DI ANALYSE
DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER
SIDE 28
Marginalskat for højtlønnede inkl. forbrugsskatter, 2016
<
Sverige
Belgien
Slovenien
Finland
Italien
Danmark
Frankrig
Portugal
Grækenland
Norge
Irland
Ungarn
Holland
Island
Tjekkiet
Storbritannien
Israel
Tyrkiet
Slovakiet
Estland
Tyskland
Østrig
Australien
Polen
USA
Spanien
New Zealand
Canada
Schweiz
Japan
Sydkorea
Mexico
Chile
Direkte marginalsskat
Forbrugsskat
Anm.: Data for forbrugsskatter er fra 2015;
Forbrugsskatter for Australien, Grækenland,
Japan, Sydkorea, Mexico, Holland, New
Zealand og Polen er fra 2014; Estland, Island, Japan og Sydkorea har ikke medregnet
bilbeskatning.
Kilde: OECD, Skatteministeriet og
DI-beregninger.
0
10
20
30
Det samme kan desværre ikke siges om højtlønnet arbejdskraft, der
som konsekvens af topskatten fortsat rammes af én af verdens højeste
marginalskatter.
Takket være skatteaftalen fra 2012
er topskattegrænsen i disse år gradvist ved at blive hævet, hvorved den
højeste marginalskat burde ramme stadig færre danskere. Når aftalen er fuldt indfaset, er det således forventningen, at der vil være
ca. 435.000 topskatteydere, hvilket
vil være mere end en halvering siden 2008, hvor over én million danskere betalte topskat. Det endelige
antal topskatteydere afhænger dog
bl.a. af konjunkturerne, og senest
peger tal fra Skatteministeriet på,
at antallet foreløbig er steget siden
2015.
Blandt andet derfor har regeringen
foreslået at fremrykke forhøjelsen
af topskattegrænsen fra 2022 til
2018.
40
50
60
70
80 Pct.
Det historisk lave antal topskatteydere dækker imidlertid over, at
topskatten fortsat vil ramme knap
hver fjerde fuldtidsbeskæftigede
og flere end hver anden fuldtidsbeskæftiget med en lang videregående uddannelse2. Hertil kommer de
mange beskæftigede, der har indkomster umiddelbart under topskattegrænsen og derfor også påvirkes af topskatten, selv om de ikke
betaler den.
Mange negative effekter. Topskatten reducerer arbejdsudbuddet blandt de personer, som per
definition tilhører den mest produktive del af befolkningen. Da det
samtidig er den mest mobile del af
befolkningen, øger topskatten risikoen for hjerneflugt og hæmmer
danske virksomheders evne til at
tiltrække og fastholde højt kvalificeret arbejdskraft fra udlandet.
2 DI Indsigt: I 2022 betaler hver fjerde fuldtidsbeskæftiget topskat, december 2016.
I det omfang danske virksomheder er afhængige af højt kvalificerede medarbejdere, må de derfor
nødvendigvis kompensere disse
medarbejdere for den høje beskatning gennem lønnen. Dermed øger
topskatten erhvervslivets omkostningsniveau og svækker konkurrenceevnen. Topskatten svækker
også den enkeltes økonomiske incitament til at uddanne sig så langt
evnerne rækker og til at gøre det
i en retning, der efterspørges af det
private erhvervsliv.
Nødvendigt med særordninger for udlændinge. For at kompensere for den høje beskatning
af især højtlønnet arbejdskraft,
har Danmark indført den såkaldte bruttoskatteordning for nøglemedarbejdere. Herved forstås
medarbejdere med en månedsløn,
der overstiger 63.700 kr. (2017).
