INDSIGT: EKSPORT
I dag sendes en gennemsnitlig dansk
eksportvare mere end 2.900 km ud
i verden, hvilket er 500 km længere
end i årene op til finanskrisen.
Over de seneste 8 10 år er danske
varer kommet ud på en længere og
længere rejse på vej mod kunderne.
Mens varerne før finanskrisen blev
transporteret knap 2.400 km ud i ver-
den, svarende til afstanden fra Gedser
til Kreta, så når de nu i gennemsnit
ned til Alexandria i Egypten.
Udviklingen har især taget fart
efter finanskrisen og den europæi-
ske gældskrise. Det har betydet, at
efterspørgslen har været svag på de
store traditionelle eksportmarkeder
i Europa, mens væksten har været
højere på de fjerne markeder.
Den lave vækst på nærmarkederne
i Europa har øget virksomhedernes
globale udsyn. Men samtidig betyder
de faldende priser og hastighed på
fragt og kommunikation også, at det
er blevet nemmere og nemmere at
handle med fjerne markeder.
Virksomhederne eksporterer i
stigende grad til de fjerne vækst-
markeder som for eksempel Kina og
andre emerging markets, hvilket har
været med til at afbøde effekterne af
den lave vækst på vores traditionelle
eksportmarkeder i Europa. Siden
2000 er andelen af vareeksporten til
emerging markets steget fra 1112 pct.
til nu lidt over 18 pct.
Lav vækst i Europa
høj vækst i Asien
Danske virksomheder udfordres af
lav vækst på vores store europæiske
eksportmarkeder, og den tendens vil
fortsætte i de næste mange år.
De langsigtede prognoser fra
Consensus Economics viser, at væk-
sten i de næste ti år vil være lavest
i eurolandene, hvor der ventes en
vækst på blot 114 pct. årligt. USA vil
opleve en vækst på ca. 2 pct., mens
Østeuropa og Sydamerika vil vokse
med 212 3 pct. årligt. Set over de
næste 10 år vil det fortsat være Asien,
der oplever den højeste vækst. Kina
og Indien forventes at opretholde en
vækst på mere end 5 pct. årligt over
de næste 10 år.
Den højere vækst på de fjernere
markeder vil få danske virksomheder
til at søge længere ud i verden i jagten
på nye kunder. Dette vil betyde, at vi
i fremtiden formentlig kommer til at
se danske varer rejse endnu længere
ud i verden.
Den afstand, vi henter vores im-
porterede varer over, er slet ikke ste-
get lige så meget som eksporten. På
importsiden har vi ikke været ramt
af mere begrænsede muligheder på
nærmarkederne tværtimod har den
lave vækst betydet, at de udenlandske
producenter på nærmarkederne har
været mere sultne efter afsætning.
Krisen har dog været med til at øge
Danske varer rejser længere og længere ud
Gennemsnitlig rejseafstand for vareeksporten (12 måneders gennemsnit)
FAKTA
Kilometer
3.100
Sådan har vi gjort 3.000
Eksportafstanden er opgjort som den
fysiske afstand til andre lande, hvorefter
afstanden til landene er vejet sammen
i forhold til landets betydning for dansk
eksport. Udviklingen i eksportafstanden
afspejler dermed et skifte i landenes
betydning for eksporten. 2.900
Afstanden til landene er opgjort i
fugleflugt mellem landenes geografiske
midtpunkt og Danmark. For enkelte lande
med stor betydning for dansk eksport
tages udgangspunkt i landets økonomiske
tyngdepunkt mere end det geografiske
midtpunkt. Eksempelvis er afstanden til
Norge defineret som den gennemsnitlige
afstand til Oslo og Bergen, hvorimod det
geografiske midtpunkt ligger langt oppe i
Norge, hvor der ikke er meget økonomisk
aktivitet.
