for de vigtigste sejre, som skal sikre innovation, vækst og arbejdspladser. Grønt bygger foto christer holte STARK VIL GØRE BYGGERIET GRØNT Byggeri står for 11 procent af verdens CO2-udledning. Derfor er der ingen vej udenom at gøre byggeriet mere bæredygtigt, hvis vi skal have bremset klimaforandringerne. Det mener STARK Danmarks adm. direktør Britta Korre Stenholt, der har sat en grø sådan vinder vi 2022: grønt byggeri sådan vinder vi 2022: grønt byggeri Ifølge en undersøgelse gennemført af STARK køber 35 procent af alle håndvær kervirksomheder ofte eller altid bæredyg tige byggematerialer. STARK forventer, at efterspørgslen bliver endnu større i de kommende år. foto christe sådan vinder vi 2022: grønt byggeri dibusiness.dk Britta Korre Stenholt om: foto pr/mir Tilmeld dig nyhedsbrevet på di.dk/nyhedsbrev Stigende råvarepriser: Der er ingen tvivl om, at vi ser alt det, som vi har lært på økonomistudiet, i fuldt flor. Det er virkelig udbud og efterspørgsel og tilhø sådan vinder vi 2022: international arbejdskraft sådan vinder vi 2022: international arbejdskraft Velkommen til Danmark endelig Iværksættervirksomheden Vertikal AI måtte vente i fire måneder, før ny medarbejder fra Argentina slap igennem myndighedernes nåleøje. Efter pres fra blandt andet DI skru sådan vinder vi 2022: international arbejdskraft tember havde Allan Larsen dog endnu intet hørt, og da han kom igennem en timelang telefonkø, fik han besked om, at der sagtens kunne gå til helt ind i slutning af oktober, og måske også november, før SIRI kunne afgøre sagen. Efter 17 ugers ventetid sådan vinder vi 2022: erhvervsliv i lokalpolitik sådan vinder vi 2022: erhvervsliv i lokalpolitik Politisk vagtskifte landet rundt: Her er opskriften på succes for nyvalgte politikere Omkring 2.500 nyvalgte politikere kan fra januar få afgørende magt over landets virksomheder de næste fire år. He sådan vinder vi 2022: erhvervsliv i lokalpolitik Virksomheder kæmper for at få medarbejdere nok sådan vinder vi 2022: erhvervsliv i lokalpolitik HELLE POPP BOBACH Adm. direktør, Bobach Stålentreprise: Vi skal blive bedre til at fo kusere på hele familien, når vi arbejder med tiltrækning, så de h Magtesløs for første gang i 50 år Fem årtiers erfaring som medejer og leder af Gammelrand Beton har hærdet Ole Pedersen. Troede han. Nu har en byggesag rystet hans tiltro til kommunen og efterladt ham med en følelse af magtesløshed. byggesager i hele landet Siden 2017 er den gennemsnitlige bygge s sådan vinder vi 2022: mindre bøvl sådan vinder vi 2022: mindre bøvl Ole Pedersen har arbejdet på Gammel rand Beton i 50 år og er ved at overdrage virksomheden til næste generation. af felix bekkersgaard stark, febs@di.dk Hej Ole. Hej Ole. Hej Ole. Medarbejderne hos Gammelrand Be ton hilser jovi ANNONCE sådan vinder vi 2022: mindre bøvl de os at lægge bygningen, fortæller Ole Pedersen. Illusionen brast, da virksomheden i juni 2021 skrev til kommunen og spurgte, hvor langt sagen var. Her fik vi et svar, der fortalte os, at sagsbehandlerne var på vej på sommer ferie, og at vi ikke kunne fo sådan vinder vi 2022: politisk indsats sådan vinder vi 2022: politisk indsats Sådan vil politikerne sikre arbejdskraft i 2022 af peter g.h. madsen, pema@di.dk Ifølge den seneste opgørelse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering var der i 1. halvår af i år 60.000 opslåede stillinger, som v sådan vinder vi 2022: økonomi i højt gear sådan vinder vi 2022: økonomi i højt gear 2022 rider på ryggen af rekordår potentiale for øget eksport global vækst holder skansen Et kortvarigt dyk