Ordningen der også kaldes forskerskatteordningen er en stor
hjælp for danske virksomheder,
der alternativt ville have svært ved
S E R DIs 2025-plan E T A OPD En fremtid med flere muligheder
S E R E T A OPD Udgivet af DI Redaktion afsluttet: 18. september 2017 Redaktion: Morten Granzau Nielsen, Kirstine Flarup Tofthøj m.fl. ISBN: 978-87-7144-123-9 500.09.17
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 1 FORORD En fremtid med flere muligheder er DIs bud på en sammenhængende og fuldt finansieret plan for, hvordan vi løfter væksten, skaber nye job og nye muligheder i Danmark frem mod 2025. Når Danmark i dag er et velstående land, er
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 2 INDHOLD 5 DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER 5 5 6 7 Politiske og økonomiske planer er fundament for fornyelse DIs vision Et samfund i vækst og balance DIs strategiske målsætninger Danmark står fortsat over for udf
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER 73 BLANDT DE MEST PRODUKTIVE OG INNOVATIVE I VERDEN 73 74 81 82 89 Indledning Øget produktivitet skaber større velstand Udfordring Lav vækst i produktiviteten DIs mål Løft af produktivitet og innovation DIs løsninger Højt nationalt a
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 4 5 Politiske og økonomiske planer er fundament for fornyelse 5 DIs vision Et samfund i vækst og balance 6 DIs strategiske målsætninger Danmark står fortsat over for udfordringer 7 Alle skal bidrage alle skal med
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 5 DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER Politiske og økonomiske planer er fundament for fornyelse DI har arbejdet med planer for Danmarks økonomiske og politiske fremtid i en årrække. De seneste år har perspektivet for planen
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER den, så vi fortsat har et samfund i vækst og balance. DIs strategiske målsætninger Danmark står fortsat over for udfordringer DIs medlemmer har udpeget fem helt centrale udfordringer indsatsområder som vi som samfund skal fokusere på fo
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER duktivitetsvæksten er afgørende for fortsat velstandsudbygning. Og der er gode muligheder for at løfte produktiviteten ikke mindst ved hjælp af alle de muligheder, som digitaliseringen giver os. På tværs af sektorer, på tværs af brancher o
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 8 9 Indledning 10 Status på DIs målepunkter og strategiske indsatsområder 13 DIs mål Højere velstand, øget beskæftigelse og budgetbalance 14 DIs 2025-plan øger velstanden 17 DIs 2025-plan øger den private beskæftigelse 19 Is 20
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 9 DIS 2025-PLAN GIVER HØJERE VELSTAND, ØGET PRIVAT BESKÆFTIGELSE OG BALANCE PÅ DEN OFFENTLIGE SALDO RESUMÉ DI vil løfte velstanden og antallet af private job. Med DIs 2025-plan og tiltag siden 2015 vil der i 2025 ske et løft i velst
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 10 DIs 11 målepunkter (KPIer) for 2025 DIs vision er et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med det udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. 3 resultatKPIer A.
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 11 Skydeskive med udvikling på DIs målepunkter Andel af DIs målsætning indfriet, pct. B Privat beskæftigelse -30 -20 -10 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Velstandsmål A Eksportandel 8 C Budgetbalance 1 Skattetryk Offentlige væks
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 12 Status på DIs fem strategiske indsatsområder Et åbent samfund, der griber de globale muligheder Anvendelse af ressourcerne Blandt de mest produktive og innovative i verden Tilstrækkelig arbejdskraft i verdensklasse Målsætninger
DI ANALYSE gør det sværere for danske virksomheder at gribe de globale muligheder. Samlet status på DIs indsatsområder. Samlet set vurderes det, at Danmark på flere punkter er kommet lidt tættere på at opfylde de otte mål for DIs strategiske indsatsområder. Der er dog stadig et godt stykke vej til
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 14 Højt ambitionsniveau for øget velstand i DIs 2025-plan Mål for øget velstand i henholdsvis DIs og Regeringens 2025-plan Mia. kr. 140 120 DIs mål: 115 mia. kr. 100 80 Øget beskæftigelse (70 mia. kr.) Kilde: Regeringens opdate
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 15 Den danske vækst ikke i top i de kommende ti år Gennemsnitlig årlig real BNP-vækstrate, 2017 2025 Slovakiet Island Luxembourg Israel Australien Malta Sydkorea Hong Kong New Zealand Singapore Irland Norge Taiwan Tjekkiet USA Cyper
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 16 DI leverer konkrete initiativer for 115 mia. kr. Løft i BNP i 2025, opgjort i 2017-niveau Kilde: DI-beregninger. Konkurrencedygtig selskabsskat 24 mia. kr. Sænk skatten på den ekstra arbejdsindsats 28 mia. kr. Billigere og mind
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 17 Med DIs plan løftes velstanden med 121 mia. kr. Effekter af initiativer i DIs og regeringens 2025-plan Mia. kr. 140 120 100 80 Samlet bidrag med DIs plan: 121 mia. kr. Kilde: Regeringens opdaterede 2025-forløb, august 2017 og D
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 18 Løft i privat beskæftigelse fra 2017 2025 Ændring i reelt arbejdsudbud inkl. arbejdstid (1) 1.000 personer Allerede vedtagne tiltag og demografi Ændring Ændring i offentlig Løft i privat Ændring i beskæftigelse i ledighed inkl.
