DILEMMA: ALKOHOLPOLITIK
> Alkoholpolitikken bør derud-
over tage stilling til, hvor man kan
henvende sig, hvis man selv har et
problem eller er vidende om, at en
kollega har et problem, samt hvilken
støtte til alkoholafvænning virksom-
heden kan tilbyde og sanktioner for
overtrædelse af politikken, siger Jan
Lorentzen.
Endelig kan det være en god idé at
formulere kontrolforanstaltninger,
herunder mulighed for at anmode
om alkoholtest ved mistanke eller
som stikprøvekontroller.
Den gode samtale
Hvis man har mistanke om en kolle-
gas misbrug, er det vigtigt at sige det
til en leder, forklarer Jan Lorentzen.
Det er misforstået solidaritet at
holde hånden over sin kollega, hvis
man tror, personen har problemer.
Man bliver nødt til at fortælle det til
en leder, der skal indkalde personen
til en samtale. Og det skal være så
hurtigt som muligt, siger Jan Lorent-
zen.
Til samtalen kan man godt
forvente, at medarbejderen med et
alkoholproblem endnu ikke selv
har erkendt problemet eller vil lyve
om det. Derfor er det vigtigt at have
argumenterne klar, eksempelvis ved
at have nedfældet alle de tilfælde, der
begrunder mistanken.
Den person, der gennemfører
samtalen, skal gøre klart, hvorfor
misbruget er et problem. Vedkom-
mende skal fortælle, at han eller hun
oprigtigt er bekymret for medarbej-
deren, hvilke muligheder der er for
hjælp, og hvilke konsekvenser det
vil have, hvis alkoholpolitikken ikke
bliver overholdt, siger Jan Lorentzen.
Til sidst er det vigtigt, at de fysiske
rammer er godt forberedt. Lederen
I starten var folk
utilfredse, men in-
gen sagde op, og
de accepterede det
hurtigt. Vi slog en
handel af, hvor
medarbejderne har
lov til at drikke en
øl om fredagen,
fordi maskinerne
alligevel står stille
der.
Joachim Buck
adm. direktør, Metalpres Haarby A/S
HJÆLP AT HENTE
Mini-køreplan for indføring
af alkoholpolitik
Forberedelse: Nedsæt en arbejdsgrup-
pe, der undersøger holdninger, viden
og hvor mange ressourcer, der skal
bruges.
Udformning af politikken: Her er det
vigtigt at tage hensyn til virksomhedens
forhold, kultur og traditioner samt følge
de eksisterende regler.
Formidling af information: Politikken
skal kommunikeres ud til personalet
både mundtligt (for eksempel ved gå
hjem-møder eller personalemøder) og
skriftligt (for eksempel i personalebla-
de eller nyhedsbreve i et præcist og
letforståeligt sprog).
Udvælg nøglepersoner: Nøgleperso-
nerne er de personer, der har ansvaret
for at tage konfrontationen, når en
medarbejder har et alkoholproblem.
Netværket af nøglepersoner skal helst
forgrene sig ud i alle virksomhedens
afdelinger, og de skal være godt klædt
på til opgaven.
Opfølgning på alkoholpolitikken:
Indfør en fast procedure for hvordan
arbejdsgruppen løbende (for eksempel
en gang om året) gennemgår politikken
og kommer med justeringer.
Kilde: Sundhedsstyrelsen
skal planlægge tid og sted, så der ikke
kommer nogen forstyrrelser under-
vejs, have lommetørklæder klar, og
medarbejderen skal eventuelt tilby-
des at have en bisidder med.
Virksomheder er ikke pålagt at have en
alkoholpolitik, men DI anbefaler stærkt,
at alle laver en. Hvis din virksomhed har
brug for hjælp til at udforme en politik,
kan I kontakte fagleder Jan Lorentzen,
jlodi.dk, 3377 3632.
