INDSIGT: KOLLEKTIV TRANSPORT
Mindre kollektiv transport
= stor regning til samfundet
Til tider bliver debatten om transport
til en skyttegravskrig, hvor tilhængere af privatbilismen står stejlt over
for tilhængerne af den kollektive
transports busser, tog og metro. Men
faktisk bør alle prise sig lykkelige for,
at vi har en velfungerende kollektiv trafik i Danmark, der hver dag
transporterer rundt regnet en million
danskere til og fra arbejde, uddannelse og fritidsaktiviteter.
Uden en velfungerende offentlige
sektor ville der nemlig hurtigt blive
mere trængsel på de danske veje. Det
viser en ny analyse foretaget af COWI
for DI Transport. I DI er en række af
bus- og togoperatørerne desuden organiseret i Brancheforeningen Dansk
Kollektiv Trafik (DKT).
I analysen er der regnet på, hvad
konsekvenserne ville være, hvis henholdsvis hver tiende eller hver tredje
af de rejsende droppede den kollektive transport til fordel for bilen. Det
kunne eksempelvis være, hvis bus
eller togdriften blev så upålidelig og
langsom, at mange valgte at transportere sig i bil i stedet eller hvis flere
danskere fik råd til bil.
I det mest dramatiske scenario,
hvor 33 procent af de rejsende med
kollektiv transport siger farvel og tak,
vil det betyde, at der hver dag vil blive
kørt 400.000 ekstra ture i bil. Målt i
timer vil det føre til, at der vil blive
brugt 44.000 ekstra timer i biltrafikken per døgn.
I det mindre dramatiske scenario,
hvor 10 procent vælger at droppe den
kollektive transport til fordel for bilen, vil det betyde, at der vil blive kørt
121.000 ekstra bilture og danskere vil
tilbringe ekstra 12.674 timer i bilen
vel at mærke hver eneste dag året
rundt.
Hvis 33 procent dropper den kollektive transport
til fordel for bilen, vil det føre til:
400.000 ekstra bilture
44.000 ekstra timer i biltrafikken pr. døgn
Et samfundsøkonomisk tab på 2,7 mia. kr. årligt
Hvis 10 procent dropper den kollektive transport
til fordel for bilen, vil det føre til:
121.000 ekstra bilture
12.674 timer i biltrafikken pr. døgn
Et samfundsøkonomisk tab på 756 mio. kr. årligt
Kilde: COWI for DI Transport
Den økonomiske betydning af
kollektiv trafik
De mange ekstra timer i trafikken
vil også få en stor samfundsøkonomisk betydning, fremgår det af
analysen.
I en situation, hvor hver tredje
vælger at droppe den kollektive transport, vil det koste samfundet 2,7 mia.
kr. årligt. Er det blot 10 procent, der
dropper den kollektive transport, vil
omkostningerne blot beløbe sig til
756 mio. kr. årligt.
Udgifterne knytter sig til flere
forhold:
For det første vil en markant stigning i antallet af bilture helt naturligt
føre til mere trængsel på vejene og
mere tidsspild. Det er tid, som danskerne kunne have brugt på arbejdet
eller hjemme.
For det andet vil flere biler fører
til et øget slid på vejene og dermed
øgede udgifter til vedligeholdelse.
For det tredje vil mere privatbilisme
føre til flere uheld på vejene.
Og for det fjerde vil øget privatbilisme føre til øget luftforurening,
hvilket påvirker danskernes sundhed
negativt og kan lede til flere sygdom>
me og tidligere død.
FAKTA
Hvem er DKT
Brancheforeningen Dansk Kollektiv
Trafik (DKT) samler bus-og togoperatører, som vil arbejde for et mere sammenhængende, effektivt og attraktivt
kollektiv trafiksystem, der har fokus på
passagererne og den samlede rejse fra
dør til dør. DKT er medlemsforening i
DI, og har sekretariat i DI Transport.