under coronakrisen er afløst af optimisme og tro på eksportrekorder. Der er tryk på kloden rundt. Efter sådan vinder vi 2022: digitalt værktøj sådan vinder vi 2022: digitalt værktøj Del de dyre og grønne gravemaskiner Delebiler skal ikke kun være for private. Nyt digitalt værktøj baner vejen for, at entreprenører deler gravemaskiner og andet materiel. Det styrker den grønne omstilling, forventer mar sådan vinder vi 2022: digitalt værktøj sådan vinder vi 2022: digitalt værktøj af uffe hansen, ufha@di.dk Det skal være bedre at leje end at eje. Det er målsætningen for GSV Materieludlejning, der har op mod 25.000 entreprenørmaskiner og andet udstyr i sving på landets byggepladser. Nu får strateg sådan vinder vi 2022: digitalt værktøj dibusiness.dk foto thomas arnbo foto søren nielsen Tilmeld dig nyhedsbrevet på di.dk/nyhedsbrev Hele branchen skal med, hvis vi skal lave en for andring, som har effekt. Erhvervspuljen er på i alt ca. 3,9 mia. kr. og løber fra 2020 til 2029. Anne Cecilie sådan vinder vi 2022: internationalt perspektiv OECDs topøkonom advarer: 2022 bliver et ekstremt usikkert år Nye coronavarianter kan få afgørende betydning for 2022 og skabe ravage i alle dele af økonomien. Formår vi at tæmme corona, ser vi dog ind i et nyt år, hvor opsvinget vil fortsætte i mindr sådan vinder vi 2022: internationalt perspektiv sådan vinder vi 2022: internationalt perspektiv kun er Omikron, der kan give grå hår i hovedet på franske økonomer og virksom hedsledere for den sags skyld i disse dage. Blandt de sorte skyer på himlen er blandt andet de høje energipriser, de ualm sådan vinder vi 2022: eksport sådan vinder vi 2022: eksport Offensiv e-handel skaber eksportsucces Vi spurgte grundlæggende os selv: Hvordan får vi opmærksomhed, så butikskæderne bliver interesseret i at sælge vores produkter. Morten Bo Madsen Salgsdirektør, Australian Bodycare Det er noget af e sådan vinder vi 2022: eksport sådan vinder vi 2022: eksport Vores produkter har med hudlidelser at gøre. Det kan være intime problemer. Derfor vil kunder gerne søge information på egen hånd på internettet. Omvendt ønsker mange at købe produkterne i fysi ske butikker eksempelvis for at få ekstra ANNONCE xxx I dag om et år skal 850 Australian Bodycare har 60 med arbejdere på fabrikken i Vissenbjerg, hvor virksomhedens produktion er skudt i vejret efter gennembrud i Tyskland. Australian Bodycare sælger i dag sine varer i de skandinaviske lande, Tyskland, Østrig og Holland. Allerede nu arb ANNONCE xxx xxx Vi ses igen til DI TOPMØDET 2022 Sæt kryds i kalenderen den 27. september Se highlights fra årets show på di.dk/topmodet 4 di business nr. 04/ 2021 DI BUSINESS nr. 04 / 2021 5 sådan vinder vi 2022: nye globale vilkår sådan vinder vi 2022: nye globale vilkår Q&A: Ny global skat hvad skal du vide? Danmark har sammen med 136 andre lande indgået en historisk aftale om nye internationale skatteregler. DIs fagleder for international skat, Sune Hein Bertelsen, svarer her på sådan vinder vi 2022: grøn vej for tung transport sådan vinder vi 2022: grøn vej for tung transport VOGNMÆND EFTERLYSER GRØN AFKLARING: HVILKEN VEJ SKAL VI VÆLGE? Milliarder er på spil for Danske Fragtmænd, når fremtidens klima venligere lastbiler skal vælges. Jørn Skov anbefaler at høste de lav sådan vinder vi 2022: grøn vej for tung transport sådan vinder vi 2022: grøn vej for tung transport JØRN SKOV 56 år Adm. direktør siden 2016, var forinden 20 år økonomidirek tør i Danske Fragtmænd Vi fjerner fra nytår 90 procent af vores CO2-udledning ved at skifte til bio diesel. Det er dyrere