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER Højere offentlig beskæftigelse inden for uddannelse og forskning. DIs samlede plan indebærer en omprioritering af de offentlige udgifter og beskæftigelse, hvor beskæftigelsen inden for generelt offentligt forbrug falder, mens beskæftigelsen
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER dets fællesskab). Globaliseringspulje 2.0 fastholder de gode takter fra globaliseringsaftalen fra 2006, hvor man på tilsvarende vis gennemførte arbejdsmarkedsreformer og satte ambitiøse mål for forskning og uddannelse. Konkret foreslår DI a
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 21 DI afsætter i alt 30 mia. kr. til investeringer Indfasning af puljen til investeringer i digitalisering og infrastruktur Mia. kr. 6 30 mia. kr. i alt 5 Infrastruktur Digitalisering Kilde: DI. 4 3 2 1 0 2018 2019 2020 2
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 22 Omprioritering af de offentlige udgifter Gennemsnitlig årlig vækst i offenligt forbrug og investeringer 2018-25 Pct. 4 DIʼs løft i off. investeringer 3 2 Regeringens løft i off. investeringer Bidrag fra effektiviseringer Bid
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 23 DIs plan sikrer balance i 2025 Offentlig saldo med og uden DIs 2025-plan Pct. af BNP 6 5 4 3 2 1 Med DIs 2025-plan Uden yderligere tiltag Med DIs 2025-plan inkl. likviditetstab Kilde: Opdateret 2025-forløb, august 2017 og
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER 25 Indledning Skat i en global verden 25 Udfordring Høje udgifter til løn og skat 32 DIs mål Styr på omkostningerne 33 DIs løsninger Indsats på alle områder 40 ffekt af DIs forslag Lavere skattetryk, højere E beskæftigelse og s
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 25 KONKURRENCEDYGTIGE OMKOSTNINGER OG INVESTERINGSVILKÅR RESUMÉ Danske virksomheder skal kunne konkurrere med udlandet for at vinde ordrer og arbejdspladser til Danmark. Men kombinationen af ét af verdens højeste skatteniveauer, rel
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 26 Danske lønninger stiger igen mere end i udlandet Stigning i timefortjeneste inden for fremstilling Pct. 6 5 Udland (vejet gennemsnit) Danmark 4 Kilde: Dansk Arbejdsgiverforening, International Lønstatistik og DI-beregninge
DI ANALYSE derne kæmpet en hård kamp for at genvinde nogle af de tabte markedsandele. Det er derfor helt centralt at fastholde fokus også nu hvor det går lidt bedre. Lønkonkurrenceevnen skal fortsat styrkes i årene fremover, særligt hvis DIs ambitioner om fremgang i velstand og privat beskæftigels
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 28 Marginalskat for højtlønnede inkl. forbrugsskatter, 2016 Sverige Belgien Slovenien Finland Italien Danmark Frankrig Portugal Grækenland Norge Irland Ungarn Holland Island Tjekkiet Storbritannien Israel Tyrkiet Slovakiet Estland T
DI ANALYSE at tiltrække udenlandske talenter. Uden ordningen ville mange virksomheder være nødsaget til at henlægge højt specialiserede arbejdsfunktioner til udlandet. Mange virksomheder oplever imidlertid vanskeligheder med at fastholde medarbejdere, når ordningen udløber efter pt. fem år. Hertil
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER politiske håndtag, når det handler om at stimulere økonomisk vækst5. Og i dansk kontekst har både Produktivitetskommissionen (2014) og Produktionspanelet (2015) påpeget vigtigheden af, at den danske selskabsskat er internationalt konkurrenc
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER I udgangspunktet burde kildeskatten være uproblematisk for en udenlandsk investor (ud over eventuelt administrativt besvær). Det skyldes, at investoren typisk har adgang til lempelse i sit hjemland for den danske kildeskat. Men for institut
DI ANALYSE ringsklimaet. Antallet af virksomheder, der er optimistiske i forhold til adgangen til og prisen på kapital er nu på det højeste niveau siden 2011. Dykker man ned bag tallene, viser de dog, at virksomheder med op til 20 ansatte er lidt mindre positive. Her synes omtrent hver fjerde ikke
DI ANALYSE fungerende kapitalmarkeder. Adgangen til lånefinansiering kan fremadrettet blive udfordret af nye kapitalkrav fra Baselkomiteen, hvis kravene implementeres af EU. Her er det afgørende at finde den rette balance mellem behovet for regulering og virksomhedernes adgang til kapital. Supplere
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 34 DIs plan sænker skatten på den sidst tjente krone Marginalskat inklusive forbrugsskatter, højtlønnede, 2016 (med udvalgte lettelser) Sverige Belgien Slovenien Finland Italien Danmark Frankrig Portugal Danmark Grækenland Norge Ir
DI ANALYSE I regi af Saneringsudvalget har DI foreslået en række mindre afgifter afskaffet, herunder teafgiften, råstofafgifterne (nøddeafgifterne), tillægsafgiften på alkoholsodavand, afgifter på pantbelagt emballage samt afgifterne på PVC og PVC-folier. Det er DIs forhåbning, at der til efteråret