37
MARTS 2017 NR. 03 DI BUSINESS
G Globalt I Indsigt U Udfoldet Danske virksom- Digitale handels- Guld at hente heder rykker mod hindringer rammer i brugt Afrika elektronik virksomheder s.22 s.42 s.48 NR. 03 MARTS 2017 Anders Samuelsen: Danske virksomheder skal tale frihandel op Udenrigsministeren vil have virksomheder til i
ANNONCE VI ER I GANG DERUDE... DANSK KLIMATEKNOLOGI: BIDRAGER TIL STØRRE UDBYTTE I AFRIKA IFU.DK ... VIL I VÆRE MED? Vi er i gang derude... i IFU har vi i samarbejde med dansk erhvervsliv investeret i mere end 1.200 selskaber i 100 udviklings- og vækstlande i Asien, Afrika, Latinamerika og dele af E
LEDER LEDER Vi må ikke tage globale danskere for givet Både Danmark og andre lande bliver rigere samfund, når vi handler med hinanden på tværs af landegrænser. Dét har været udgangspunktet for det økonomiske samarbejde, som igennem årtier har bundet verdens lande tættere og tættere til hinanden. Men
KOLOFON Nr. 03 Marts 2017 DI BUSINESS.DK 1787 København V Tlf.: 3377 3377 di.dk Læs et udpluk af de bedste historier på dibusiness.dk fra den seneste måned: Ansvarshavende Marion Hannerup Pressechef Per Geckler Møller Redaktør Niels Brandt Petersen I redaktionen Laura Flader, Peter G. H. Madsen, L
INDHOLD PÅ DAGSORDENEN: Virksomheder skal forsvare frihandel Protektionismen og nationalismen har vind i sejlene, og derfor bør virksomheder engagere sig mere i debatten, mener Anders Samuelsen. TENDENS: Sundhedsbølge er sund for forbrugere og virksomheder Antallet af fødevarer med mindre salt, sukk
PÅ DAGSORDENEN: GLOBAL FRIHANDEL PÅ DAGSORDENEN beskriver en aktuel problemstilling for erhvervslivet. Anders Samuelsen: Danske virksomheder skal forsvare frihandel Protektionismen og nationalismen har vind i sejlene i flere lande, og derfor bør virksomhederne engagere sig mere i debatten og fortæll
PÅ DAGSORDENEN: GLOBAL FRIHANDEL BIOGRAFI Anders Samuelsen 49 år Udenrigsminister i VLAK-regeringen siden november 2016 Formand for Liberal Alliance siden 2009 Tidligere medlem af Europa-Parlamen- tet og Folketinget for De Radikale Far til to drenge og bosat i Horsens ikke acceptere, sige
PÅ DAGSORDENEN: GLOBAL FRIHANDEL DET ER BEKYMRENDE for både USA og Danmark, hvis præsident Donald Trump lukker ned for frihandel, siger Anders Samuelsen, der her ses til EU-møde med bl.a. den britiske udenrigsminister, Boris Johnson, og Polens udenrigsminister, Witold Waszczykowski. Foto: Thierry Mo
ANNONCE
PÅ DAGSORDENEN: GLOBAL FRIHANDEL Forventer du endnu flere handels restriktioner de kommende år? Jeg kan godt se fra amerikanernes side, at det er nemmere for et stort land som dem at sige, de kun vil have bilaterale aftaler. De vil handle med et land af gangen, for så vil de altid møde et land, de
PÅ DAGSORDENEN: GLOBAL FRIHANDEL VI ER ALLE SAMMEN blevet rigere på grund af globaliserin- gen, og det budskab skal bredes ud til befolkningen, mener Anders Samuelsen. Foto: Anders Rye Skjoldjensen/Polfoto 09 MARTS 2017 NR. 03 DI BUSINESS
2 SIDER 2 SIDER belyser et aktuelt emne ud fra to forskellige perspektiver. Kvindekvoter eller ej? Andelen af kvinder i bestyrelser er steget. Er det ikke tegn på, at man kan nå langt uden politisk indgriben? Det er et voldsomt problem, at kvinder ikke er bedre repræsenteret i erhvervslivets top. B
Der er kommet flere kvinder i de danske bestyrelser. Beregninger fra Erhvervsstyrelsen viser, at andelen af kvinder i de børsnoterede selskaber ligger på 20,1 procent. Dansk Industris opgørelser viser, at kvinder udgør 26 procent af de generalforsamlingsvalgte bestyrelsesmed- lemmer i de største dan
TENDENS: SUNDE FØDEVARER TENDENS beskriver en samfundsmæssig tendens, der præger eller kommer til at præge de danske virksomheder. Sundhedsbølge er sund fornuft for fødevarebranchen Danskerne lægger i stigende grad madvarer i indkøbskurven med mindre fedt, sukker, salt eller med ekstra fuldkorn. Fød