Læs mere på danskkollektivtrafik.dk
eller kontakt: Sekretariatsleder Lise
Bjørg Pedersen, libp@di.dk
39
JULI/AUGUST 2017 NR. 07 DI BUSINESS
Z Zoom T Tendens I Indsigt Få besøg af en skole og fremtidens lærlinge Her er de tre vigtigste tekno logier lige nu Bilister vinder på den kollektive trafik s.18 s.32 s.38 NR. 07 JULI/AUGUST 2017 Niels B. Christiansen til erhvervsledere: Tag ansvar for Danmark Samfundsansvar og CSR hand
ANNONCE ER DU KLAR TIL FREMTIDEN? FLYT MAGTEN Sådan bliver du en god lobbyist Af Susanne Hegelund og Peter Mose 350,- NÅR TALENT FORPLIGTER Af Mads Davidsen og Helle Hedegaard Hein 350,- ROBUST Lær at mestre modgang Af Eva Hertz 300,- ROBOTTERNE KOMMER Om en fremtid uden arbejde Af Martin
LEDER LEDER Hva nu, Danmark? Vi lever i en brydningstid. Rusland spiller med musklerne i sit nærområde og krænker Ukraines territoriale integritet. Storbritannien er på vej ud af det europæiske indre marked, som briterne under Margaret Thatcher var med til at konstruere. Og USAs nye præsident udfor
KOLOFON Nr. 07 Juli/august 2017 DI BUSINESS.DK 1787 København V Tlf.: 3377 3377 di.dk Læs et udpluk af historierne på dibusiness.dk fra den seneste måned. Ansvarshavende Marion Hannerup Pressechef Per Geckler Møller Redaktør Anders Rostgaard Birkmann I redaktionen Laura Flader, Peter G. H. Ma
INDHOLD DI afholder ordinær generalforsamling tirsdag den 26. september 2017. Ledelserne fra DIs medlemsvirksomheder inviteres hermed til at overvære generalforsamlingen. Tilmelding skal ske senest to uger før. REPORTAGE: Opskriften på en rekrutteringssucces i Thisted It-virksomheden netIP er ble
REPORTAGE Adm. direktør Carsten Hedemann fra netIP sammen med (fra venstre) Lars Pedersen, Stephen W. Turner, Jan K. Iversen og Rasmus Bertelsen. Foto: Sofus Comer Opskriften på en rekrutteringssucces i Thisted netIP er blevet en magnet for medarbejdere. For nylig fik it-virksomheden netIP i Thist
REPORTAGE Af Anders Rostgaard Birkmann, anrb@di.dk Journalist Alle måltal og KPIer er skåret væk. De 11 ledere sendes hver måned til sparring hos en psykoterapeut. Og alle medarbejdere modtager overskudsdeling hver kvartal i gennemsnit giver det en ekstra bonus på ca. 30.000 kroner på årsbasis, h
REPORTAGE hed, som kun har psykoterapeuter ansat. Det er vigtigt at lære at være den uperfekte leder en der også føler sig svag, frustreret og udfordret og at medarbejderne skal kunne se det, mener direktøren. Der har været en tendens til, at ledere agerer som supermennesker, og så opstår inte
ANNONCE
Koncernchef Niels B. Christiansen, Danfoss. Foto: Sif Meincke INTERVIEW Brug krudtet på at flytte samfundet i den rigtige retning Hvis Danmark skal vedblive at være et af verdens rigeste lande, er det vigtigt, at virksomheder og erhvervsledere involverer sig i samfundspolitiske spørgsmål, og komme
INTERVIEW Af Peter G. H. Madsen, pema@di.dk Journalist S amfundsansvar og CSR handler om at engagere sig, og tage ansvar for at rykke samfundet fremad. Sådan lyder den klare besked fra Niels B. Christiansen, der udover at være næstformand for bestyrelsen i Dansk Industris forretningsudvalg og k
INTERVIEW Niels B. Christiansen har i det arbejde påtaget sig en rolle som brobygger, der bearbejder de mange forskellige interesser, der også er i spil i et panel. I Digitalt Vækstpanel var der både repræsentanter fra lønmodtager- og arbejdsgiverorganisationer, virksomheder, fonde og investorer.