DI ANALYSE arbejdsulykker. Dette viste sig dog umuligt at opnå på en administrérbar måde, og afgiften er endt som en pengemaskine, der især rammer industri, byggeri og landbrug (som betaler de højeste satser). Dermed skader afgiften først og fremmest fastholdelsen af arbejdspladser uden for de stør
DI ANALYSE Det mål er blevet skærpet, således at DI nu har afsat det nødvendige råderum til fuldstændigt at afvikle dækningsafgiften. Samtidig er den lokale indsats blevet suppleret med en national DI-indsats mod dækningsafgiften, der i sagens natur er en stærkt forvridende skat, fordi den pålægges
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER virksomheder trygt kunne investere i Danmark i tiltro til, at vilkårene ikke forringes relativt til alternative investeringslande. den 1998 2007 faldt med gennemsnitligt ét pct.point om året. Og at satsen for 30 år siden var mere end dobb
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER høring ultimo august 2017, men er ved redaktionens afslutning endnu ikke vedtaget. Det endelige lovforslag er endnu ikke fremlagt, og DI arbejder for, at lovgivningen samtidig sikrer, at skattemyndighederne ikke begynder at rejse gamle sage
DI ANALYSE gælde for investeringer i egen opstartsvirksomhed. Iværksættere er typisk afhængige af egne opsparede midler, når de starter virksomhed, så for dem er det også en udfordring, at deres egen opsparing ofte er bundet i pension. DI foreslår derfor, at der bygges bro mellem private rateopspar
DI ANALYSE forslag øger gevinsten ved at arbejde flere timer, men dækker også over, at en konkurrencedygtig indkomstbeskatning vil få flere højtlønnede danskere til at blive hjemme frem for at søge til udlandet. Produktiviteten vokser med knap to pct. Lavere skatter og afgifter bidrager også til a
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 42 43 Indledning Balance mellem den private og den offentlige sektor 44 Udfordring De offentlige udgifter er for høje 46 Is mål Mindre forbrugsandel og mere effektiv D offentlig sektor 46 DIs løsninger Lavere forbrugsvækst,
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 43 EN OFFENTLIG ØKONOMI SOM FYLDER MINDRE OG YDER MERE RESUMÉ Danmark har en af verdens største offentlige sektorer. Der er brug for, at den fylder mindre, og at vi får bedre offentlig service for pengene. DI foreslår derfor at begr
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 44 Højt niveau for de offentlige udgifter i Danmark Offentlige udgifter (ekskl. renteudgifter) i 2016, pct. af BNP Finland Frankrig Danmark Norge Belgien Sverige Østrig Grækenland Italien Ungarn Tyskland Holland OECD (gns.) Sloveni
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 45 Danmark har verdens næststørste offentlige forbrug Det offentlige forbrug i 2016, pct. af BNP Sverige Danmark Holland Norge Finland Belgien Frankrig Island Israel Estland Ungarn Østrig Japan OECD (gns.) Grækenland Tyskland Tjekk
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 46 Det offentlige forbrug udgør for stor en andel af økonomien Det offentlige forbrug, pct. af BNP Pct. 29 28 27 26 Grundforløb i regeringens 2025-plan Forløb i DIs første 2025-plan fra 2015 Gennemsnit 1985 2000 Kilde: Opdat
DI ANALYSE genoprettes. Derfor anbefaler DI stramme rammer for væksten i det offentlige forbrug og at den offentlige sektor løbende effektiviseres, digitaliseres og moderniseres. DEN OFFENTLIGE FORBRUGS ANDEL AF BNP SKAL REDUCERES Udgiftsstop frem til 2025. DI foreslår, at der som udgangspunkt og
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 48 Serviceniveauet med nulvækst frem til 2025 er højere end i 2005 Udvikling i offentligt forbrug som andel af BNP Pct. 29 28 27 26 25 24 DIs mål 2025 23 22 2005 2007 2009 2011 2013 tidig indebærer DIs plan en omprioritering
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 49 Balance mellem offentlig og privat vækst Forbrugsandelen ved forskellige kombinationer af offentlig og privat vækst Pct. Pct. af BNP 2,5 25 2,0 24 1,5 23 1,0 22 0,5 21 0,0 Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regerin
DI ANALYSE ceudsættes. Besparelserne varierer dog på tværs af cases og områder. For at understøtte målsætningen om, at 45 pct. at de udbudsegnede opgaver bliver konkurrenceudsat i 2025 foreslår DI, at der tages en række supplerende initiativer. Ifølge statens udbudspolitik skal alle udbudsegnede op
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER ling af det offentlige. Der bør etableres en digital omstillingsfond, hvortil der frem mod 2025 samlet set bør prioriteres 15 mia. kr., jf. kapitel 6. Effekt af DIs forslag Forbrugsandelen falder med knap et procentpoint DIs mål for forbr
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 52 53 Indledning Dygtig og motiveret arbejdskraft øger velstanden 54 Udfordring Mangel på kvalificeret arbejdskraft 61 Is mål Løft af arbejdsstyrken og flere med D tekniske kompetencer 63 DIs løsninger Flere dygtige medarbej