TENDENS: SUNDE FØDEVARER Af Niels Brandt Petersen, nibpdi.dk Journalist Koster samfundet milliarder Der er flere gode grunde til at gå op i de sunde fødevaner. En rapport gennemført for Dia- betesforeningen fra 2016 viser, at sukkersyge og følgerne heraf årligt koster samfundet 32 mia. kr., når di
TENDENS: SUNDE FØDEVARER Ny bagemetode overdøver mindre salt Lantmännen Cerealia, der er blandt markedet største leverandører af bagværk til industrien, har også et fast fokus på at gøre produkter sun- dere for forbrugerne. Virksomheden har gennem flere år arbejdet med at komme mindre salt og mere
TENDENS: SUNDE FØDEVARER ge sundhedsbølger og kostråd til markedsføringen af produkter, der vildleder forbrugerne. Det er blevet lidt af en jungle at forstå, hvad man som forbruger putter i hovedet, siger Preben Vestergaard Hansen. Han mener, at tiltag som fuld- kornsmærket og nye produktionsme- tod
TENDENS: SUNDE FØDEVARER Af Niels Brandt Petersen, nibpdi.dk Journalist Restriktive regler hæmmer sund fødevareudvikling Reglerne for, hvordan fødevarevirksomheder kan vise, at de for eksempel har reduceret mængden af sukker, salt og fedt er for restriktive. Det gør, at virksomheder ikke kan marke
SOCIALE MEDIER ASTRID HAUG er digital rådgiver i astridhaug.dk og forfatter til bogen Lederens GPS til sociale medier. På Twitter: astridhaug Tech-giganternes kamp om dit liv Foto: Hans Søndergård De færreste tænker over det, men hver gang vi bruger vores iPhone, åbner Facebook-appen, lægger et bill
MEDLEM I FOKUS HVEM ER DIs MEDLEMMER, og hvordan bruger de DI? Hver måned præsenterer DI Business en af DIs 10.000 medlemsvirksomheder. Rekrutteringsdirektør: Se på personligheden, når du ansætter Christian Kurt Nielsen, adm. direktør for Mercuri Urval, opfordrer virksomhederne til at have mere foku
MEDLEM I FOKUS Af Karen Witt Olsen, kawodi.dk Journalist CHRISTIAN KURT NIELSEN har været danske Mercuri Urvals adm. direktør siden 2008. Han er uddannet i Frømandskorpset og har en fortid på det danske landshold i tennis, inden han startede hos Mercuri Urval i 1989. Foto: Sif Meincke fremtid, at
ØKONOMISK OVERBLIK DIs vicedirektør Kent Damsgaard gør status over den økonomiske situation her og nu. Økonomien vokser men det gør usikkerheden også De seneste måneders nøgletal viser, at dansk økonomi stille og roligt vokser. Danskernes privatforbrug udvikler sig pænt, beskæftigelsen er steget st
ANNONCE DIS REDEGØRELSE FOR OFFENTLIG-PRIVAT SAMARBEJDE 2017 DI har for nylig off entliggjort redegørelsen for det off entlig-private samarbejde 2017. Den giver en sta- tus på det off entlig-private samarbejde i Danmark og kommer med en række politiske anbefalinger, der skal bidrage til at øge konku
GLOBALT: AFRIKA Danske virksomheder rykker til Kenya 14 danske virksomheder er godt på vej ind på det kenyanske marked, efter de har deltaget i projektet Afrikanisering Fra Næstved til Nairobi. Rengøringsmaskiner fra Nilfisk er blandt de danske produkter, kenyanere kan se frem til at få glæde af. 2
S iden foråret 2016 har 14 danske virksomheder deltaget i projektet Afrikanisering Fra Næstved til Nairobi. Projektet, som Dansk Industri (DI) står bag, adskiller sig fra andre eksportfremmende tiltag, idet virksomhederne har gennemført et længerevarende forløb med workshops og bootcamps, hvor vi
GLOBALT: AFRIKA GLOBALT sætter fokus på muligheder og udfordringer for virksomhederne på verdensmarkedet. en business canvas en specifik forretningsmodel for det kenyanske marked, som de øvrige deltagere allerede havde udarbejdet i workshops. Det var selvfølgelig en fordel, at vi havde personlig
ANNONCE ITU PROFESSIONAL COURSES ITU PROFESSIONAL COURSES ER KORTE, INTENSIVE KURSER PÅ HØJT FAGLIGT NIVEAU. FORRETNINGSMULIGHEDER I SPORINGSTEKNOLOGI Dato: 1. april Underviser: Henrik Brandenborg Granau Kurset fokuserer på forretningsmuligheder og udfordringer ved indførelse af sporings-, identifi