Eksport
2.800
2.700
2.600
2.500
2.400
2.300
2.200
Eksport, ekskl. brændsel og strøm
2.100
2.000
1.900
90
92
94
96
98
00
02
04
06
08
10
12
14
16
Kilde: Danmarks Statistik, CIA, World Atlas og DI-beregninger, sidste obs. juli 2016
42
DI BUSINESS DECEMBER 2016 NR. 11
I Interview T Tema U Udfoldet Topøkonom: Afskaf store pengesedler It-investeringer strømmer ind i Danmark Julen booster eksporten og forbruget s.14 s.34 s.48 LEGO NR. 11 DECEMBER 2016 RABOBANK DEUTSCHE BANK MAERSK CHANEL CARLSBERG Er Deutsche Bank ROYAL DUTCH SHELL HEINEKEN fra Danmark? FJELLR
ANNONCE Bliv klædt på til rollen som Data Protection Officer Kammeradvokaten og Implement Consulting Group udbyder ny toleddet DPO-uddannelse, der klæder dig på til rollen som Data Protection Officer, og sikrer dig og din organisation den nødvendige teoretiske og praktiske viden, inden den nye perso
LEDER LEDER Amerikanernes valg af Donald Trump som USAs næste præsident vækker i mange kredse bekymring for fremtiden for amerikansk og global politik. Intet land har så stor selvstændig betydning for verdens- handlen som USA. Og dermed for danske eksportvirksomheder, deres medarbejdere og hele dans
KOLOFON Nr. 11 December 2016 DI BUSINESS.DK 1787 København V Tlf.: 3377 3377 di.dk æs de daglige nyheder om L erhvervslivet på dibusiness.dk Ansvarshavende Marion Hannerup Pressechef Per Geckler Møller Redaktør Rikke Brøndum I redaktionen Rikke Brøndum, Laura Flader, Peter G. H. Madsen, Karen Witt
DI INDHOLD Verdens unge kender ikke dansk erhvervsliv Ny undersøgelse viser, at danske virksom- heder er ukendte blandt unge i store dele af verden. s.04 Vi kan bekæmpe kriminalitet ved at drop- pe sedler med stor værdi, skriver Kenneth Rogoff i ny bog. Læs hvorfor. s.14 DSB vil inspireres af det pr
PÅ DAGSORDENEN: GLOBALE TALENTER Danske virksomheder er ukendte i verden Bare 13 procent af unge i udlandet kan nævne en dansk virksomhed, viser ny undersøgelse. Danmark har brug for en national branding-strategi for at tiltrække højtuddannede udenlandske unge, mener COWIs adm. direktør Lars-Peter S
PÅ DAGSORDENEN: GLOBALE TALENTER PÅ DAGSORDENEN beskriver en aktuel problemstilling for erhvervslivet, ofte foldet ud med kommentarer fra eksperter eller politikere. D er er langt mellem unge i ud- landet, der kan sætte navn på en eller flere danske virksom- heder. En undersøgelse foretaget for Da
Min pointe er, at vi skal gøre med Danmark, som man ville gøre med en virksomhed ville gøre: Lave en plan, investere i den, følge op på den, justere og måle vores resultater, siger han. Taiwan havde succes med at blive kendt via mærker som for eksempel Acer. Det havde en positiv effekt på Taiwans
ANNONCE Sundkrogsgade 7-9, Kbh Ø Kontorlejemål fra 1.220-5.440 m 2 Sundkrogsgade 7-9, Kbh Ø Kontorlejemål fra 1.220-5.440 m 2 Fra 1.650 kr./m 2 Ekskl. drift og moms. Oplev ejendommen og se mere på fremtidenskontor.nu Fra 1.650 kr./m Fra 2 1.650 kr./m 2 Ekskl. drift og moms. Ekskl. drift og moms. Opl
COWI BRUGER SOCIALE MEDIER som LinkedIn og Facebook til at re- kruttere nye medarbejdere. Her slår den rådgivende ingeniørvirksomhed ifølge adm. direktør Lars-Peter Søbye på, at COWI hver dag er involveret i 13.000 projekter i 120 lande. Foto: Sif Meincke Hvis vi ikke handler på det her, risikerer v
Hans bedste råd til virksomheder, der ønsker at rekruttere internatio- nalt, er at slå på det, de er gode til og det, der er særligt ved den stilling, de søger en person til. Hvis du er global markedsleder inden for for eksempel vind, skal du skrive det. Har du nogle spændende internationale projek
