Uddannelsen til godschauffør med
valgfag målrettet brancheområdet
fabriksbeton varer tre år og seks
måneder og er målrettet unge under
25 år, som får alle relevante kørekort
og certificeringer. Det forventes, at
uddannelsen kan starte op i 2. halvår
Betonbil fra Skagen Beton. Foto: Skagen Beton
2022.
Unicon betonbil. Foto: Jakob Lerche
Eleverne modtager et svendebrev ved
at sikre, at der fremover er chauffører
nok, som er faglærte og besidder de
nødvendige kvalifikationer inden for
betonteknologi, drift og vedligehold.
EN SKRÆDDERSYET
UDDANNELSE
- Anledningen til at starte en chaufføruddannelse specifikt for virksomhederne i fabriksbetonbranchen var
egentlig, at Unicon har et mål om at
tilbyde unge en erhvervsuddannelse,
fortæller Erik Nielsen, som er virksomhedskonsulent hos AMU Nordjylland.
Unicon ser en udfordring i rekruttering af medarbejdere i det hele
taget, sammenholdt med en høj gennemsnitsalder blandt virksomhedens
nuværende medarbejdere. Og derfor
arbejder man på en decideret trainee-uddannelse bredt set. Men især
chauffør-manglen er akut, så derfor
har man valgt at fokusere på netop den
uddannelse først.
- Manglen på chauffører ser ud til
at blive større i fremtiden, og vi har
mange over 63, som potentielt set er
på vej på pension. Derfor tog vi fat i
AMU Nordjylland for at få en dialog i
gang om mulighederne for at tiltrække
flere unge med en lærlingeuddannelse,
siger Henrik Walter Larsen, områdechef i Unicon.
Unicon har i mange år sendt ansatte chauffører på kurser hos AMU
Nordjylland, så de sammen med den
merit de allerede har fra arbejdet i
virksomheden kan tage de nødvendige kurser for at bestå den formelle
eksamen som chauffør. Det ændrer sig
med den nye specialisering i uddannelsen.
- Vi har allerede én lærling nu, og
efter planen tager vi fem lærlinge ind
i 2022 og fem igen næste år. Vi ønsker
at få et løbende rul på optag af nye
lærlinge hvert år. Senere kommer vi
blandt andet til at se på muligheden
for lærlinge til produktionen og voksenlærlingeforløb for produktionsassistenter, siger han.
uddannelsens afslutning.
Uddannelsens brancherelaterede fag
som for eksempel betonteknologi
foregår hos AMU Nordjylland med en
forventet varighed på samlet set tre
uger.
Resten af de obligatoriske fag tages
FLERE MEDLEMSVIRKSOMHEDER SKAL MED
på en af følgende samarbejdsskoler:
Faktisk er det flere år siden, at Skagen
Beton begyndte at have chaufførlærlinge, og da Unicon fik nys om det, tog
planen om en skræddersyet uddannelse til fabriksbetonbranchen form. I
Fabriksbetonforeningen har man herefter taget handsken op på vegne af medlemsskaren for få skabt en uddannelse
til gavn for hele branchen.
- Vi håber, at vi kan få så mange
medlemsvirksomheder med som
muligt, og derfor er vi som interesseorganisation gået aktivt ind i planlægningen og udviklingen, så vi så vidt
muligt dækker alle ønsker og behov,
siger Jesper Ketelsen, chefkonsulent i
Fabriksbetonforeningen.
Lillebælt Fredericia, ZBZ i Slagelse og
AMU Nordjylland, UC i Holstebro, EUC
TEC i Hvidovre. Dermed dækkes hele
landet.
Planen er en grundlæggende godschaufføruddannelse fordelt over hele
landet, men den del af uddannelsen,
som handler om betonviden, skal eleverne til AMU Nordjylland for at få.
- Vi har mange års erfaring og kompetencer inden for betonbranchen
og kommer til at stå for den specialiserede del af uddannelsen som for
eksempel håndtere en roter-bil, siger
Erik Nielsen.
I NTERE SSE RE T ?