INTERVIEW DET GLÆDER NIELS B. CHRISTIANSEN, at der nu igen er kommet en bred forståelse af, at produktion er en del af grundlaget for Danmarks rigdom. Foto: Sif Meincke tid siddende regering synes er godt så har det ikke meget værdi. Du er nødt til at være en uafhængig instans. Derfor har jeg o
INTERVIEW lyder der helt andre toner i dag, mener Niels B. Christiansen. Nu hører du ikke en eneste politiker sige, at det ikke er vigtigt med produktion, og at det også er derfra, at vores rigdom kommer. Den agenda er blevet flyttet helt enormt på fem år. Og det er et af de områder, hvor jeg vi
Niels B. Christiansen siger farvel og tak til Als og Danfoss A/S 1. juli. Hvad fremtiden byder, er endnu ikke afgjort. Foto: Sif Meincke 13 DI BUSINESS JULI/AUGUST 2017 NR. 07
FOLKEMØDE UNGDOMSPOLITIKERE deltog på folkemødet i en kappestrid om at forme en ny udenrigspolitik. Her er vinderholdet: (Fra venstre) Alexander Bjørn, Radikal Ungdom (RU), Christian Bülow, Dansk Folkepartis Ungdom (DFU), Tobias Weische (DFU), Victor Boysen (RU), Anna Juul Holm, Danmarks Socialdem
FOLKEMØDE Af Anders Rostgaard Birkmann, anrb@di.dk Journalist SØREN ULSTRUP CEO, Ulstrup Plast CLAUS MADSEN adm. direktør, ABB Hvorfor er du med på folkemødet? Det er jeg for at lære. Jeg går rundt og hører en masse debatter og får information, som jeg kan bruge i mit daglige virke, men også i m
SOCIALE MEDIER ASTRID HAUG er digital rådgiver i egen virksomhed, astridhaug.dk og forfatter til fire bøger om sociale medier og digitalisering, senest Fremtiden tilhører de frygtløse en guide til den digitale forretningsudvikling. Dit medieforbrug afslører din alder Foto: Hans Søndergård Læser d
Grunden til at skibene Grunden vokser i Køge til at skibene vokser i Køge ANNONCE Erhvervshavnen i Køge udvides, så vi i fremtiden kan modtage dobbelt så store skibe. Når anlægsprojektet står færdig i 2022, bliver Køge Havn en endnu stærkere samarbejdspartner for de lokale det Erhvervshavnen i Køg
XXX ELEVER FRA FÅRUP SKOLE i gang med at bruge hænderne på Jet-Net virksomheden Fårup Beton Industri. Her tester de deres hjemmelavede elefantfødder (beton elementer). Foto: Lars Rasborg/Scanpix ZOOM Folkeskoleelever på virksomheder: Sodavandsbesøg er bandlyst Fremover vil det være lovpligtigt f
ZOOM Af Felix Bekkersgaard Stark, febs@di.dk Journalist 38 ud af 38 kontaktede virksomheder i Aalborg har takket ja til at få besøg af folkeskoleelever. Det oplyser erhvervsplaymaker Thomas Overgaard, som siden 2015 har været ansat af Aalborg Kommune til at formidle kontakt mellem virksomheder og
ZOOM Han har netop fået nye tal ind, der viser, at 17,8 procent af kommunens unge har søgt erhvervsskoler i år. Det er fremgang fra de 16,3 procent, der søgte i 2016. Vi har blandt andet lavet arrangementer for de klasser, som nu har valgt ungdomsuddannelse, så vi håber og tror selvfølgelig, at
ZOOM de danske ingeniøruddannelser til at dække behovet hos både os og vores samarbejdspartnere. Derfor overvejede vi, om vi skulle bede Dansk Industri, Folketinget eller universiteterne om at gøre noget, der kunne afhjælpe manglen på ingeniører. Men vi nåede frem til, at vi også selv blev nødt til
ZOOM Kommunerne vil i stigende grad komme til at spille en nøglerolle på området. Derfor har vi et tilbud til kommunerne, hvor vi arbejder med at uddanne lærere og en lokal netværkskoordinator i skole-virksomhedssamarbejde. Her samarbejder vi allerede med 10 kommuner som blandt andet Aarhus, Høje
3D-print Når kun fantasien sætter grænserne NYHEDStratasys pas første s Nordeuro nter er landet ho ri p e rv /S. J750 fa evelop A Damvig D der både D-printer, rent og Eneste 3 t, transpa else e rv fa ld printer fu d lagtykk teriale me my. blødt ma til 14 helt ned rmation igere info 36 For yderl 3
ØKONOMISK OVERBLIK DIs vicedirektør Kent Damsgaard gør status over den økonomiske situation her og nu. Det skal du holde øje med i juli og august Dansk økonomi er i fremgang. Der skabes hver dag nye arbejdspladser i Danmark. Nu skal vi sikre, at de gode tider kan fortsætte. Lige præcis dét bør stå