DI KORTET: AFRIKA DI KORTET er infografik, som via tal og fakta fortæller en historie eller viser en udvikling. 9 4 Top 20: Algeriet 1.121 mio. kr. Danmark i Afrika Algeriet Ansatte: 511 Tunesien 421 mio. kr. 6 5 Marokko Ansatte: 1.073 8 Marokko 839 mio. kr. Libyen 632 mio. kr. Se hvilke lande, dan
DI KORTET: AFRIKA Danske virksomheder skaber og trækker læsset 297 danske virksomheder har datterselskaber i Afrika, som i alt beskæftiger 20.815 personer på kontinentet. Blandt eksemplerne på danske virksomheder med datterselskaber i Afrika er FLSmidth, der blandt andet driver tre cementfabrikker i
MIG OG MIN ARBEJDSPLADS Hvad siger dit arbejdsbord om dig og din virksomhed? Medlemmerne inviterer DI Business indenfor. Denne gang er det medicinalvirksomheden LEO Pharma. Kim Domela Kjøller 49 år Executive Vice President, Global Research & Development, LEO Pharma Uddannet læge fra 1994 på Kø
MIG OG MIN ARBEJDSPLADS Af Niels Brandt Petersen, nibpdi.dk Journalist Jeg holder mig orienteret om udviklingen inden for vores branche og på det mere generelle plan med bøger og tidsskrifter. En af tendenserne i sundhedsindustrien er i øjeblikket ligesom i andre brancher disruption, hvilket vi
ZOOM: DIREKTØRENS DØD Direktørens død koster kassen Bortgangen af en direktør er ikke blot en tragisk begivenhed. Den kan også være dyr for investorer og virksomheder, viser ny forskning. Resultaterne understreger, at det er vigtigt at være opmærksom på, hvordan en virksomhed kører videre, hvis dire
ZOOM: DIREKTØRENS DØD ZOOM sætter ansigt på de udfordringer, DIs medlemsvirksomheder står overfor. Det kan være en virksomhed, en erhvervsleder, en branche eller et geografisk område, der har en særlig udfordring. Af Peter G. H. Madsen, pemadi.dk Journalist D a stifteren og den mangeårige direkt
ZOOM: DIREKTØRENS DØD Når direktøren pludselig dør Udsving i aktiekursen fra en dag før dødsfald til to dage efter +5,26 -2,32 Et pludseligt dødsfald (gennemsnit alle direktører) -3,25 -1,82 -8,82 Et pludseligt dødsfald af direktør, der ikke er stifter Et pludseligt dødsfald af direktør, der er
ZOOM: DIREKTØRENS DØD hvor et pludseligt dødsfald resul- terer i et fald i en virksomheds værdi, så har et dødsfald efter længere tids sygdom den modsatte effekt, fortæl- ler Egor Matveyev. Det er udtryk for, at virksom- hederne har bedre muligheder for at planlægge fremtiden og finde en ny direkt
DILEMMA: ALKOHOLPOLITIK DILEMMA tager udgangspunkt i en særlig udfordring inden for personalejura, som kan være vanskelig at håndtere for virksomhedens ledelse. Sådan hjælper du medarbejdere med alkoholmisbrug Mindst 160.000 danskere er afhængige af alkohol, hvilket skaber udfordringer både i hjemme
DILEMMA: ALKOHOLPOLITIK Af Laura Flader, lafldi.dk Journalist D a Joachim Buck og Helle Melgaard overtog Metalpres Haarby A/S i 2015, var det kutyme blandt medarbejderne at åbne en øl i pauserne. Den gammel- dags kultur kom bag på dem, men det var da en medarbejder kort efter afgik ved døden på
ANNONCE CBS EXECUTIVE MBA THE EXECUTIVE MBA PROVIDED ME NEW INSIGHTS - ON A PROFESSIONAL AND PERSONAL LEVEL. HAVING A MORE HOLISTIC PERSPECTIVE OF ORGANISATIONAL DRIVERS HAS ENABLED ME TO MAKE BETTER DECISIONS FOR OUR BUSINESS AND OUR CUSTOMERS. Trine Storgaard Nielsen Head of Sales Excellence - Mae
DILEMMA: ALKOHOLPOLITIK Alkoholpolitikken bør derud- over tage stilling til, hvor man kan henvende sig, hvis man selv har et problem eller er vidende om, at en kollega har et problem, samt hvilken støtte til alkoholafvænning virksom- heden kan tilbyde og sanktioner for overtrædelse af politikken,
GLOBALE TRENDS Dansk Industri har kontorer i hele verden, og vores udsendte medarbejdere holder et vågent øje med tendenserne på markederne kloden rundt. Glen Mikkelsen DI, Shanghai, Kina Kina Kina vil gøre mange dommedagsprofetier til skamme På trods af bekymringer vedrørende Kinas faldende vækstr
GLOBALE TRENDS Dansk Industri hjælper din virksomhed ud i verden. Hør hvordan hos chef for international virksomhedsrådgivning Jakob Kjeldsen på 3377 3377. Jesper Friis Chefkonsulent, DIBD Afrika Vandede udfordringer i Sydafrika I starten af februar havde jeg for- nøjelsen af at besøge Sydafrika fo