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 53 TILSTRÆKKELIG ARBEJDSKRAFT I VERDENSKLASSE RESUMÉ Danmarks velstand afhænger af, at danske virksomheder kan få dygtige medarbejdere. Efterspørgslen efter nye medarbejdere har været stigende gennem en længere periode, og frem mod
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 54 Flere præsterede timer, men faldende arbejdstid Gennemsnitlig årlig arbejdstid pr. beskæftiget og samlet antal præsterede timer, 1980 2016 Timer pr. år Mio. timer pr. år 1.600 4.300 1.550 4.100 1.500 3.900 Gns. årlig ar
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 55 Flere er kommet længere væk fra arbejdsmarkedet Modtagere af overførselsindkomster 16 66 år i 1995 og 2016, 1.000 personer Langt fra arbejdsmarkedet Tæt på arbejdsmarkedet 2016 Pension og efterløn Førtidspension mv. Ik
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 56 Færre danskere og flere udlændinge Ændring i befolkningen fordelt på alder og herkomst, 2017 2025 1.000 personer 100 50 Dansk Vestlig Ikke-vestlig Kilde: Danmarks Statistik. 0 -50 -100 -150 30 59 år 18 29 år nettobi
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER tilfælde uden for landets grænser. Lande som USA, Tyskland og England har indset vigtigheden af at tiltrække iværksættere uden for landets grænser og har etableret programmer og initiativer, der har til formål at tiltrække udenlandske iværk
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 58 Langt flere flygtninge opnår beskæftigelse Antal beskæftigede flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, januar 2008 juni 2017 1.000 personer 12 Kilde: Jobindsats.dk 10 8 6 4 2 0 2008 2009 2010 2011 2012 2013 201
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER mellem virksomhedernes behov for arbejdskraft og inden for hvilke fagområder, der uddannes faglærte, teknikere og højtuddannede. Det betyder, at virksomhederne i dag på en række tekniske områder har vanskeligheder med at rekruttere både lær
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 60 Flere vælger gymnasiet frem for erhvervsuddannelserne Fordeling for valg af ungdomsuddannelse, 2001 2016 Pct. 80 70 60 Erhvervsuddannelser Gymnasiale uddannelser Øvrigt Kilde: Uni-C databasen og DI-beregninger. 50 40 30
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 61 Flere lange videregående uddannelser har høj ledighed gennem en årrække Udvalgte faggrupper for lange videregående uddannelser med hhv. høj og lav ledighed 2005 2015 Pct. 18 16 14 12 10 8 6 4 2 0 2005 2006 2007 2008 2009 2
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 62 Ambitiøst mål for øget arbejdsudbud Præstede timer, 1970 2025 Mio. præsterede timer 4.600 DIs mål 2025 4.400 Regeringens mål 2025 Kilde: ADAM, Regeringens 2025-grundforløb og DI-beregninger. 4.200 4.000 3.800 3.600 3.400 1970
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 63 Mål for andelen af tekniske og naturvidenskabelige kandidater Andel af it, tekniske og naturvidenskabelige kandidater, pct. af samtlige dimitterede kandidater Pct. 36 DIs mål 2025 34 32 30 Andel af naturvidenskabelige og tekn
DI ANALYSE ET STØRRE ARBEJDSUDBUD Der er flere veje til at løfte arbejdsudbuddet: Vi kan få flere fra offentlig forsørgelse over i beskæftigelse. Vi kan skabe en bedre integrationsindsats. Vi kan udvide arbejdsstyrken med større tilgang af udenlandsk arbejdskraft. For DI er der ikke tale om
DI ANALYSE ning kan integreres i førtidspensionsordningen. Centraliseret visitation. Der er fortsat stor variation mellem, hvor mange førtidspensioner kommunerne tilkender. For at sikre en større ensartethed bør ansvaret for tilkendelserne overgå til en statslig myndighed. Det bør endvidere sikres
DI ANALYSE Forbedret integration igennem kontanthjælpsforslag. Da flygtninge og indvandrere er overrepræsenteret i kontanthjælpsstatistikken, vil forbedringer på området ligeledes føre til en forbedret integration. Det er væsentligt, at der gøres en indsats både for de nytilkomne og for dem, som ha
DI ANALYSE Det skal være lettere for iværksættertalenter at komme til Danmark. Vi skal være bedre til at udnytte vores position som et godt iværksætterland og tiltrække flere udenlandske iværksættertalenter. Derfor ønsker DI at gøre det lettere for iværksættere at komme til landet. Reglerne for ans
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER met tælle som en halv person i beregningen. kuseret styring af, hvem der indskrives i 10. klasse. Hurtig uddannelse for flygtninge med medbragte kompetencer. Integrationsindsatsen handler Tilskud til 10. klasse målrettes elever med behov
DI ANALYSE logi og it som naturlige redskaber og til at skabe deres egne produkter. Det kræver, at de forstår og behersker logikken og tankegangen ved at benytte teknologi. Digitale kundskaber skal være lige så naturlige som brugen af dansk og matematik. Særligt inden for it er der et stigende beho