ZOOM: SOCIALE MEDIER ZOOM sætter ansigt på de udfordringer, DIs medlemsvirksomheder står overfor. Det kan f.eks. være en branche, et geografisk område eller en tendens, erhvervsledere skal forholde sig til. Sociale medier er ukendt land for erhvervsledere Han trykker på det blå Twitter-logo på telef
ZOOM: SOCIALE MEDIER Af Niels Brandt Petersen, nibpdi.dk Journalist På Twitter kan jeg hurtigt kommen- tere historier, som vedrører Rigsho- spitalet, og jeg bruger det også som en slags intern informationskanal til Rigshospitalets medarbejdere, siger han. Skal være autentisk og personligt I et ko
ZOOM: SOCIALE MEDIER RIGSHOSPITALETS DIREKTØR, Per Christiansen, tjekker flere gan- ge om dagen Twitter for at følge med i, hvad der rør sig på sund- hedsområdet og selv kommunike- re budskaber ud om Rigshospitalet eller gå i dialog med journalister, medier, meningsdannere eller patienter. Foto: Tho
ZOOM: SOCIALE MEDIER En dag på de sociale medier for Martin Ferro-Thomsen, adm. direk- tør, Conferize, Twitter: FerroGate Jeg vågner omkring klokken 06.00 og tjekker som noget af det første min e-mail og Facebook. Hvis nogen har tagget mig eller Conferize på Twitter, tjekker jeg det også om morgene
Topøk onom: STORE ER FA PENGESED RLIGE LER Vi bør sende penge møddi sedler ng. De med st t vil ne for ver or vær dbring dens n di på d e k a r tionalb iminal effekti i anker teten o en historiske vt, me a n g t er den netop amerik bekæmpe fin gøre det mu har ud ligt anske ansiell givet e økono e n b
TAL UD: KONTANTERNES DØD TAL UD viser holdninger fra en aktuel person uden for DI. Det kan være en politiker eller en anden person med betydning for erhvervslivet. V erden ville være et bedre sted, hvis der ikke fandtes pen- gesedler med større værdi end 100 kr. Det ville gøre det langt sværere for
TAL UD: KONTANTERNES DØD samfund. I er mindst 10 år foran USA, siger han. Mere effektiv pengepolitik Opgøret med kontanterne handler dog ikke kun om at gøre livet sværere for verdens kriminelle. Målet er også at gøre det lettere for verdens central- banker at drive en effektiv pengepoli- tik i kris
TAL UD: KONTANTERNES DØD Af Peter G. H. Madsen, pemadi.dk Journalist Danske kriminelle fyrer den af i udlandet med kufferten fuld af 500-eurosedler Der er ingen tvivl om, at danske kriminelle nyder kæmpe fordel af at kunne bruge pengesedler med stor værdi til deres lyssky forretninger, fortæller d
MEDLEM I FOKUS HVEM ER DIs MEDLEMMER, og hvordan bruger de DI? Hver måned præsenterer DI Business en af DIs 10.000 medlemsvirksomheder. Vi skal ikke bare være et monopol, der sidder henne i hjørnet Den kollektive trafik er på mange måder med til at sikre, at dansk erhvervsliv kan fungere optimalt. M
Af Karen Witt Olsen, kawodi.dk Journalist CA. 1.600 MEDARBEJDERE hos DSB Vedligehold A/S sørger for, at en halv million danskere hver dag kan tage toget til et sted i Danmark. Frem mod 2030 får værkstederne nye varer at skrue på og elektriske tog for op mod 20 mia. kr. Foto: DSB hvordan vi kan opt
ANNONCE
BLOG: FORSKNING OG UDDANNELSE DIs underdirektør Charlotte Rønhof blogger om aktuelle emner inden for dansk forsknings- og uddannelsespolitik. Forskning en bedre vej til vækst end tykke mure Med det fængende slogan Make America Great Again blev Donald Trump 9. november valgt som USAs nye præsident.