Virksomheder, der ønsker lærlinge til uddannelsen, skal være godkendt som lærested
af TUR (Transporterhvervets Uddannelser). Godkendelse forgår via et digitalt skema på
www.tur.dk. Aflønning af lærlinge under uddannelse sker med overenskomstmæssig løn,
og som virksomhed får man godtgørelse under skoleophold. Det er muligt at tilmelde sig
uddannelsen allerede nu.
For mere info om uddannelsen kontakt Jesper Ketelsen,
chefkonsulent i Fabriksbetonforeningen: jek@di.dk.
Fabriksbetonforeningen
F E B R U A R 2 0 2 2 37
NUMMER 1 F E B RUA R 2022 TEMA FREMTIDENS BETONBRANCHE side 4 Unge, uddannelse, krav 08 OPRUSTNING PÅ UDDANNELSE Sats på at tiltrække unge 24 VIKINGEBORG I HVID BETON Historisk anlæg i beton 28 UTÆTTE SVØMMEHALLER Bæredygtig vedligehold
30% Op til mindre CO2-aftryk Et af de første anlægsprojekter med FUTURECEM er motorvejsbroen ved Rødby på Lolland. Foto: Torben Eskerod / Dansk Beton Leveringsklar med fremtidens cement til bæredygtige betonløsninger Aalborg Portland A/S Rørdalsvej 44 FUTURECEM er en Portland kompositcement i st
LE D E R I N D H O LD 4 FREMTIDENS DAGSORDEN Grøn omstilling og digitalisering. Det er de afgørende punkter på fremtidens dagsorden for den danske betonbranche. Temaet med bæredygtighed er båret frem af politiske krav til nedbringelse af CO2, men vil med tiden blive en ny norm i vor tænkning. Sam
Foto: Fremforsk TEMA: FREMTIDENS BETONBR ANCHE D A G S O R D E N : BÆREDYGTIGHED OG DIGITALISERING 4 BETON
De unge er sværere at lede end tidligere. De har ingen respekt for folk, der er 10 eller 20 år ældre end dem selv, så arbejdet skal organiseres, så de kan arbejde sammen med jævnaldrende, siger direktør i Fremforsk, Jesper Bo Jensen. Det bliver grøn omstilling og digitalisering, der kommer til at s
TEMA: FREMTIDENS BETONBR ANCHE Foto: Tom Jersø Bæredygtighed vil stå højt på betonbranchens dagsorden i mange år frem her ses den nye type betonelementer, der udelukkende er baseret på FutureCem med 30 procent lavere CO2-aftryk fra boligprojektet UN17 Village. de har et helt andet mindset end ti
Projekt: Ny Østergade Store Regnegade 17 - København Contiga betonelementer Denne klassiske byejendom i hjertet af København er opført med betonelementer fra Contiga Sandwichelementer Buede og lige betonvægge Huldæk Søjler Contiga A/S Mads Clausens Vej 58 6360 Tinglev tlf.: 7217 1000 www.cont
TEMA: FREMTIDENS BETONBR ANCHE Foto: Anja Fals, AMU-Nordjylland BETONBRANCHEN OPR Betonmageruddannelsen er en toårig kontraktuddannelse, hvor eleverne lærer både teori og praktik om støbning af betonelementer, afvekslende med perioder, hvor de arbejder på deres respektive elementfabrikker. I en
USTER UDDANNELSERNE De fleste betonelementfabrikker i Danmark sender medarbejdere til AMU-Nordjyllands betonmageruddannelse, der har eksisteret i 25 år. Deltagerne kan være både nyansatte, unge medarbejdere og ældre erfarne folk. hvor deltagerne lærer om den teoretiske og praktiske del af arbejdet
TEMA: FREMTIDENS BETONBR ANCHE AMU-Nordjylland afholder hvert år en betonworkshop, hvor studerende fra Aalborg Universitets ingeniør- og arkitektuddannelser, konstruktører fra professionshøjskolen i Aalborg og kursets egne betonmagere på fire dage skal designe, planlægge og støbe et betonelement.