ANNONCE sådan vinder vi 2022: grøn vej for tung transport På Danske Fragtmænds centraler håndteres over 40.000 forsendelser i døgnet. Nu rulles en digitalisering af fragtbreve ud, der gør pakkearbejdet mere hurtigt og effektivt. Tag en el-lærling det er nemmere, end I tror En el-lærling kan bliv sådan vinder vi 2022: jagt på klimaløsninger sådan vinder vi 2022: jagt på klimaløsninger Vindmøllens fader vil knække CO2-problem Henrik Stiesdal skabte for 45 år siden den første vindmølle til Vestas og satte gang i en revolution herhjemme. Nu vil han løse klimakrisen ved at suge CO2 ud af atmos sådan vinder vi 2022: jagt på klimaløsninger sådan vinder vi 2022: jagt på klimaløsninger kan omdanne plantematerialer til kul i fast form, og dermed trækker CO2 ud af atmosfæren. Vores vækstfremskrivninger slår virkelig ud på de to teknologier. Det er her, der for alvor er noget at hente, siger FULDT TRYK PÅ FREMSTØD FOR GRØNT DANMARK Danmarks klimaindsats gennem partnerskaber mellem myndigheder og virksomheder skaber genlyd kloden rundt. I 2022 er der basis for at sætte ekstra tryk på markedsføringen, lyder det fra det offentligt-private samarbejde, State of Green. State of Greens bestyr sådan vinder vi 2022: dansk førerposition sådan vinder vi 2022: dansk førerposition Krumtappen i vores arbejde er at inspirere andre lande med Danmarks vej til en grøn omstilling. foto state of green Finn Mortensen Direktør, State of Green state of green Blev grundlagt i 2008 som et offentlig sådan vinder vi 2022: mangfoldighed sådan vinder vi 2022: mangfoldighed Diversitet er vigtigere end nogensinde Diversitet skal højt på dagsordenen, mener Marianne Dahl, partner i Boston Consulting Group. Men nye arbejdsrutiner i kølvandet på corona skaber udfordringer. af nikolai steensgaard, ufh sådan vinder vi 2022: mangfoldighed sådan vinder vi 2022: mangfoldighed Kan gå glip af forretningsmuligheder Marianne Dahl er bekymret for, at vi lige nu tilpasser os nye arbejdsforhold, som ender med at modvirke diversiteten. Det vil være uhensigtsmæssigt. Ikke mindst nu, hvor udlandet tager sy sådan vinder vi 2022: kloden rundt sådan vinder vi 2022: kloden rundt Kloden Rundt DI i Tyskland Dansk fremstød åbner tyske døre i 2022 I november besøgte en delegation bestående af repræsentanter fra Kongehuset, 50 virksomheder og Dansk Industri de to tyske kraftcentre, Berlin og München. Det bl sådan vinder vi 2022: kloden rundt sådan vinder vi 2022: kloden rundt DANSKE KLIMALØSNINGER I HØJ KURS KLODEN RUNDT DI i Kenya Udviklingsstrategi åbner Østafrika Midt i november samlede DI ledere fra de primære er hvervsorganisationer i Østafrika, for at diskutere hvordan de skal arbejde med en g ANNONCE sådan vinder vi 2022: kloden rundt xxx Sundhedsscreening og APV er udviklet af og leveres i samarbejde med Vicorda. Frankrig foto tass/ritzau scanpix Stort potentiale i pedal-eufori Vaccinekrigen går begge veje. EU afviser at anerkende vaccinerede med Sputnik, mens Rus land generelt afv ANNONCE nyt om navne xxx Nye medlemmer i DIs valgte ledelse Dansk Industris over 18.000 medlemmer satte ved generalforsamlingen 28. sep tember holdet, der får indflydelse på dansk erhvervsliv og erhvervspolitik samt på udviklingen af DI. Generalforsamlingen valgte ny næstformand til DIs forretning ANNONCE xxx Den vigtigste grundsten i dit arbejde Når ProLøn er en del af sjakket, er du garanteret en nem lønkørsel. Mulighed for indberetning af lønsum til DI - Dansk Byggeri Gratis hotline til professionelle lønkonsulenter med stor viden inden for håndværkerbranchen 10% rabat på abonnement i