DANSKE FØDEVAREVIRKSOMHEDER er blandt verdens førende, og Leif Nielsen vil som ny branchedirektør sikre, at både politikere og befolkningen får øjnene op for deres vækstpotentiale. Foto: Sif Meincke Redigering: Julie Bendixen 22 DI BUSINESS DECEMBER 2016 NR. 11
NYT FRA BRANCHER: DI FØDEVARER NYT FRA BRANCHERNE Hver måned sætter vi fokus på et aktuelt emne i ét af DIs otte branchefællesskaber. Denne gang DI Fødevarer. Industrien har fat i den lange ende Flertallet i befolkningen skal være bevidste om, hvor stor værdi den danske fødevareklynge skaber. Det vi
ET ØJEBLIK ET ØJEBLIK DI Business fanger hver måned et aktuelt eller historisk øjebliksbillede fra hverdagen i Danmark eller i udlandet. 24 DI BUSINESS DECEMBER 2016 NR. 11
FAKTA Julehandlen var på alles læber i 1955 Allerede i 1955 fyldte julehandlen meget blandt danskerne og i medierne. Berlingske Tidende bragte dette billede på sin søndagsforside 27. november med teksten Lillepigen var ude at se på julegaver i går. Hun sagde Helle for det alt sammen . Sådan har mang
DILEMMA: JULEGAVER DILEMMA tager udgangspunkt i en særlig udfordring inden for HR eller personalejura, som kan være vanskelig at håndtere for virksomhedens ledelse. Julegaver: Velgørenhed eller ej? Der kan være både fordele og ulemper ved at give sine medarbejdere mulighed for at donere penge til ve
Af Rikke Brøndum, ribrdi.dk Journalist Alternativt kan man lave en mere anonymiseret løsning, hvor de ansatte får valget mellem at få tilsendt enten et gavekort til forbrug eller et bevis på, at de har doneret beløbet til velgøren- hed. Man kan sige, at vi er nået til en slags CSR 2.0, hvor virkso
SOCIALE MEDIER Astrid Haug er digital rådgiver i astridhaug.dk og forfatter til bogen Lederens GPS til sociale medier. På Twitter: astridhaug Topchefen er virksomhedens bedste sælger på sociale medier Foto: Hans Søndergård Jeg er ikke ude på at overbevise dig om, at du som leder eller medarbejder sk
ANNONCE Grøn energi er big business i Danmark. Takket være vore europæiske partnere installerer vi dansk miljøteknologi i hele Europa ÅBN din virksomhed for Europa Find ud af, hvordan Europa kan hjælpe dig med at finde de rigtige samarbejdspartnere. At være en del af Europa åbner mange nye mulighede
UNIVERSAL ROBOTS HOVEDSÆDE i Odense rummer hele virksomhedens produktion, hvor der produceres mellem 20 og 30 robotarme om dagen. Foto: Nils Rosenvold INTERVIEW: UNIVERSAL ROBOTS Han skal tage robot- komet til nye højder De sidste to år er Universal Robots omsætning steget med mere end 200 procent,
INTERVIEW: UNIVERSAL ROBOTS INTERVIEW lader en relevant person i eller uden for DI komme til orde. U niversal Robots i Odense producerer mellem 20 og 30 robotarme om dagen. Robo- tarmene tager ni timer at fremstille, de har ringet med klokken på Nas- daq-børsen i New York og har gjort virksomheden
ANNONCE ANNONCE SPECIALISTER I TRANSPORTER PÅ HELE ØSTEUROPA... ANNONCE Uno Transport - transport eksperter, der opererer over hele Rusland, de baltiske lande, Hviderusland, Ukraine, Rumænien og Bulgarien Uno Transport er en solid, dynamisk virksomhed med 65 højt motiverede medarbejdere. En god fors