Tid er penge hold tidsplanen med Peikko! FÅ DIN LEVERING TIL TIDEN MED PEIKKOS IN SITU LØSNINGER Peikko gør dit byggeri hurtigere, sikrere og mere effektivt. Vi er førende indenfor moderne indstøbningsdele og kender og respekterer de traditionelle måder at bygge på. Peikkos in situ løsninger er af
Foto: Brahl fotografi TEMA: FREMTIDENS BETONBR ANCHE 12 BETON
En vigtig del af arbejdet med at tilstandsvurdere beton konstruktioner handler om at udtage prøver af betonen. Her har Christian Bøgh Jøns Nielsen udtaget en borekerne, som han vil undersøge nærmere i sit betonværksted. IVÆRKSÆTTER I BETONBRANCHEN I en alder af 38 år har civilingeniør Christian Bøg
TEMA: FREMTIDENS BETONBR ANCHE Et par alvorlige svigt i altaner de seneste år har sat fokus på især ældre altaner i beboelsesejendomme. Christian Bøgh Jøns Nielsen har hugget ud i beto nen på en gammel altan for at måle tværsnittet på de bærende udliggerjern. Derved kan han konsta tere, om de er alv
BYD VELKOMMEN TIL VERDENS FØRSTE ELEKTRISKE BETONBIL I Unicon er vi altid på jagt efter nye initiativer, der bidrager til et mere bæredygtigt byggeri og til et bedre arbejdsmiljø på byggepladserne. Derfor er vi stolte over at kunne præsentere verdens første serieproducerede elektriske betonbil, som
Foto: Martin Schubert TEMA: FREMTIDENS BETONBR ANCHE BUREAUKRATI BREMSER FOR UDENLANDSK ARBEJDSKRAFT 16 BETON
Hos Aarhus Cementvarefabrik, hvor man har meget svært ved at skaffe dansk arbejdskraft til det ufaglærte arbejde, er man i princippet åben overfor udenlandsk arbejdskraft, men man har også dårlige erfaringer med hensyn til den bureaukratiske proces. Snørklede regler og bureaukrati gør det i praksis
Foto: Martin Schubert TEMA: FREMTIDENS BETONBR ANCHE En del af arbejdet på Aarhus Cementvarefabrik er ufaglært, og her støder man ind i kravet om en løn på mindst på 37.100 kr. om måneden, hvis man påtænker at hente arbejdskraft uden for EU. i landet, men boligproblematikken er den samme. I praks
D EL M AT ER I A L ER : B L A N D E VA N D men ifølge Jan Thomsen er de mest kapable og arbejdsparate syrere taget hjem igen. Vi har gode erfaringer med syrere, de er typisk dygtige og flittige, men dem der er tilbage i Danmark er desværre ofte folk, der ikke kan skabe sig en fremtid tilbage i Syr
Foto: IBF TEMA: FREMTIDENS BETONBR ANCHE UNG I BETONBRANCHEN 20 BETON
Magasinet BETON har talt med tre unge, der har fundet hver deres vej ind i forskellige dele betonbranchen. Fælles for alle tre er, at de føler, at de er kommet på den rette hylde i deres arbejdsliv Tekst: Jan Pasternak, arkitekt T re profiler tre unge mennesker, der har fundet vej ind i forskelli
TEMA: FREMTIDENS BETONBR ANCHE Foto: TI Katja Udbye Christensen fattede allerede under sit bachelorstudium så stor interesse for betonteknologi, at hun valgte at specialisere sig inden for feltet. I dag arbejder hun med bl.a. forskning og udvikling på Teknologisk Institut i Tåstrup. besættes en
NOGET AF DET VI LAVER BLIVER JO FØRST IMPLEMENTERET I DEN VIRKELIGE VERDEN OM FLERE ÅR, MEN DET ER VILDT SPÆNDENDE AT VÆRE MED I PROJEKTER, DER SKABER VÆRDI FOR BÅDE SAMFUNDET OG FOR VIRKSOMHEDER Bæredygtighed, der er et kæmpe tema indenfor beton i disse år, er også en vigtig drivkraft for Katja Ud
K R E AT I V B E T O N Fotos: Martin Schubert VIKINGEANLÆG GENOPLIVET MED HVIDE BETONPALISADER Konstruktionen af vikingeanlægget i Jelling med palisader er markeret i fladen med betonfliser og med stolper i hvid beton. De har en diameter på 28 cm, mens afstanden mellem stolperne er 60 centimeter.
