Af sekretariatsleder, DKT Lise Bjørg Pedersen, libp@di.dk og chefkonsulent Peter Madsen, pema@di.dk Juli 2017 Kollektiv transport er en god forretning især for bilisterne Det vil få konsekvenser for både samfundsøkonomien og trængslen på vejene, hvis dårligere og mindre pålidelige busser, tog og metro får flere passagerer til at vælge den kollektive trafik fra. I værste fald kan det føre til 44.000 ekstra timer i biltrafikken per døgn og et samfundsøkonomisk tab på flere milliarder om året, viser ny analyse. Til tider bliver debatten om transport til en skyttegravskrig, hvor tilhængere af privatbilismen står stejlt over for tilhængerne af den kollektive transports busser, tog og metro. Men faktisk bør alle prise sig lykkelige for, at vi har en velfungerende kollektiv trafik i Danmark, der hver dag transporterer rundt regnet en million danskere til og fra arbejde, uddannelse og fritidsaktiviteter. Uden en velfungerende kollektiv transport vil der nemlig hurtigt blive mere trængsel på de danske veje. Det viser en ny analyse foretaget af COWI for DI Transport. I DI er en række af bus- og togoperatørerne desuden organiseret i Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik (DKT). I analysen er der regnet på, hvad konsekvenserne ville være, hvis henholdsvis hver tiende eller hver tredje af de rejsende droppede den kollektive transport til fordel for bilen. Det kunne eksempelvis være, hvis bus eller togdriften blev så upålidelig og langsom, at mange valgte at transportere sig i bil i stedet eller hvis flere danskere fik råd til bil. I det mest dramatiske scenario, hvor 33 pct. af de rejsende med kollektiv transport siger farvel og tak, vil det betyde, at der hver dag vil blive kørt 400.000 ekstra ture i bil. Målt i timer vil det føre til, at der vil blive brugt 44.000 ekstra timer i biltrafikken per døgn. I det mindre dramatiske scenario, hvor 10 pct. vælger at droppe den kollektive transport til fordel for bilen, vil det betyde, at der vil blive kørt 121.000 ekstra bilture og danskere vil tilbringe ekstra 12.674 timer i bilen vel at mærke hver eneste dag året rundt. 400.000 ekstra ture i bil Af sekretariatsleder, DKT Lise Bjørg Pedersen, libp@di.dk og chefkonsulent Peter Madsen, pema@di.dk Juli 2017 Kollektiv transport er en god forretning især for bilisterne Det vil få konsekvenser for både samfundsøkonomien og trængslen på vejene, hvis dårligere og mindre pålidelige busser, tog og KOLLEKTIV TRANSPORT ER EN GOD FORRETNING ISÆR FOR BILISTERNE Mindre kollektiv transport = stor regning til samfundet Hvis 33 pct. dropper den kollektive transport til fordel for bilen, vil det føre til: 400.000 ekstra bilture 44.000 ekstra timer i biltrafikken pr. døgn Et samfundsøkonomisk tab KOLLEKTIV TRANSPORT ER EN GOD FORRETNING ISÆR FOR BILISTERNE DI INDSIGT JUNI 2017 I modsat retning trækker, at en mindsket brug af busser, tog og metro også vil føre til besparelser i de offentlige udgifter til den kollektive transport. Helt konkret er omkostningerne til drift og vedligehold af b KOLLEKTIV TRANSPORT ER EN GOD FORRETNING ISÆR FOR BILISTERNE DI INDSIGT JUNI 2017 SIDE 4 En anden faktor, som kan føre til, at den kollektive transport mister terræn er, at flere og flere familier har flere og flere biler. I 2007 havde 12,3 pct. af familierne to biler eller flere. I 2016 er ande DI H. C. ANDERSENS BOULEVARD 18 1787 KØBENHAVN V TLF. : 3377 3377 DI@DI.DK DI.DK SAMFUND, VIDEN OG HOLDNINGER Dansk erhvervsliv er en vigtig del af det danske samfund. Politikere, organisationer og befolkningen forventer, at virksomhederne bidrager til en bæredygtig udvikling af Danmark som