INTERVIEW: UNIVERSAL ROBOTS Alle leder efter de rigtige medar- bejdere. Vi skal ikke kun sælge vores produkt, vi skal også sælge vores virksomhed til mennesker derude. Teknologien, produktet og markedet er attraktivt allerede, og nu skal vi Firmaet er vokset enormt hurtigt i en klassisk iværksæt-
TEMA: IT-INVESTERINGER TEMA behandler et samfundsaktuelt emne, der har betydning for virksomhederne, med en række forskellige artikler og grafik. Af Rikke Brøndum, ribrdi.dk Journalist It-industrien blomstrer i Danmark De seneste to år har en række store udenlandske it-virksomheder etableret eller
IT-UNIVERSITET i København forventer, at optaget på softwareuddannelserne vil stige markant i de kommende år på grund af den store efterspørgsel fra it-industrien. Foto: IT-Universitetet området kraftigt i nakken og er med i kampen om at tiltrække flere uden- landske spillere inden for finans-it. S
TEMA: IT-INVESTERINGER Vi kan blive Europas nye it-hub Danmark kandiderer til at blive centrum for it-udviklings- industrien i Europa, vurderer Netcompanys adm. direktør André Rogaczewski. Selv har han stået i spidsen for et it-eventyr, der er vokset fra tre til 1.000 ansatte på 17 år. Af Rikke Brøn
TEMA: IT-INVESTERINGER Dengang lød spådommen ofte, at et land som Indien ville blive centrum for it-industrien, blandt andet fordi inderne kunne nøjes med det halve i løn og samtidig var veluddannede. Det er også rigtigt, at med de tun- ge it-systemer, man havde dengang, gav det mening at outsource
GLOBALE TRENDS Dansk Industri har kontorer i hele verden, og vores udsendte medarbejdere holder et vågent øje med tendenserne på markederne kloden rundt. Kunal Singla DI, Mumbai, Indien Anders Ladefoged DI i EU, Bruxelles, Belgien EU Indien Fremtidens EU uden Storbritannien BRIKS-lande tager FNs n
GLOBALE TRENDS Dansk Industri hjælper din virksomhed ud i verden. Hør hvordan hos chef for international virksomhedsrådgivning Jakob Kjeldsen på 3377 3377. DELTAG I DANSK INDUSTRIS MANGE INTERNATIONALE AKTIVITETER Herunder eksportfremstød, messer, seminarer, kurser, storkundemøder og konferencer. Læ
ANNONCE Vi kan mere, end du aner Undgå belastning af ryg, skuldre og arme... Transporter, løft og håndter forskellige former for gods, f.eks. paller, tønder, ruller og bokse. Perfekt til alle områder i en virksomhed, f.eks. i lager-, kunde-, pakke- og produktionsområder, også hvor der kræves god hyg
INDSIGT INDSIGT: EKSPORT Indsigt går i dybden med et aktuelt tema. Denne gang eksport. Du kan abonnere særskilt på Indsigt som nyhedsbrev på di.dk/indsigt Allan Sørensen, alsdi.dk Chefanalytiker Virksomheder sender varer længere og længere ud i verden Danske eksportvirksomheder sender deres varer l
INDSIGT: EKSPORT I dag sendes en gennemsnitlig dansk eksportvare mere end 2.900 km ud i verden, hvilket er 500 km længere end i årene op til finanskrisen. Over de seneste 8 10 år er danske varer kommet ud på en længere og længere rejse på vej mod kunderne. Mens varerne før finanskrisen blev transpo