DI ANALYSE DI arbejder sammen med medlemmerne for, at der skabes større synlighed om mulighederne for praktikpladser i virksomhederne. Det er også væsentligt, at rammerne for et gennemsigtigt praktikpladsmarked bliver bedre, så de portaler, som skal sikre dette, bliver tidssvarende og opfylder de b
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER For at de studerende kan blive udfordret til at opnå deres fulde potentiale, er det nødvendigt, at uddannelsesinstitutionerne tilrettelægger deres uddannelser, så det kræver, at de studerende arbejder fuld tid med deres studie. Der skal vær
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER 73 Indledning Øget produktivitet skaber større velstand 74 Udfordring Lav vækst i produktiviteten 81 DIs mål Løft af produktivitet og innovation 82 DIs løsninger Højt nationalt ambitionsniveau 89 ffekt af DIs forslag Produktivi
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 73 BLANDT DE MEST PRODUKTIVE OG INNOVATIVE I VERDEN RESUMÉ Historisk set har produktivitetsvæksten været helt afgørende for den stigende velstand i Danmark. Men væksten i produktiviteten er aftaget. I Danmark har det stået på i en læ
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 74 Produktivitetsvæksten har været aftagende gennem mange år Årlig vækstrate i arbejdsproduktiviteten, kædede værdier, 5-års glidende gennemsnit, 1971 2016 Pct. 6 5 Kilde: DI-beregninger pba. Danmarks Statistik Gns. 1971 1980
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 75 Også lav produktivitetsvækst i andre lande efter krisen Vækst i BNP pr. arbejdstime i udvalgte lande, gns. årlig vækst Pct. 2,5 2,0 2000 2016 2000 2008 2009 2016 1,5 Anm: USA kun frem til 2015. Kilde: DI-beregninger
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 76 Nabolandenes produktivitet er steget mere inden for handel og erhvervsservice Gennemsnitlig årlig vækst, 1995 2016, faste priser Pct. 7 (3,6) 6 (2,3) 5 4 (10,0) 3 (25,7) 2 1 (2,7) (6,2) (10,6) (5,4) 0 Anm: Tallene
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER Forskydningerne i branchestrukturen har især haft en negativ effekt på de private byerhvervs samlede produktivitetsvækst i de seneste fem år, hvor det har reduceret væksten med 0,3 procentpoint om året. Når man tager højde for forskydninger
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER mere beskeden produktivitetsudvikling. Dette er ikke drevet af få meget store, succesrige eksportvirksomheder. Også blandt sammenlignelige virksomheder er produktiviteten højere, jo større virksomhedernes eksportandel er. Virksomheder med e
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER verancer fra udlandet, og samtidig sælges en stigende andel af produktionen også på de internationale eksportmarkeder. UDVIKLINGEN I PRODUKTIVITETEN FORDELT PÅ ÅRSAGER En af de primære årsager til vores svage produktivitetsudvikling siden
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 80 Potentiale for at løfte værdiskabelsen med otte mia., hvis virksomhederne løfter deres digitaliseringsniveau Skønnet værditilvækst som følge af mere digitalisering Mia. kr. 9 8 Anm.: Skønnene baserer sig på, at lavt digitaliser
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 81 DI har en mere ambitiøs produktivitetsmålsætning Produktivitetsmålsætning i DIs og regeringens 2025-planer Velstandsløft i mia. kr. 45 40 Kilde: DI-beregninger og regeringens Vækst og Velstand 2025. 35 30 25 20 15 10 5 0 Alle
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 82 Ambitiøst mål for offentlige investeringer i fremtiden Udgifter til uddannelse, F&U og offentlige investeringer som andel af de primære offentlige udgifter Pct. 19,0 Mål i DIs 2025-plan 18,5 18,0 Uden yderligere initiativer,
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER DIS FORSLAG TIL AT ØGE PRODUKTIVITETEN OG INNOVATIONEN Danmark som videnmagnet De samlede offentlige forskningsinvesteringer skal øges til 1,5 pct. af BNP frem mod 2025. Den tekniske forskning skal udgøre mindst 20 pct. af de samlede
DI ANALYSE Offentlige forskningsinvesteringer skal øges. Med Globaliseringsstrategien fra 2006 har Danmark øget de offentlige forskningsinvesteringer (i faste priser) fra 17 mia. kr. i 2007 til 22,6 mia. kr. i 2015, svarende til 1,1 pct. af BNP. Fra 2015 til 2017 er forskningsbudgettet imidlertid r
DI ANALYSE fentlig digitalisering. Der bør etableres en digital omstillingsfond, hvortil der i årene 2018 2025 skal prioriteres i alt 15 mia. kr. Der kan i den forbindelse bl.a. trækkes på erfaringerne fra Fonden for velfærdsteknologi, hvor der oprindelig blev afsat tre mia. kr. til investeringer
DI ANALYSE tal infrastruktur skal fremmes via direkte initiativer, der sikrer gode rammevilkår for telebranchens udrulning af bredbånd og mobildækning til hele landet. Derfor bør afskrivningsreglerne for teleinfrastruktur justeres, så de afspejler den reelle teknologiske levetid. Regeringen vil i e