Skibssætningens geometri er markeret med hvide betonfliser i formatet 120x240 cm og en tykkelse på 10 cm en del af dem placeret i en vinkel, så markeringen illuderer skibsform. Harald Blåtands imponerende anlæg i Jelling er blevet markeret og tolket i kraft af fliser og søjler i hvid beton fra Aar
K R E AT I V B E T O N De arkæologiske optegnelser skulle tolkes ind i en enkel arkitektonisk form, der kunne formidle den storhed som vikingeanlægget har udtrykt. For at undersøge sammenhængen inden for palisaden blev der anvendt et gennemgående materiale, nemlig hvid beton, hvor markeringen af fu
T R E LLE B O RG H U S E N E De store betonfliser fra Aarhus Cement varefabrik udgør fladen for tilstedevæ relsen af beboelsen Trelleborghusene, mens en sandblæst geometri markerer linier og stolpehuller. De tre udgravede trelleborghuse i Jelling følger alle samme skabelon og har samme størrelse.
Jens Mejer Frederiksen, COWI B E T O N R E N OV E R I N G Lyngby Svømmehal fra 1977 rummer tre bassiner: Spring, svømme og baby. Bassinerne er katodisk beskyttet og er udført uden membran under fliserne. AF BETONSKADE BLIVER MAN KLOG I dag er vi begunstigede af, at vi har haft mange problemer med
Simple principper for bevarelse af tætheden ved huller skal følges, da det ellers hurtigt afsløres. Her ses et eksempel på et mandehul i Lyngby Svømmehal, der ikke er etableret korrekt for cirka 10 år siden. blandt andet svømmebassiner forbød brugen af sand fra grusgrave, der på grund af de geologi
B E T O N R E N OV E R I N G Foto: HOFOR Virum Svømmehal er fra 1971 og rummer et 25-meterbassin. Bassinet blev renoveret ved kloridudtrækning i 1988. Søjlerne er katodisk beskyttet omkring indspændingen i gulvet ved siden af bassinet. Loftet er efterisoleret og tilført ny akustikregulering og sty
B E T O N R E N OV E R I N G Foto: HOFOR og Øllgaard A/S Til hver beholder er der to indgangsbygværk, der i daglig tale kaldes raketter. Det er dog kun den ene, der er en reel indgang. Den anden indeholder ligesom den første en masse fintmaskede filtre, hvorigennem den rene luft suges ind, når v
Foto: HOFOR og Øllgaard A/S B E T O N R E N OV E R I N G De ældste dele af reservoiret omfatter 10 vandbeholdere udført i beton. De første beholdere blev bygget i begyndelsen af 1930erne og de sidste i slutningen af 1950erne, og de leverer drikkevand til hele København. I 2020 blev den rådgivende
FA K TA Der er foreløbig blevet anvendt op til otte kubikmeter beton til renoveringen af en vandbeholder. De 10 beholdere er bygget med hver 264 betonsøjler, der bærer overdækningen. Der er fire meter fra gulv til loft, og i løbet af natten fyldes beholderne med vand. Det er okker fra vandet, der k
Foto: Peikko BÆ R E DYG T I G H E D CIRKULÆRT PERSPEKTIV I BOLTEDE SØJLESAMLINGER 34 BETON Slipmidlet er smurt på, og betonsøjlen bliver kranet ned over ankerboltene. Efterfølgende bliver skiver og møtrikker spændt fast, inden der støbes med almindelig elementfuge eller mørtel. Når søjlen er un
Hvis man kan bolte en betonsøjle til et fundament, må man også kunne skrue den af igen. Med afsæt i den logik er et pionerarbejde sat i gang, der udforsker mulighederne for at genbruge gamle betonelementer i nye byggerier Tekst: Thomas Møller, journalist G enbrug af gamle betonelementer i nye bygg
Foto: Jakob Lerche FORENINGEN Unicons første Volvo FE Electric lastbil sammen med chauffør Kurt Pedersen, har kørt med betonkanonener i 37 år PÅ VEJ MOD FLERE CHAUFFØRER I BETONBRANCHEN I sne og slud skal betonbilen ud... men hvor er chaufføren? Fabriksbetonforeningen, dens medlemmer, Transporter