NYT FRA BRANCHER: DI TRANSPORT NYT FRA BRANCHERNE Hver måned sætter vi fokus på et aktuelt emne i ét af DIs otte branchefællesskaber. Denne gang DI Transport. Chauffører kan se frem til lavere sjuskefejls-bøder I løbet af foråret fremsættes et lovforslag i Folketinget, som skal gøre op med de store
NYT FRA BRANCHER: DI TRANSPORT Af Laura Flader, lafldi.dk Journalist I den forbindelse foretog Trafiksty- relsen en undersøgelse af, hvad de danske chauffører og lærlinge mente var det bedste og dårligste ved deres fag. Her angav 40 procent, hvilket dermed udgjorde den største årsag, risikoen for
INDSIGT INDSIGT: DIGITALE HANDELSHINDRINGER Indsigt går i dybden med et aktuelt tema. Denne gang digitale handels hindringer. Du kan abonnere særskilt på Indsigt som nyhedsbrev på di.dk/indsigt Stanislav Stanchev, standi.dk Konsulent Olivia Helmersen, olhedi.dk Analytiker Vækst i digitale handelsh
INDSIGT: DIGITALE HANDELSHINDRINGER Tvungen datalokalisering i vækst på verdensplan Antal implementerede tiltag for tvungen datalokalisering på globalt plan De danske virksomheders mulighe- der for at udnytte den hastige digitale og teknologiske udvikling trues af en bølge af nye handelshindringer.
INDSIGT: DIGITALE HANDELSHINDRINGER restriktioner, der er med til at holde det enorme potentiale i den globale digitale økonomi tilbage. Ud over tvungen datalokalisering er krav om, at udenlandske virksomheder opgiver kildekoden til deres software en væsentlig digital handelsbarriere, som overvejes
INDSIGT: DIGITALE HANDELSHINDRINGER oplysninger er utvivlsomt legitime. Men virksomhederne gør i stigende grad brug af data, som overføres ma- skiner imellem. Som en DI-analyse viser, vil væksten i maskine-til-maski- ne-forbindelser overstige væksten i traditionelle enhedsforbindelser som computere
TEMA: DIGITALE HANDELSHINDRINGER Fri data holder vindmøller kørende Skal det fulde potentiale i den digitale økonomi udnyttes, skal dataprotektionismen bremses nu, lyder det fra både politiker og erhvervsliv. 46 DI BUSINESS MARTS 2017 NR. 03
TEMA: DIGITALE HANDELSHINDRINGER TEMA behandler et samfundsaktuelt emne, der har betydning for virksomhederne, med en række forskellige artikler. B ig Data er midlet, ikke målet for Vestas. Vindmøllevirk- somheden er en af de mange virksomheder, der udnytter mulig- hederne for at kunne sende data
UDFOLDET: CIRKULÆR ELEKTRONIK UDFOLDET konverterer kompleks viden til overskuelig infografik. Af Felix Bekkersgaard Stark, febsdi.dk Journalist WEEE!* Milliarder gemt i dansk elektronik Husholdnings- apparater 3 TV/hifi 11 PC/tablet/ mobil 4 Personlig pleje 3 Andet 11 Danske husholdninger er fyldt
UDFOLDET: CIRKULÆR ELEKTRONIK Brugt elektronik kan give virksomheder milliardgevinst Der ligger mange tusinde ton brugt elektronik i skuffer og skabe hos danske virksomheder og husholdninger. For stør- stedelens vedkommende gælder det, at værdien for ejerne er lig nul. give stor værdi, hvis de får l
393 kg af al elektronik i Dan- mark er ejet af familier, der ejer en bolig og består af to eller flere personer, selv- om de kun udgør 33 af alle familier. motionsmaskiner har ikke været i brug inden for det seneste år. Det svarer til over 9 ton. elektronik. p til age o an t met k jem jse i h s re i
1 år En dansk familie ejer i gennemsnit 68 elektronikapparater. 25 af danske familier har en bærbar computer, som ikke er be- nyttet inden for det seneste år. Det svarer til over 12 af den danske be- folkning har en stationær computer, de ikke benytter. Det svarer til næsten computere. computere. 1.
ANNONCE NÅR DET ER SVÆRT AT KOMME VIDERE ... HR-Jura Moms, Skat & Afgifter Excel Bogholderi & Regnskab EU-Persondataforordningen Jeg har ganske enkelt aldrig i min mere end 30 årige erhvervskarriere oplevet nogen instruktør, der på en så morsom og pædagogisk absolut anderledes måde kunne levend