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER bruges til at belyse den erhvervsmæssige betydning af konkrete infrastrukturprojekter. vitet bedst muligt. Det kræver en markedsbaseret tilgang og omkostningseffektivitet. Skab bedre rammer for luftfarten. Politisk enighed om en struktur
DI ANALYSE BÆREDYGTIG ANVENDELSE AF RESSOURCERNE En bæredygtig og effektiv anvendelse af ressourcerne er vigtig for, at danske virksomheder kan være blandt de mest produktive og innovative i verden. Derfor er der politisk og i virksomhederne stort fokus på optimal anvendelse og forvaltning af ress
DI ANALYSE Et forenklet erhvervsfremmesystem. Regeringen har varslet en grundlæggende forenkling og fokusering af midlerne til offentlig erhvervsfremme. Erhvervsministeriet nedsatte i den forbindelse et forenklingsudvalg den 28. juni 2017, der skal udarbejde konkrete forslag til en ny model for et
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER at løfte væksten i produktiviteten. Resultaterne af de uddannelsesmæssige tiltag vil dog, ligesom det er tilfældet med eksempelvis infrastruktur, først for alvor vise sig efter 2025. Effekterne af uddannelse kommer i takt med, at de første
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 91 De offentlige udgifter skal målrettes for at sikre vækst i fremtiden Udgifter til forskning, uddannelse, infrastruktur og digitalisering som andel af primære udgifter. Pct. 19,0 18,5 DIs mål 18,0 17,5 17,0 Vækstudgifter ude
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 92 93 Indledning 94 Danmark en eksportnation 95 Globale muligheder 97 Globale udfordringer 99 Den danske model 100 DIs mål eksporten skal øges 102 Is løsninger Internationale muligheder D udnyttes bedre 105 Effekt af D
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 93 ET ÅBENT SAMFUND DER GRIBER DE GLOBALE MULIGHEDER RESUMÉ Danmark er en lille åben økonomi, der trods sin størrelse har godt fat i de globale markeder. Dog udnytter vi ikke fuldt ud mulighederne på de nære og fjerne markeder. DI fo
DI ANALYSE samfund griber de globale muligheder og fastholder en sund balance i forhold til udlandet. Dette kapitel handler om, hvordan globaliseringens mange muligheder kan løfte væksten i Danmark og samtidig sikre den eksterne balance i dansk økonomi. Danmark En eksport nation Danmark er en lil
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER de arbejdspladser er spredt ud over hele landet. Særligt uden for storbyerne og i Midt- og Vestjylland er en stor andel af de private arbejdspladser afhængige af eksporten. Made in Denmark har høj værdi. En udpræget dansk styrke er vores v
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 96 Verdens befolkning Mia. mennesker 10 9 8 7 6 5 4 Afrika Asien Latinamerika Oceanien Nordamerika Europa Kilde: FN. 3 2 1 0 2015 2020 2025 2030 udgifterne vokser typisk kraftigt i takt med alderen. Aldringen af verde
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 97 Væksten i verdens 25 største økonomier Gennemsnitlig årlig realvækst fra 2016 til 2027 Indien Pakistan Egypten Kina Indonesien Tyrkiet Thailand Argentina Australien Mexico Polen Brasilien Sydkorea USA Taiwan Storbritannien Spani
DI ANALYSE der at sælge deres varer og tjenester i udlandet. Især USA har med Trump ved roret valgt en ny kurs, som er et nybrud med årtiers amerikansk tradition for åbenhed og frihandel. Den færdigforhandlede frihandelsaftale mellem USA og 11 Stillehavslande (TPP) er blevet skrottet. Forhandlinger
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 99 Stigende ulighed i sammenlignelige lande Danmark ligger stadig lavt Ulighed opgjort ved gini-koefficient USA Storbritannien Spanien Japan 2014 2007 Kilde: OECD Income Distribution Database (IDD). Italien Irland Sydkorea
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER med en rapport12, der opfordrer verdens ledere til at fravælge protektionismens sti og i stedet indføre reformer, der sikrer, at gevinsterne ved globalisering og frihandel kommer hele samfundet til gavn. Danskerne ser positivt på globalise
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 101 Direkte investeringer ind og ud af Danmark Beholdning ekskl. gennemløb Mia. kr. 1.400 1.200 Indgående Udgående Anm.: 2016 er beregnet ud fra strøm statistikken. 1.000 800 Kilde: Danmarks Statistik. 600 400 200 0 2004 2
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER løfter eksportandelen. Konkurrenceevnen blev derimod forringet lidt i 2016. Lønningerne stiger aktuelt hurtigere end i udlandet, og den danske krone er blevet styrket i første halvdel af 2017. Begge dele forringer konkurrenceevnen, hvilket