BRUG DI Af Karen Witt Olsen, kawo@di.dk Journalist Overenskomst 2017 Dansk Industri forhandlede i foråret 2017 nye overenskomster, der gælder for i alt cirka 350.000 medarbejdere på det private arbejdsmarked. Overenskomsterne gælder for en tre-årig periode frem til 1. marts 2020 TOP 3 emner om d
TEMA Kunst på kontoret spild af penge eller uundværligt? Hvornår betaler kunst i erhvervslivet sig? Hør to virksomheder forklare, hvornår og hvordan farver, former og figurer på chefkontorer, receptioner og mødelokaler giver mening. 26 DI BUSINESS JULI/AUGUST 2017 NR. 07
TEMA Af Niels Brandt Petersen, nibp@di.dk Journalist parkeringskælder på det ydre Frederiksberg. Her er flere af de grå betonvægge dækket af store fotografier fra en dansk skov. Men noget skiller sig ud. På flere af træstammerne hænger dådyrhoved-trofæer som en kontrast til det idylliske skovscena
TEMA samtale, som er essentielt for os, siger Jesper Dan Jespersen. Ny stil og ny tid I den anden ende af København på Amager Boulevard står vi i en typisk virksomheds-foyer: Svingdør, glatte overflader, gråmalet reception og glasvægge. Men til venstre for receptionen bryder en stille summen rumm
TEMA BESØGENDE I EY mødes ved hovedindgangen af en række lystofsrørs-lamper med spejle skabt af Jeppe Hein. ELISE HAUGE (TV.), HR-DIREKTØR I SIMCORP, og Lene Hans Thøgersen, formand for kunstforeningen, i et af mødelokalerne, hvor kunsten er med til at skabe en ny, samlet stil for virksomheden. Fo
NYT FRA BRANCHER Af Anders Rostgaard Birkmann, anrb@di.dk Journalist Opgør med konservatisme i byggeriet skæpper i kassen Samarbejde i byggeriet har traditionelt været en by i Rusland, men ifølge DI Byg er der store gevinster at hente ved et tættere samarbejde mellem arkitekter, ingeniører, entrep
NYT FRA BRANCHER spildet. Det kan lade sig gøre, hvis leverandørerne tænkes ind tidligt i processen, siger branchedirektør Elly Kjems Hove fra DI Byg. Men branchen er præget af en kultur af mistillid og konflikter, og det sætter sig i byggeprocessen. Konsulenthuset McKinsey anslår, at tidsplanerne
TENDENS Et kig i krystalkuglen: Tre teknologier du skal til at tage alvorligt Disruption er på alles læber, men hvor modne er de vigtigste teknologier, som efter alt at dømme vil vende mange virksomheders verden på hovedet? DI Business har set nærmere på tre af de helt centrale. 32 DI BUSINESS J
TENDENS Af Nikolai Steensgaard D en teknologiske udvikling tager kvantespring i disse år, og det vil i høj grad påvirke både erhvervsliv og det omkringliggende samfund. Derfor er det ikke uden årsag, at magthavere, interesseorganisationer og andre aktører lige nu råber vagt i gevær. Udviklinge
TENDENS selv via internettet dagen forinden. I løbet af natten har en lokal 3D-printer bygget komponenten, og en robotdrone har fløjet den hen til kunden. Servicemedarbejderen skifter printpladen fra dagens begyndelse, så kundens produktion ikke bliver forstyrret. Faktura og papirarbejde bliver kl
TENDENS det her mere end os. De vil være i stand til at accelerere forbi os, hvis vi ikke passer på, siger han. Den konklusion nikker Adam Lebech genkendende til. Han mener, at ledelserne i danske virksomheder bør se udfordringen i øjnene og adressere den. Det er slut med at se på digitaliseringen
GLOBALE TRENDS Kloden rundt med DI Ny flyafgang direkte fra Danmark til Indien, forbedringer af EUs indre marked for produkter og amerikanske affaldseksperter på visit i Danmark. Nyt fra DIs brohoveder i verden. Kunal Singla DI, Mumbai, Indien Indien Ny direkte flyafgang mellem Indien og Danmar
GLOBALE TRENDS Jesper Friis DI, Dar es-Salaam, Tanzania Afrika Afrika er et land syd for Sahara I sidste måned var jeg i Etiopien og Tanzania på en minidelegation med seks danske virksomheder, og det slog mig igen, hvor fejlagtigt det er at se Afrika som et land. Etiopien og Tanzania har vidt f
Indsigt går i dybden med et aktuelt tema. Denne gang kollektiv transport. Du kan abonnere særskilt på Indsigt som nyhedsbrev på di.dk/indsigt Af Lise Bjørg Pedersen, libp@di.dk sekretariatsleder, DKT Peter Madsen, pema@di.dk Chefkonsulent Kollektiv transport er en god forretning især for bilist