INDSIGT: EKSPORT Dansk eksport indtager verden Kortet viser, hvor langt danske varer i gennemsnit rejste for hhv.10 år siden og i dag Afstand i 2006: 2.367 kilometer Afstand i 2016: 2.923 kilometer Kilde: Danmarks Statistik, CIA, World Atlas og DI-beregninger, sidste obs. juli 2016 43 DECEMBER 2016
ANNONCE ANNONCE Learn English or any other language with Berlitz Virtual Classroom A PERFECT SOLUTION TO THE CHALLENGES OF TIME, LOCATION AND BUDGET, ACCORDING TO THE FAMOUS BERLITZ METHOD. You get many benefits with Berlitz online language training solution: Live individual instruction by professio
INDSIGT: EKSPORT fokus på omkostningerne, og derfor har der været en stigende inte- resse mod billigere producenter i for eksempel Asien og Østeuropa. Indien fører fremtidens vækstkapløb Forventet BNP-vækst fra 2016 til 2026, lande rangeret efter vækst Indien Kina Egypten Pakistan Indonesien Tyrkie
INDSIGT: EKSPORT Dansk vareeksport spænder vidt og bredt Medicin og maskiner dominerer den danske vareeksport til næsten alle dele af verden. Men de lokale skikke og præferencer spiller også meget ind på, hvad det er for danske varer, der er efterspørgsel på. Samlet set eksporterer de danske virksom
INDSIGT: EKSPORT SVERIGE Videospil 752 mio. kr. 7. største importvare fra Danmark RUSLAND Frosne rejer Eksport: 229 mio. kr. 2. største importvare fra Danmark TYRKIET Affald og skrot af jern og stål TYSKLAND Eksport: 0,6 mia. kr. Sweatere, pullovere, cardiganer og veste 1. største importvare fra Dan
De seneste 10 års eksport af julevarer Kilde: Eurostat (comext) og DI-beregninger 2005 664 mio. kr. 2006 670 mio. kr. 2007 771 mio. kr. 2008 765 mio. kr. 2009 941 mio. kr. 2010 935 mio. kr. 2014 946 mio. kr. 2011 968 mio. kr. 2012 1.131 mio. kr. 2013 1.066 mio. kr. December i vækstens tegn Julen er
UDFOLDET: JULEN I TAL Af Rikke Brøndum, ribrdi.dk Journalist Det eksporterer vi: . mio 8 kr. de stan n e ed teg Pyn brug v .l. o i t l ider t j ø h Fondant, marcipan, nougat o.l. 83 mio. kr. Juletræer s e gæ m Tam 1 mio . kr. Tamm 5 mi 654 mio. kr. e æn der o.kr Tallene er afrundede Kilde: Eurost
Fyrværkeri 1.957 * Danskernes forbrug af især fødevarer stiger markant i julemåneden. Her kan du se, hvad vi køber mere af til blandt andet spisebordet og til gaver under træet. Træet og gaverne under det: alere Højt o.l. Juletræ, dekorationer, kranse, tørrede blomster mv. * 531 * 5 3 9 . 2 , oner t
Det sætter vi på julebordet: Sild, sildefileter 203 * Æ * 806 Rødkål 330 * Hvid k snitte ål, spidsk ål t og d ybfro , st 543 * Ænd e hele r og gæs , og dy bfros t 521 ele æs, h og g nder ål, Grønk st dybfro * * 210 de , sylte Sylte er mv. tæ grise * 418 Vaniljestang, vaniljesukker 202 * ris a Flæs k
DANMARKS EKSPORTKREDIT I samarbejde med Aarhus Universitet har vi udviklet EKF EksportScore, der måler din virksomheds eksportstyrke. Eksport- Scoren giver dig en indikation af, hvor øko- nomisk parat din virksomhed er til at få succes på eksportmarkedet. Desuden får du konkrete anbefalinger til, hv