Uddannelsen til godschauffør med valgfag målrettet brancheområdet fabriksbeton varer tre år og seks måneder og er målrettet unge under 25 år, som får alle relevante kørekort og certificeringer. Det forventes, at uddannelsen kan starte op i 2. halvår Betonbil fra Skagen Beton. Foto: Skagen Beton 202
Foto: Tom Jerso Circle House demonstrator i Valby BETONELEMENTER DESIGNET TIL GENBRUG Circle House bliver Danmarks første almene boligbyggeri bygget efter cirkulære principper. Thisted-Fjerritslev Cementvarefabrik er betonelementleverandør og har til opgave at sikre, at betonelementerne kan skille
BÆREDYGTIG BETON INITIATIVET Circle House er partner i Bæredygtig Beton initiativet og arbejder med forslag 4.4 - Udvikling af koncepter lemrum, der naturligt opstår mellem elementerne, når de samles på den måde, støbes ud med almindelig beton, siger han. Hvis byggeriet skal skilles ad, kan betonen
NYT INTERESSEMEDLEM I B ETONELEMENT-FORENINGEN Foto: RAW - Vi laver meget customiseret, for bygherrer og arkitekter finder på nyt hele tiden. I dag sætter de teglskaller på elementerne, men måske er det fliser om to år og det vil kræve omstilling. Det er den fleksibilitet, vi kan tilbyde med vores
TILLYKKE DE NYE BETONMAGERE OG TIL ÅRETS BETONMAGERELEV foto: Scan-Visan. I slutningen af 2021 færdiggjorde 13 kursister fra 8 forskellige virksomheder betonmageruddannelsen hos AMU Nordjylland. Traditionen tro har man fejret de nyslåede betonmagere ved at invitere familier og arbejdsgivere til re
Kloridindtrængning Hvordan bruger man feltdata til forudsigelse af fremtidig kloridindtrængning? Kompleksiteten af levetidsmodeller spænder fra relativt simple empiriske modeller baseret på fejlfunktionsløsningen af Ficks 2. lov, hvor det antages indtrængningsmekanismen er diffusion og indtrængninge
Dybde Cr Dybde Dybde t1 t2 t3 Kloridmængde Kloridmængde t1 t2 t3 xcrt3 xcrt2 xcrt1 xcrt1 xcrt2 xcrt3 t1 t2 t3 eksponeringstid Step 1 Step 2 Step 3 Find for hver kloridprofil den maksimale koncentration og dybden af denne (eksempel ses for t3). Den maksimale koncentration og al data tætt
Fotos: Unicon A/S ERFARINGER FRA DET FØR UN17 Village, Ørestad Produktteknisk konsulent, M.Sc. Aalborg Portland A/S, Nordic & Baltic Region Email: anya.knudsen@aalborgportland.com A alborg Portland lancerede FUTURECEM i januar 2021, og cementtypen har nu været på markedet i godt et år. FUTURECE
STE ÅR MED FUTURECEM EN 206 DK NA:2020, som er illustreret i figur 2. FUTURECEM er p.t. ikke godkendt til anvendelse i eksponeringsklasserne XS2 og XS3, som omfatter marine konstruktioner i eller tæt ved havvand. Det skyldes ikke risiko for kloridindtrængning, hvor FUTURECEM-beton har en modstandsdy
Visualisering: HOFOR Vandværk ved Gevninge værk ved Gevninge med HOFOR som bygherre og NCC A/S som hovedentreprenør på selve byggeriet. Betonentreprisen varetages af GAP Entreprise ApS. HOFOR har også bæredygtighed allerhøjest på agendaen med værket ved Gevninge [4], og til byggeriet skal der anve
Foto: GAP entreprise ApS træbeton, har således også med succes afprøvet FUTURECEM i deres produktion, og dette har ført til at Troldtekt A/S fra februar 2022 kan levere Troldtekt akustikplader baseret på FUTURECEM. Det helt unikke ved disse akustikplader er, at de optager mere CO2 end de udleder, h
DANSK BETONFORENING Hold øje med opdateringer og program for kommende møder på www.ida.dk/arrangementer og www.danskbetonforening.dk. GÅ-HJEM MØDER / WEBINARER HELDAGSARRANGEMENTER 16. marts 2022 // 15:00 - 17:00 BETONREPARATION OG -RENOVERING 2022 Ingeniørhuset, Kalvebod Brygge, København Ti