INDSIGT: KOLLEKTIV TRANSPORT Mindre kollektiv transport = stor regning til samfundet Til tider bliver debatten om transport til en skyttegravskrig, hvor tilhængere af privatbilismen står stejlt over for tilhængerne af den kollektive transports busser, tog og metro. Men faktisk bør alle prise sig ly
INDSIGT: KOLLEKTIV TRANSPORT I modsat retning trækker, at en mindsket brug af busser, tog og metro også vil føre til besparelser i de offentlige udgifter til den kollektive transport. Helt konkret er omkostningerne til drift og vedligehold af busser, tog og metro i beregningerne reduceret med hen
INDSIGT: KOLLEKTIV TRANSPORT at de kan stole på at nå frem til tiden, hvis de bruger kollektiv transport. Størst utilfredshed med kollektiv transport i nærområdet Er utilfreds lig med fravalg? Spørgsmål: Hvor tilfreds er du generelt med den kollektive transport? Spørgsmålet er selvfølgelig om u
TRANSPORT Næste stop: Den selvkørende bus Flere danske busselskaber står på spring for at introducere selvkørende busser i Danmark. I Frankrig, Schweiz og USA er busserne allerede begyndt at køre på åben gade. Meningen med det hele er at løse den problematik, at folk ikke gider at transportere sig
TRANSPORT Af Peter G. H. Madsen, pema@di.dk Journalist KEOLIS BUS er udviklet i Frankrig og er den første masseproducerede 100 procent selvkørende bus i verden. Foto: Keolis Udfordringen er at få det til at fungere i den danske virkelighed. Men kommer man ikke i gang med at teste tingene, får vi
TRANSPORT litet kan komme endnu tættere på folks bopæl, arbejde eller studie, så man ikke skal flytte sig mange meter fra ens hoveddør for at have en offentlig transportmulighed. I fag-lingo går det under termen First Mile Last Mile og dækker over, at de førerløse busser transporterer brugerne bå
ANNONCE ANNONCE Glade medarbejdere giver glade kunder! ANNONCE I sidste ende skaber arbejdsglæde og trivsel positive resultater for kunderne, som er vores levebrød. Derfor er medarbejderne i netIP vores stærkeste kort på hånden i forhold til at gøre os unikke, yde den mest kompetente service, til
INSPIRATION Det skal du læse i sommerferien Hvilken bog skal finde vej til feriekufferten? Fire topchefer giver deres bud. Nikolaj Wendelboe, CEO, Arriva Sovjetunionens fald (Koldkrigstrilogi) den kolde krigs slutspil Michael Dobbs 540 sider Oversat af Hans-Jørgen Birkmose Informations Forlag, 2
INSPIRATION Henriette Dræbye Rosenquist, adm. direktør, Pfizer i Danmark Forbandede yngel Bedraget Sagen om Nordisk Fjer Det er en barsk men samtidig også en poetisk roman om at komme overens med sin fortid drejet om et plot, der handler om hovedpersonens planlægning af drabet på sin voldelige
UDFOLDET: LÆRLINGEPRIS Af Laura Flader, lafl@di.dk Journalist LÆRLINGE PRIS Danmark kommer til at mangle 44.000 faglærte i 2025, heraf 30.000 inden for det tekniske område, som det ser ud lige nu. Hos Dansk Industri er det derfor vigtigt at værne om lærlingene i de danske virksomheder. Blandt and
UDFOLDET DI regionalforening: DI Thy/Mors Navn: Nikolaj Krabbe Therkildsen Uddannelse: Handelselev EUC Nordvest Virksomhed: Fonfisk Hanstholm A/S DI regionalforening: DI Aalborg Navn: Lærke Høher Uhrenholt Uddannelse: Klejnsmed Tech College Aalborg Virksomhed: Borup Andersens Maskinfabrik ApS B
VINDERE AF DIS LÆRLINGERPRIS DI regionalforening: DI Vendsyssel Navn: André Alexander Kaae Uddannelse: Automekaniker EUCs Nord Virksomhed: NOVABIL A/S DI regionalforening: DI Bornholm Navn: Jonas Falk Poulmann Uddannelse: Klejnsmed Campus Bornholm Virksomhed: Ole Almeborg A/S Begrundelse for in
DI regionalforening: DI Hovedstaden (1. plads) Navn: Mikkel Østergaard Schou Uddannelse: Beklædningshåndværker CPH WEST / NEXT Virksomhed: Kopenhagen Fur Begrundelse for indstilling: Mikkel har en enestående evne til at innovere materialet og vise pelsens uendelige anvendelsesmuligheder. Verden ove
ANNONCE En fordel for DI medlemmer og foreninger Læs mere om DIs konferencecenter Gl. Vindinge på di.dk/glv eller kontakt os på 3377 3202 eller glvreception@di.dk ID nr. 46581 DI 1787 København V di.dk Gl. Vindinge skaber rammerne til ro og effektivitet