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 103 Flere bilaterale aftaler. EU forDIS FORSLAG OMKRING FORBEDREDE GLOBALE MULIGHEDER Behov for mere frihandel i et globalt perspektiv EU skal være en proaktiv part i forhandlinger af multilaterale sektoraftaler i WTO. Det gælder
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER mange udviklingslande handel og investeringer frem for udviklingsbistand. Derfor har både virksomheder og udviklingslande længe peget på fordelene ved i højere grad at bruge udviklingsbistanden til at bane vejen for virksomhedernes aktivite
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER ritet i forhandlinger om frihandelsaftaler. BEHOV FOR REFORMER I EU Fremtidens udsigter for dansk vækst og beskæftigelse skabes i vid udstrækning i en europæisk kontekst. Hvis den aktuelle vækst- og jobskabelse i Europa skal gøres bæredygt
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 106 Reformer og øget eksport kan give højere efterspørgsel Årlig potentiel vækst i dansk BNP frem mod 2025 Pct. 3,0 2,5 Forbedring af konkurrenceevnen og øget eksport til vækstmarkederne 2,0 1,5 1,0 0,5 Reformer i andre lande
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 107
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 108 109 Lavere omkostninger og forbedrede investeringsmuligheder 110 Lavere forbrugsandel og en effektiv offentlig sektor 110 Reformer på arbejdsmarkedet 111 Reformer på udannelsesområdet 112 Øget produktivitet og innovation 113
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 109 BILAG 1 FREMSKRIDT PÅ DIS POLITIK SIDEN 2012 DIs forslag, der sænker omkostningerne og forbedrer investeringsmulighederne Opnået/ delvist opnået Del af regeringens udspil fra august 2017 eller finanslovs forslaget () () Lavere
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 110 DIs forslag der sikrer lavere forbrugsandel og en effektiv offentlig sektor Opnået/ delvist opnået Del af regeringens udspil fra august 2017 eller finanslovsforslaget () () Lavere beskatning på lønindkomst og forbrug Realvækst
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 111 DIs forslag, der sænker omkostningerne og forbedrer investeringsmulighederne Opnået/ delvist opnået Bedre rammer for uddannelsesvalg Adgangskrav til gymnasiet på et karakterniveau på 4 i dansk og matematik It og digitale midler s
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 112 DIs forslag til at øge produktiviteten og innovationen Opnået/ delvist opnået Del af regeringens udspil fra august 2017 eller finanslovsforslaget Danmark som digital first mover DI foreslår, at der etableres en digital omstillin
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 113 DIs forslag omkring forbedredring af globale muligheder Opnået/ delvist opnået Del af regeringens udspil fra august 2017 eller finanslovsforslaget Behov for mere frihandel i et globalt perspektiv EU skal årligt indgå mindst to b
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 114 115 DIs forslag til lavere omkostninger og bedre adgang til kapital 116 DIs forslag der sikrer lavere forbrugsandel og en effektiv offentlig sektor 116 DIs forslag til reformer på arbejdsmarkedet 117 DIs forslag til reformer på
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER BILAG 2 DIS SAMLEDE FORSLAG DIs forslag til lavere omkostninger og bedre adgang til kapital Lavere beskatning på lønindkomst og forbrug Topskatten afvikles, og loftet over beskæftigelsesfradraget afskaffes. P rovenuneutral forbedring
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 116 DIs forslag der sikrer lavere forbrugsandel og en effektiv offentlig sektor Lavere forbrugsandel Realvæksten i det offentlige forbrug skal som udgangspunkt være nul i perioden 2018 2025. Hvis de øvrige forslag i DIs 2025-pla
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER DIs forslag til reformer på uddannelsesområdet Flere unge skal være klar til at vælge uddannelse Omlægning af det nuværende tilskud til elever der tager 10. klasse på efterskoler, så tilskuddet i stedet målrettes elever, der ikke efterle
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 118 DIs forslag til at øge produktiviteten og innovationen Danmark som videnmagnet De samlede offentlige forskningsinvesteringer skal øges til 1,5 pct. af BNP frem mod 2025. Den tekniske forskning skal udgøre mindst 20 pct. af de
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER DIs forslag omkring forbedrede globale muligheder Behov for mere frihandel i et globalt perspektiv EU skal være en proaktiv part i forhandlinger af multilaterale sektoraftaler i WTO. Det gælder først og fremmest forhandlingerne om en fri
DI ANALYSE DIS 2025-PLAN EN FREMTID MED FLERE MULIGHEDER SIDE 120
DIs 2025-plan En fremtid med flere muligheder er en langsigtet, sammenhængende og fuldt finansieret plan for, hvordan vi kan løfte væksten og skabe nye job i Danmark. Planen indeholder 11 klare mål for, hvordan vi skal udvikle det danske samfund frem mod 2025, og mere end 90 konkrete politiske for